تلاش برای خروج از بن بست توسعه قائم شهر

حرف آنلاین: نشست هم اندیشی توسعه شهرستان قائم شهر با حضور مدیران کل قائم شهری و منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به میزبانی فرمانداری این شهرستان برگزار شد تا ضمن بررسی مشکلات توسعه قائم شهر، برای رشد و شکوفایی شهرستان وحدت و همگرایی لازم به وجود آید. تقریبا 14 مدیرکل قائم شهری در این […]

حرف آنلاین: نشست هم اندیشی توسعه شهرستان قائم شهر با حضور مدیران کل قائم شهری و منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به میزبانی فرمانداری این شهرستان برگزار شد تا ضمن بررسی مشکلات توسعه قائم شهر، برای رشد و شکوفایی شهرستان وحدت و همگرایی لازم به وجود آید.

تقریبا 14 مدیرکل قائم شهری در این نشست حضور داشتند که اگر دو منتخب مجلس را هم در کنار خود ببینند مطمئنا شهرستان قائم شهر از بن بست توسعه ای که گرفتار شده خارج خواهد شد. در ابتدای این نشست، مهدی محمدی فرماندار شهرستان قائم شهر مشکلات و موانع توسعه قائم شهر و برخی طرح هایی که در دست اجرا دارد را برای مسئولین تشریح کرد. سرلوحه قرارگرفتن اقتصاد مقاومتی تاکید نخست فرماندار برای الگوی توسعه قائم شهر بود. تکمیل انهار و لایروبی سد برنجستانک، ضرورت کشت مجدد پس از برداشت برنج، تعداد زیاد سورتینگ های بدون مجوز، بی توجهی مقامات استانی به نمایشگاه بین اللملی و برپایی نمایشگاه های مشابه در شهرهای اطراف، وجود تپه تاریخی گردکوه و ظرفیت آن برای توسعه گردشگری، بی نتیجه ماندن سرمایه گذاری در پارک جنگلی تلار، حضور سرمایه گذار برای طرح گردشگری رودخانه تلار، خطر خشک شدن سفره های زیرزمینی و ضرورت لایروبی آبندان ها، رتبه نخست قائم شهر در هدر رفت آب شرب لوله کشی به دلیل فرسودگی، نیمه کاره مانده بهسازی راه های روستایی و احیا موفقیت آمیز مدارس روستایی که باعث تحصیل 5 هزار دانش آموز در روستاها شده، مشکلات و برخی فعالیت های انجام شده در شهرستان قائم شهر است که توسط فرماندار تشریح شد.

آیت الله معلمی، رضیان و ادیانی منتخبان قائم شهر در مجلس دهم و مدیران کل هر کدام نقطه نظرات خود را در خصوص مشکلات و معضلات شهرستان مطرح کردند و پس از سخنانی، تصمیم بر این شد که در نشست بعدی به جزئیات پرداخته شود.

آیت الله معلمی بر توزیع عادلانه اعتبارات استانی و ملی تاکید کرد و سیدعلی ادیانی نیز استفاده از نقشه راه و اسناد بالادستی بویژه جایگاه مناسب قائم شهر در برنامه ششم توسعه کشور را ضروری دانست.عبدالله رضیان دیگرمنتخب مجلس دهم نیز خواستار استفاده از ظرفیت های قائم شهر برای حداکثر اشتغال زایی شد و برهمکاری دوستانه و وحدت آفرین با ادیانی تاکید کرد.

سخنان ولی پور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این نشست به دلیل آمار و ارقام اهمیت ویژه ای پیدا کرد.«  ضریب بودجه مازندران 2/2 بود که در سال 94 به 1/4 درصد رسید ولی بنای استان ضریب 5 درصدی بود، با وجود این مازندران دارای 3000 پروژه نیمه تمام و شهرستان قائم شهر 173 پروژه نیمه تمام داشت که اگر تخصیص سال 94 کامل انجام می شد 120 پروژه شهرستان قائم شهر با مدیریت مناسب فرماندار به بهره برداری می رسید ولی به دلیل مشکلات موجود در کشور، از 20 میلیارد تومان بودجه سال گذشته قائم شهر، تنها هشت میلیارد تومان اختصاص یافت» ولی پور در ادامه سخنانش الویت بندی پروژه ها و تدوین 300 شاخص توزیع اعتبارات را از برنامه های مهم سازمان مدیریت استان برای سال جاری اعلام کرد و اظهار داشت:  30 درصد کمبود اعتبارات، 30 درصد اختیارات پایین مدیران و 40 درصد عدم وحدت و همگرایی مهمترین دلایل عدم توسعه مازندران است.

نکته مهم دیگری که معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بر آن تاکید کرد، زمان برش استانی برنامه ششم توسعه کشور از سوی وزارتخانه ها است که اگر مدیران استان در حال حاضر همت و تلاش بیشتری داشته باشند می توانند در افزایش بودجه دستگاه خود و کسب جایگاه مناسب استان در 5 سال آینده تاثیر بسزایی داشته باشد.