توانمندی زنان ، گزینه روی میز اشتغال پایدار

حرف آنلاین:فاطمه عربی /  نمایشگاه توانمندی‌های بانوان روستایی مازندران تحت عنوان”پارپیرار” به همت اداره کل بانوان و امور خانواده استانداری مازندران درمحل نمایشگاه بین المللی قائم شهر به مدت چهار روز برگزار شد. شاید بهتر بتوان گفت که نمایشگاه “پارپیرار” بیشترمحل عرضه و نمایش توانمندی‌های بانوان استان مازندران بوده تا صرفا بانوان روستایی!! رشته ها […]

حرف آنلاین:فاطمه عربی /  نمایشگاه توانمندی‌های بانوان روستایی مازندران تحت عنوان”پارپیرار” به همت اداره کل بانوان و امور خانواده استانداری مازندران درمحل نمایشگاه بین المللی قائم شهر به مدت چهار روز برگزار شد. شاید بهتر بتوان گفت که نمایشگاه “پارپیرار” بیشترمحل عرضه و نمایش توانمندی‌های بانوان استان مازندران بوده تا صرفا بانوان روستایی!! رشته ها و هنرهای به نمایش گذاشته در این نمایشگاه را هریک از بانوان مازندرانی با آن آشنا هستند و تنها مختص بانوان شهر و یا روستا نیست. ورودی نمایشگاه اختصاص به بانوانی با لباسهای محلی داشت  که اقدام به پخت نان در تنورمی‌کردند. گرچه در گذشته هنرهایی همچون حصیر و چادر شب بافی مختص زنان روستایی بوده اما اکنون برخی از این رشته ها در سطح مراکز آموزشی  نیز ارایه می‌شود.البته تلاش‌های مرکز بانوان و امور خانواده استانداری مازندران را در برپایی این نمایشگاه نمی‌توان نادیده گرفت.اختصاص 45 غرفه به شکل رایگان در اختیار غرفه داران برای ارایه محصولات بومی و محلی، خود جای تقدیر دارد. به گفته مریم جمشیدی- مدیرکل بانوان و خانواده استانداری،این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی به ثبت رسید و قرار است هرساله نمایشگاه پارپیرار برگزار می‌شود.در این نمایشگاه بانوان توانمند مازندرانی ضمن عرضه و فروش محصولات خود سعی کرده اند تا محصولات و غذاهای بومی محلی منطقه خود را نیز به نمایش بگذارند. شهرداری ها می‌توانند فضاهای ثابت نمایشگاهی برای عرضه توانمندی‌های بانوان روستایی ایجاد کنند تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد بومی، اشتغال‌زایی افزایش پیدا کند.

برای زنده نگه داشتن فرهنگ مازندرانی که صنایع دستی نیز در این مقوله گنجانده شده باید دولت هنرمندان این عرصه را مورد حمایت خود قرار دهد. هنری همچون چادر شب بافی، گلیم و جاجیم وحصیر بافی در مازندران به فراموشی سپرده شده است و تعداد اندک هنرمندانی هستند که  میراث‌دار این هنر از گذشتگان خود هستند.

* هنرمندانی که مکانی برای فروش ندارند

 

فاطمه اکبری بانوی هنرمند مازندرانی است که به هنر چادر شب بافی، گلیم و جاجیم بافی مشغول است.او این حرفه را از مادر خود فرا گرفته و از زمانی‌که کودکی بیش نبوده،چادر شب می بافته و اکنون با داشتن50 سال هنوز نتوانسته مکانی را برای آموزش به علاقمندان به این رشته فراهم کند.این بانوی هنرمند مازندرانی می‌گوید: در همه نمایشگاه‌ها که دعوت شوم شرکت می‌کنم و درهمین نمایشگاه‌ها نیز سفارش کار می‌گیرم، تنها مشکل بنده و سایر همکارانم در این حوزه، عدم حمایت مسئولان است. اگر تسهیلات بیشتر با بهره کمتر به هنرمندان صنایع دستی اختصاص دهند در آن صورت ما هم می‌توانیم فعالیت‌های خود را گسترش دهیم.وی با بیان اینکه اکنون بنده توان ارایه این هنر را به علاقمندان دارم و شاید سال‌های دیگر نتوانم این هنر را آموزش دهم، افزود: بیشتر دانشجویان برای پایان نامه خود نزد من می آیند و من مجبورم درخانه خود به آن‌ها نکاتی را در مورد گلیم و یا جاجیم بافی بیاموزم، پارکینگ خانه را به کارگاه تبدیل کردم اما پس از بارش هر باران، تمام پارکینگ را آب فرا می‌گیرد، مجبورم تمام گلیم هایم را جمع کنم و هر بار که دانشجویی می آید دوباره آن را پهن کنم.اکبری ادامه داد: بارها اهالی محل و خود بنده به شهرداری قائم شهر مراجعه کردیم تا برای حل این مشکل چاره ای بی‌اندیشند، شهرداری وعده داده تا پمپی را برای حل مشکل آب‌گرفتگی کوچه اختصاص دهد اما دوندگی های ما تاکنون بی پاسخ ماند.وی با اشاره به سختی هایی که برای بافت یک جاجیم طرح دار و پتوهای پشمی متحمل می‌شود، گفت: برای بافت جاجیم طرح‌دار یک و ماه و نیم زمان نیاز است وسرمایه زندگی که همان بینایی و سلامتی را صرف این هنرمی‌کنم، در آخر مشتری ها می‌گویند گران است و از خریدن پشیمان می‌شوند.

معصومه شانه زاری-بانوی دیگری نیزکه درغرفه خود مشغول بافندگی است از علاقه اش به حرفه بافندگی می‌گوید. این بانوی52 ساله که 30 سال از عمرش را به بافندگی اختصاص داد در پلاژ شهرداری رامسر غرفه ای را برای  عرضه و فروش هنر دست بافت خود دارد.وی که برای نخستین بار در نمایشگاه استانی شرکت کرد، استقبال مردم از نمایشگاه را خوب عنوان کرد و بیان‌داشت: سال‌های نخست، به تمام علاقمندان به هنر بافندگی درمنزل خود به صورت رایگان آموزش می‌دادم و الان هریک از شاگردانم برای خود مربیان ماهری شدند. قیمت شال‌های دست بافت او در این نمایشگاه از 35هزارتومان تا 80هزارتومان متغیر است.فاطمه غلامی از دیگر هنرمندانی است که در عرصه مصنوعات چرمی و بدلیجات فعال است.او که از شهرستان آمل در این نمایشگاه شرکت کرده، دانش آموخته رشته طراحی لباس است و به سبب علاقه ای که به مصنوعات چرمی دارد پنج سال است که به صورت جدی بر روی چرم کار می‌کند.

او به همراه خواهرش که فوق لیسانس صنایع دستی است، قسمتی از خانه پدری را به فعالیت های هنری خود اختصاص دادند وچون رشته اش طراحی لباس است به راحتی می‌تواند الگوهای ذهنی خود روی چرم پیاده کند. غلامی می‌گوید: مغازه ای برای عرضه و فروش کارهای هنری خود نداریم و از طریق شهر کتاب اقدام به فروش مصنوعات چرمی می‌کنم.این بانوی هنرمند آملی بارها برای گرفتن وام اقدام کرد اما آن‌طور که به او گفتند تسهیلات فقط به زنان بدسرپرست و بی سرپرست تعلق می‌گیرد.

* بیگانگی مردم باهنر

خانم جوان دیگری نیز که فارغ التحصیل صنایع دستی است، غرفه اش را با هنر مینا کاری و ملیله کاری روی نقره آراسته بود. نفیسه صفری که31 سال سن دارد تجربه حضور در نمایشگاه‌های زیادی را چه در داخل و خارج از کشور دارد.این مدرس دانشگاه می‌گوید: مردم باهنر بیگانه اند و تفاوتی بین کارضعیف و خوب قائل نمی‌شوند.او برای دریافت مهر اصالت ملیله‌کاری روی نقره نیز اقدام کرد و نخستین دوره داوری را هم گذرانده است.

در غرفه دیگری علاوه بر نان و شیرینی‌های محلی، چند نوع گلیم و فرش هم به نمایش گذاشته شد. ماریا گرجی نژاد 32 سال است که فرش می بافد یعنی زمانی‌که‌تنها11  سال سن بیشتر نداشت. نزدیک به یک دهه است که گلیم بافی هم انجام می‌دهد.

این بانوی هنرمند که از شهرستان نکا دراین نمایشگاه شرکت کرده است به علت علاقه اش به آشپزی و شیرینی پزی، 5سالی است که در کنار دو هنر دیگر خود، به صورت حرفه ای شیرینی پزی می‌کند و در شهرستان نکا مشتریان زیادی دارد.می‌گوید:چهار روز زمان کمی است برای برگزاری نمایشگاه، اگر مدت نمایشگاه یگ هفته تا 10 روز بود آن وقت ما فرصت بیشتری برای عرضه محصولات خود داشتیم.

سیده‌حوری نظرکرده، از غرفه‌داران حصیرباف شهرستان رامسرکه حصیر بافی را از سن شش سالگی در کنار پدربزرگش فرا گرفت، تجربه حضور در نمایشگاه‌های مختلفی را دارد از فروشش در این نمایشگاه راضی نیست، او می‌گوید: این نمایشگاه به‌دلیل آنکه رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت، فرصت بسیار مناسبی برای ارایه محصولات است. او اکنون با داشن43 سال سن، دارای تجربه زیادی است، این بانوی هنرمند با اشاره به تمکن مالی نامناسب هنرمندان صنایع دستی که مکانی برای فروش محصولات آنها وجود ندارد، گفت: با ارایه تسهیلات بیشتر، امکان توسعه برای خانواده‌های توانمند روستایی وجود دارد که آنها می‌توانند به‌راحتی مرکزی برای فروش محصولات خود اریه کنند.

اومی‌گوید: برای توسعه حصیربافی نیاز به تسهیلات لازم است،تاکنون درتولیدی حصیربافی خود،برای هشت نفراشتغال‌زایی کرده‌ام که‌اگر تسهیلات لازم ارایه شود،فرصت اشتغال‌زایی نیز افزایش پیدا می‌کند.این را هم باید متولیان امر در نظر داشته باشند که روستاها محل تولید و پویایی هستند، روستائیان با ارایه محصولات خود، سبب رونق اقتصادی می‌شوند و دولت هم می‌تواند با حمایت از آن‌ها در توسعه محصولات روستایی گام‌های موثری بردارد.