تلخند آجیل بر سفره‌های نوروزی

روزهای پایانی سال که می‌رسد همه درحال تدارک سفره‌های نوروزی برای استقبال از بهار هستند به همین دلیل بازار خرید از میوه بگیر تا شیرینی و پوشاک و سایر اقلام داغ می‌شود، باتوجه به افزایش سرسام‌آور قیمت آجیل کمپینی به نام #نه_به_آجیل راه افتاده است. امسال با توجه به وضعیت اقتصادی بازار خرید از شرایط […]

1

روزهای پایانی سال که می‌رسد همه درحال تدارک سفره‌های نوروزی برای استقبال از بهار هستند به همین دلیل بازار خرید از میوه بگیر تا شیرینی و پوشاک و سایر اقلام داغ می‌شود، باتوجه به افزایش سرسام‌آور قیمت آجیل کمپینی به نام #نه_به_آجیل راه افتاده است. امسال با توجه به وضعیت اقتصادی بازار خرید از شرایط خاصی برخوردار است و با توجه به افزایش چندبرابری برخی اقلام ازجمله آجیل که بیشتر در این زمینه خودنمایی کرده کمپینی باعنوان #نه_به_آجیل به راه افتاده است.

این کمپین برای همدردی با افرادی است که توانایی خرید آجیل را ندارند و به همین دلیل حمایت‌کنندگان سال نو را بدون آجیل می‌گذرانند.

قیمت آجیل همانند سایر کالاها در چندماه اخیر سه یا چهاربرابر شده است اما سؤال این است آیا آجیل  جز اقلام وارداتی است که چنین افزایشی را تجربه کند؟

روزهای زیادی به سال نو نمانده و براساس گشت‌وگذاری که در بازارها داشتیم مشاهده کردیم آمار فروش آجیل در چند ماه اخیر به یک چهارم سال قبل رسیده است.

* بدون آجیل به پیشواز عید 98 برویم

در کمپین نه به آجیل با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و سخت بودن تهیه مایحتاج شب عید و لباس نو فرزندان برای قشر کم‌درآمد و حتی متوسط پیشنهاد شده همه مردم در پویشی سراسری عید 98 را بدون آجیل و بسیار ساده برگزار کنند تا هنگام دید و بازدید فامیل و آشنایان پدر و مادر خانواده‌ای در پیش فرزندان و اقوام از نداشتن آجیل و کمبود دیگر وسایل پذیرایی شرمنده نشوند.

هدف از راه‌اندازی کمپین این است تا فروشندگان و دلالان به خود بیایند و در این زمینه فکر احتکار را از ذهن خود دور کنند.

آجیل جزو کالاهای اساسی نیست که اگر یک سال خریداری نکنید، مشکلی پیش بیاید سال جدید بدون آجیل مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟!

یک شهروند ساروی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد:بعضی از جاها خود ما مردم کمی مقصریم، وقتی جنسی ناگهانی گران می‌شود ما مردم به نشانه اعتراض نباید بخریم تا فروشندگان مجبور به ارزان کردن آن جنس شوند.

حسن نادری افزود: قیمت آجیل و پسته در دو سه سال اخیر نجومی افزایش یافته و امسال هم قیمت آجیل اصلاً با سال قبل قابل مقایسه نیست.وی بیان کرد: اگر امسال سر سفره ما آجیل و یا پسته نباشد هیچ چیزی از ارزش‌های عید نوروز کم نمی‌شود، اصل دور هم بودن و دید و بازدیدها مهم است.

شهروند دیگر گفت: امسال آجیل نمی‌خرم و اگر سر سفره آشنایان آجیل باشد قطعاً دست به آجیل نمی‌زنم.نادری با اشاره به اینکه نمی‌خرم و نمی‌خورم تا ارزان شود، افزود: حتی امسال قصد کردم لباس عید نخرم چون قیمت لباس‌ها هم افزایش زیادی داشته است.شهروند دیگر نیز اظهار کرد: آجیل یکی از خوراکی‌هایی است که از دیرباز بر روی سفره عید نوروز دیده می‌شد اکثر خانواده‌ها تمایل به خرید آن دارند و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به آجیل علاقه‌ای نداشته باشد.

فاطمه داوری افزود: دلمان می‌خواهد ولی امسال توان مالی خریدش را ندارم، البته شاید اگر داشتم هم نمی‌خریدم چون می‌دانم خیلی‌ها نمی‌توانند آجیل خریداری کنند.البته سال‌های گذشته نیز قیمت آجیل یک‌چهارم امسال بود خیلی از اقشار جامعه توان خرید آن را نداشتند و تنها به‌دلیل اینکه بتوانند نهایت رسم مهمان‌نوازی را بجای بیاورند سعی می‌کنند به میزانی که برای پذیرایی نیاز است خریداری کنند الان که دیگر شرایط متفاوت است و مطمئناً خرید آجیل نه تنها در توان قشر ضعیف بلکه متوسط جامعه نیست.

* دلیل بخشی از گرانی‌ها را هجوم مردم برای خرید است

 

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد مرکز مازندران نیز اظهار کرد: هر چیزی که گران شد لازم است به حد ضرورت خریداری شود.

علی فلاح افزود: آجیل جزو کالاهای ضروری نیست و همچنین خریداری آنان برای افرادی که نیازمند هستند و دست‌شان به جیب‌شان نمی‌رسد مقدور نبوده است.وی دلیل بخشی از گرانی‌ها را هجوم مردم برای خرید دانست و گفت: اینکه یک فرد چند کالا را در خانه نگهداری کند برای اینکه در روزهای آینده گران‌تر نخرد به نظر من سرقت است.نماینده سمن‌های مرکز مازندران خاطرنشان کرد: در زندگی خود نیز همواره به این موضوع اعتقاد دارم هر چیزی که دقیقا نیاز ندارم نمی‌خرم.

* بازار امسال با سال‌های گذشته متفاوت است

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران در این‌باره  اظهار کرد: سال گذشته هرچند اندک ولی این ایام فروش داشتیم ولی امسال هنوز فروش ما شروع نشده است.محسن مفیدی افزود: فروشندگان ایام تنها به بازار نوروزی چشم دارند چراکه با گرم شدن هوا فروش آجیل نیز کاهش می‌یابد.وی اضافه کرد: قیمت آجیل مخلوط از 100 تا 130هزار تومان متفاوت است ولی با این وجود هنوز بازار آجیل‌فروشان شروع نشده است.رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران تصریح کرد: بازار امسال با سال‌های گذشته متفاوت است باید دید چه اتفاقی می‌افتد اما موضوع مهم این است که مردم هرچند کم 50 درصد مردم آجیل را خریداری می‌کنند ولی بازار ما روزهای پایانی خواهد بود.

یک فروشنده آجیل نیز در ادامه  با تأیید اینکه بازار آجیل‌فروشان هنوز شروع نشده است، اظهار کرد: امسال اصلاً فروش روزمره نداریم.رضاییان افزود: باتوجه به وضعیت بازار فروشندگان نیز دست به عصا راه می‌روند و تصور ما بر این است حتی جنس برای فروش کم می‌آورند.وی با اشاره به اینکه برخی سال‌ها برای آجیل مصرفی خانه کم می‌آوردم، اضافه کرد: امسال با همه سال‌ها فرق دارد من که فروشنده‌ای با 40 سال سابقه هستم و پخش آجیل را برعهده داشتم نمی‌توانم بار زیاد بیاورم ترس از این دارم که روی دستم بماند.نوروز در راه است و بیشتر پدر و مادرها قصدشان برای خرید آجیل یا هر تنقلات دیگر این است خوشحالی فرزندش را فراهم کند تا بتواند نوروز را درک کرد اما باید خانواده‌ها هوشیار باشند و بدانند خوشحالی و شادی نوروزی و بهاری نو شدن تنها با آجیل نیست!