ثبت‌نام ۸ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان در مازندران

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مازندران، گفت: هشت نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ثبت‌نام کردند که مراحل تعیین صلاحیت چندگانه در پیش روی داوطلبان قرار دارد. دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مازندران به دلیل فوت آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان و عضو مجلس خبرگان رهبری در […]



رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مازندران، گفت: هشت نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ثبت‌نام کردند که مراحل تعیین صلاحیت چندگانه در پیش روی داوطلبان قرار دارد.

دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مازندران به دلیل فوت آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان و عضو مجلس خبرگان رهبری در مازندران برگزار می‌شود.

استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری داری چهار  کرسی است که در حال حاضر آیت‌الله رحیم توکل و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و آیت‌الله علی معلمی به عنوان نماینده مازندران فعالیت  دارند و برای جایگزینی آیت‌الله طبرسی در این مجلس هشت نفر ثبت‌نام کردند.

در همین ارتباط گفت‌وگویی انجام دادیم با حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی که ابتدا درباره اهمیت این مجلس صحبت و اقداماتی که در مازندران برای برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری انجام شده را تشریح کرده است.

وی با اعلام اینکه براساس اصل پنجم قانون اساسی در زمان غیبت امام زمان(عج) ولایت امت بر عهده فقیه عادل، باتقوا،آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون عهده‌دار این مسؤولیت است، اظهار کرد: در اصل ۱۰۷ و ۱۱۱ دو مسؤولیت بسیار مهم برعهده خبرگان گذاشته شده است، در اصل ۱۰۷ تعیین رهبر و در در اصل ۱۱۱ بحث برکناری رهبر در صورتی که شرایط مندرج در اصل ۱۰۹ را از دست داده باشد مجلس خبرگان برای تعیین رهبر باید اقدام کند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مازندران گفت: به این ترتیب عالی‌ترین مقام کشور با یک رای واسطه توسط مردم از طریق مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از رحلت امام راحل بلافاصله با تشکیل مجلس خبرگان رهبری منجر به تعیین رهبر معظم انقلاب اسلامی شده که خلاء رهبری سریع جبران شده است.

زکوی ادامه داد: اعضا مجلس خبرگان رهبری ۸۸ فقیه هستند که برای یک دوره هشت ساله انتخاب می‌شوند در استان مازندران از این مجلس چهار نفر عضو هستند که با فوت آیت‌الله طبرسی برای انتخاب نفر چهارم دومین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در استان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شورا برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ دومین میاندوره‌ای پنجمین مرحله مجلس خبرگان رهبری را در استان داریم تا یک نفر از کاندیداهای که بعدا توسط شورای نگهبان معرفی می‌شود را انتخاب می‌شود.

زکوی ادامه داد: براساس قانون وزارت کشور مجری انتخابات است و شورای نگهبان نظارت بر این انتخابات را دارد که نظارت ما مردم پایه بوده و شبکه نظارت ما در استان از اقشار مختلف مردم انتخاب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: هیأت نظارت استان مازندران به کمک ستاد انتخابات مازندران آمده که با صداقت کامل آنچه که در صندوق‌ها ریخته شده است اعلام می‌کنیم که نماینده چهارم مازندران در مجلس خبرگان رهبری تعیین شود.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مازندران با اعلام اینکه هشت نفر برای حضور در مجلس خبرگان رهبری مازندران ثبت‌نام کردند،گفت: مراحل زیادی برای تایید صلاحیت وجود دارد، برای افراد داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری امتحان کتبی برگزار شده و بعد از امتحان کتبی  آزمون شفاهی در دستور کار بوده و پس از آن شورای نگهبان افراد حائز شرایط را انتخاب می‌کنند.

وی در ارتباط با برخی زمزمه‌های مبنی بر فعالیت هیأت نظارت بر انتخابات استان مازندران در بحث انتخابات شورا، گفت: نظارت این انتخابات بر اساس قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی است و سه نفر از نمایندگان مجلس مازندران نظارت عالیه بر این انتخابات را برعهده دارند، بنابراین در انتخابات شورای شهر و روستا شورای نگهبان و دفاتر آنها هیچگونه دخالتی به صورت قانونی ندارند، تنها در صورتی که ستاد انتخاباتی درخواستی داشته باشد ما تجارب انتخاباتی خویش را در اختیار اعضای ستاد قرار می‌دهیم.