توسعه شهر آمل در گرو رهیافت عادلانه

توسعه عادلانه و نگاه متوازن به همه مناطق در شهر آمل از مسائلی است که همواره در طی سال های اخیر مورد بحث و نقد قرار گرفته است. تبعیض در توسعه مناطق شهری موجب شده طی سال های اخیر نگاه به برخی مناطق حتی در زیباسازی و آسفالت، رونق ساخت و سازهای مسکونی و تجاری […]

توسعه عادلانه و نگاه متوازن به همه مناطق در شهر آمل از مسائلی است که همواره در طی سال های اخیر مورد بحث و نقد قرار گرفته است. تبعیض در توسعه مناطق شهری موجب شده طی سال های اخیر نگاه به برخی مناطق حتی در زیباسازی و آسفالت، رونق ساخت و سازهای مسکونی و تجاری در بخش مرکزی و جنوب شهر آمل گلایه و نارضایتی شهروندان در شرق و غرب این شهر را به دنبال داشته باشد.

توسعه شهری در بخش جنوبی موجب شده تا منطقه بلوار امام رضا(ع) همچنان توسعه نیافته باقی بماند. ساختمان های فرسوده متعلق به ده های پیش و طرح تعریض 50 ساله این خیابان؛ چهره ای متفاوت از قسمت دیگر شهر را در این منطقه ایجاد کرده است.

در این سال ها، تراکم بیش از اندازه جمعیتی و نیز فرسوده بودن بخش مهمی از واحدهای مسکونی آن موجب شده که شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل؛ به دلیل هزینه بالای تملک، بازگشایی و تعریض آن را از اولویت های بودجه ای خارج کنند و یا نتوانند با بودجه های اندک به آن سرو سامان دهند.

اتصال بخش ورودی شهر آمل به خیابان امام رضا از سمت مرکز استان، بیشتر توجه ها را به این منطقه جلب می کند اما نگاه مدیریت شهری به این مناطق هیچ گاه موجب رفع تبعیض نشده است.

حالا در سال 99 که از آن به سال سخت مالی نام برده می شود؛ قرار دادن بودجه اندک به خیابان امام رضا و از سویی اختصاص بودجه دو برابر به بلوار ولایت جنوبی اتصالی به خیابان هراز بار دیگر تبعیض ها را در مناطق شهری آمل آشکار کرده است.

اگرچه بازگشایی مسیرها در سال های اخیر از پروژه های مهم شهرداری آمل به شمار می رفته اما در بلوار طبری موجب از میان رفتن باغ چندین هکتاری پیرزاد و ریه تنفسی خیابان هراز شده و کاهش ترافیک را نیز به دنبال نداشته، در ولایت شمالی موجب بورس بازی زمین و افزایش سرسام آور قیمت ها شده؛ بار دیگر تجربه بازگشایی در این سوی رودخانه هراز انتظار بورس بازی زمین ها را در اذهان ایجاد می کند.

بلوار ولایت جنوبی در اتصال به منطقه گران قیمت هراز با هزینه ای بیش از برآوردها قابل افتتاح هم نخواهد بود و اختصاص بودجه های پراکنده به این طرح ها هدر رفت اعتبارات را به دنبال خواهد داشت. در حالی که باید این نکته نیز بررسی شود که آیا در شرایط فعلی اقتصادی در کشور، بازگشایی ها و تملک برای توسعه شهر آمل ضروری خواهد بود یا ضروریات دیگر در توسعه وجود دارد که باید دیده شود.

در جلسه بررسی بودجه سال 99 شهرداری آمل نظرات متفاوتی در میان اعضای شورای شهر در این مقوله به بحث گذاشته شد.

خسرو ابراهیم زاده رئیس شورای اسلامی شهر آمل در جلسه این شورا تصریح کرد: از نظر من اولویت بودجه شهرداری آمل در بازگشایی و تملک باید بر ولایت جنوبی متمرکز شود. اگرچه شورای شهر نیز نگاهی به خیابان امام رضا داشته و تلاش کرده است که این منطقه نیز در طرح های تعریض قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 99شهرداری آمل؛ تنها 12 بودجه سهم بازگشایی و تملک است و رقم آن نیز به 30 میلیارد تومان نمی رسد؛ عنوان کرد: در این حوزه ده میلیارد تومان برای ولایت جنوبی از سوی شهرداری بودجه تعیین شده که به نظر می رسد باید افزایش یابد تا شاهد افتتاح این پروژه باشیم. برای بلوار شهید قاسمی در خیابان امام رضا(ع) نیز 5 میلیارد تومان تعیین شده است. اگر شهرداری تشخیص می دهد که این بلوار می تواند در گره ترافیکی منطقه امام رضا تعیین کننده باید می تواند بودجه این بخش را افزایش دهد اما ولایت جنوبی از اولویت هایی است که نباید نادیده شود.

ابراهیم زاده همچنین با بیان اینکه در بودجه سال جدید شهرداری آمل، نباید به دلیل شرایط اقتصادی، پروژه های زیادی دیده شود، گفت: بهتر است پروژه های کمتر تعریف شده و به اتمام برسد.

مسعود تسلیمی عضو شورای اسلامی شهر آمل نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه من هم معتقدم تعداد پروژه های شهرداری آمل باید کمتر شود و نیازی نیست این میزان پروژه در یک سال دیده شود، گفت: باز هم در این شرایط معتقدم که اولویت باید بر توسعه خیابان امام رضا قرار گیرد. اگر امروز از هر یک از شهروندان آملی پرسیده شود که اولویت توسعه شهر را کدام بخش می دانند به وضوح از خیابان امام رضا نام می برند.

وی افزود: این امر نشان می دهد که باید اولویت با پروژه هایی باشد که رضایت بیشتری از سوی مردم کسب شود و تقسیم کردن بودجه میان چند پروژه نباید در اولویت قرار گیرد.

قاسم رسولی عضو دیگر شورای اسلامی شهر آمل با بیان اینکه تاکنون از سوی شهرداری اعلام نظری درباره اولویت ولایت جنوبی ارائه نشده است، گفت: من تا به حال نشنیده ام که این بلوار در اولویت قرار دارد اما برای اولویت های بودجه باید نظر کارشناسی مطرح باشد.

جهانگیر آذری عضو دیگر شورای اسلامی شهر آمل با بیان اینکه اولویت های شهری را نباید از مردم پرسید بلکه باید از نظریات کارشناسی استفاده کرد، عنوان کرد: این لفظ مردم را نباید بکار ببریم تا شعاری شود بلکه باید نظرات مختلف در کنار هم قرار گرفته و برای بودجه شهرداری تصمیمی منطقی گرفته شود.

فرشید لیتکوهی رئیس کمیسیون فنی شورای اسلامی شهر آمل نیز در سخنانی، با بیان اینکه می توان برای هر دو پروژه اعتبارات خوبی از محل مزایده املاک و مستغلات شهرداری در نظر گرفت، بیان کرد: می توان از طریق تهاتر این املاک اجرای هر دو پروژه را نیز انجام داد به شرطی که این املاک شناسایی شده و بتوان دوباره آنها را در اختیار گرفت.