تولید داخلی ۸۵ درصد اقلام مورد نیاز بیمارستان‌‌ها

رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه بالغ بر 932 تخت ICU بین مراکز درمانی توزیع کردیم، اظهار کرد: یکی از اقدامات هیئت امنای ارزی تضمین خرید از تولیدکنندگان داخل بود و بالغ بر 85 درصد اقلام تأمین شده برای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور، از شرکت‌‌های داخلی و دانش‌‌بنیان تأمین شده […]

رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه بالغ بر 932 تخت ICU بین مراکز درمانی توزیع کردیم، اظهار کرد: یکی از اقدامات هیئت امنای ارزی تضمین خرید از تولیدکنندگان داخل بود و بالغ بر 85 درصد اقلام تأمین شده برای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور، از شرکت‌‌های داخلی و دانش‌‌بنیان تأمین شده است.

وی افزود: بالغ بر 1200 میلیارد تجهیزات سرمایه‌‌ای نظیر ونتیلاتور به‌صورت تضمینی از تولیدکنندگان داخل خریداری شده و در حوزه تولید با کمترین مشکل مواجهیم و ما به حدی رسیده‌‌ایم که تولیدکنندگان داخلی دستگاه‌‌های تولیدکننده ماسک را ساخته‌‌اند و میزان تولید ماسک کشور را به سه برابر میزان قبل کرونا رساندند.

یوسفی عنوان کرد: پیش از کرونا روزانه 5 دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد و اکنون روزانه 40 دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود و با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و قرار است 1200 تخت ICU تا پایان اردیبهشت تجهیز شود.

وی با بیان اینکه انبارهای هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌‌های علوم پزشکی قرار گرفت، تصریح کرد: در مورد مواد ضدعفونی‌کننده به دانشگاه‌ها، ذخیره سه هفته‌ای را دادیم؛ در برخی اقلام حفاظتی در ابتدا کمبود داشتیم اما در هفته‌‌های آتی نیاز دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور برطرف خواهد شد.

یوسفی درباره روند توزیع اقلام بهداشتی در دانشگاه‌‌ها یادآور شد: بسیاری از این اقلام به‌صورت رایگان بین دانشگاه‌‌ها توزیع می‌‌شوند؛ در حوزه تأمین و توزیع اقلام سرمایه‌‌ای جهشی تولید شد و توانستیم خرید تضمینی این اقلام سرمایه‌‌ای را انجام دهیم و بازار مصرف در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت؛ هیچ دانشگاهی نیست که پشت خط پرداخت نقدینگی به هیئت امنا مانده باشد و بالغ بر 250 میلیارد مطالبه از دانشگاه‌‌ها داشتیم که این رقم بعد از کرونا به 500 میلیارد رسید اما فشاری به این دانشگاه‌‌ها وارد نکردیم و تأمین‌‌کننده بسیاری از نیازهای آنها بوده‌‌ایم البته در حجم بالای نیاز، قطعاً مشکلاتی نیز وجود دارد و ما منکر این مسئله نیستیم.

بی‌‌نیاز شدن ایران از واردات برخی دستگاه‌‌ها در 6 ماه آینده

یوسفی با بیان اینکه 85 درصد از اقلام 26 گانه‌‌ای که برای دانشگاه‌‌ها تأمین کردیم، از تولید داخل است، خاطرنشان کرد: 15 درصد بقیه نیز دستگاه سی‌‌تی‌‌اسکن بود که وارد می‌‌شد و در این زمینه نیز تولیدکنندگان داخلی ورود پیدا کرده‌‌اند و تا 6 ماه آینده 100 درصد اقلامی که مورد نیاز برای مراقبت از بیماران تنفسی است، در داخل کشور تولید خواهد شد البته این مسئله فقط درباره اقلام سرمایه‌‌ای است و بسیاری دیگر از اقلام مورد نیاز بیماری‌‌های دیگر تولید داخل خواهند بود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا آخر امسال بتوانیم قول مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید را محقق کنیم؛ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همت سازمان حمایت، خرید از تولیدکنندگان بدون سقف انجام شد؛ یک زمانی دستگاه‌‌های تولیدی را از خارج از کشور وارد می‌‌کردیم اما حالا بسیاری از آنها را در داخل تولید می‌‌کنیم و حتی می‌‌توانیم در زمینه لوازم حفاظت فیزیکی به کشورهای همسایه و متقاضی، این اقلام را صادر کنیم.

این مسئول با بیان اینکه روزانه بالغ بر یک و نیم میلیون ماسک ساده و 100 هزار ماسک N95 در مراکز درمانی نیاز داریم، تصریح کرد: به محض اینکه نیاز مراکز درمانی و بستری تأمین شود، تأمین نیازهای سطح جامعه از طریق داروخانه‌‌ها صورت خواهد گرفت؛ قبلاً تولید ماسک به‌صورت روزانه 4000 عدد بود که بعد کرونا به چندین برابر افزایش یافت و در ماه‌‌های آتی طبق برنامه‌‌ریزی‌‌ها به 4 میلیون ماسک به صورت روزانه خواهد رسید. 

سرانجام اقلام مکشوفه چه شد؟

یوسفی با بیان اینکه تمام کشفیات سازمان تعزیرات در روزهای ابتدایی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان قرار گرفت، یادآور شد: در استان تهران نیز کشفیات در اختیار هیئت امنا و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت و بین مراکز درمانی توزیع شد؛ به کمک دوستان امنیتی روند مخفی‌سازی تقریبا صفر شده است.

وی افزود: همه داروهای وارداتی کشور در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و بخشی نیز در حوزه پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ دارویی که در فارماکوپه ایران ثبت نشده باشد اجازه مصرف ندارد و هر دارویی که تاییدیه دریافت کند و اثبات شود که موثر است وارد، تولید و مصرف خواهد شد.

تهیه اقلام حفاظتی برای مطب‌‌های خصوصی

یوسفی با بیان اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال برنامه‌‌ریزی برای تهیه اقلام حفاظتی برای مطب‌‌های خصوصی است، گفت: این اقلام باید به‌صورت متمرکز در اختیار این بخش قرار گیرد که با همکاری سازمان نظام پزشکی این امر باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه تا الان 600 میلیارد تومان هزینه تامین اقلام سرمایه‌ای و مصرفی برای مراکز درمانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌‌هایی که برای اقدامات دیگر تخصیص یافته بود به کرونا اختصاص یافت؛ به مدت سه هفته بالغ بر یک میلیون لیتر محلول شوینده بین دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور توزیع کردیم و محلول‌‌ها در داروخانه‌‌ها نیز توزیع می‌‌شود.

ساخت لباس‌‌های محافظتی نانو

وی درباره لباس‌‌های محافظتی تصریح کرد: یکی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان که متولی ساخت پروتزهای اندام بودند به این حوزه ورود پیدا کردند و قراردادی با دوزندگان بستیم و شرکت دانش‌‌بنیان متکفل این شد که پارچه‌‌های نانو برای لباس‌‌های محافظتی بسازند؛ این لباس‌‌ها قابل تنفس و ضدتعریق و ضدعفونی‌‌کننده هستند.