تقابل ادارات استان با یک اصفهانی!

  گروه اقتصادی –حسین زحمتکش: استان مازندران بیش از 10 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است به گونه ای که 22 کشتارگاه صنعتی طیور استان مازندران ظرفیت تولیدی 1450 تن در هر شیفت کاری را دارند.  فعالیت این تعداد کشتارگاه و حجم تولیدی گوشت سفید به نظر در تناسب با هم هستند […]

 

گروه اقتصادی –حسین زحمتکش: استان مازندران بیش از 10 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است به گونه ای که 22 کشتارگاه صنعتی طیور استان مازندران ظرفیت تولیدی 1450 تن در هر شیفت کاری را دارند.  فعالیت این تعداد کشتارگاه و حجم تولیدی گوشت سفید به نظر در تناسب با هم هستند و ایجاد کشتارگاه جدید موجب کاهش تولید دیگر کشتارگاه های استان خواهد شد. هرچند ایجاد یک کشتارگاه جدید به شرایط منطقه ای نیز بستگی دارد، در حال حاضر یک سرمایه گذار اهل استان اصفهان که در غرب مازندران نیز دو مجموعه مرغداری در اختیار دارد مصمم شده است که کشتارگاهی با ظرفیت بالا در شرق استان و در شهرستان بهشهر ایجاد کند که با اعتراض انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور استان مواجه شده است.

*مخالفت با  کشتارگاه جدید

مدیرعامل انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران با بیان اینکه مازندران دارای 22 کشتارگاه  صنعتی طیور است، اظهار کرد: این تعداد از کشتارگاه ها که با سرمایه گذاری کلان ایجاد شده اند ظرفیت کشتار دوبرابر کل مرغ آماده به کشتار استان را دارا هستند. محمد کاوه ایجاد کشتارگاه جدید در مازندران را موجب ضربه سنگین به فعالیت کشتارگاه های صنعتی طیور استان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر کشتارگاه های استان به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی با 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و ایجاد یک کشتارگاه دیگر در استان، بی دلیل و غیر منطقی است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا از وزیر جهاد کشاورزی خواهان جلوگیری از صدور مجوز جدید تحت هر شرایطی شوند و در ادامه تاکید کرد: کشتارگاه صنعتی طیور بیش از ظرفیت مازندران در استان ایجاد شده است لذا صدور مجوزجدید نه تنها خدمتی به مردم مازندران نیست بلکه ضرر وزیان زیادی را متوجه کشتارگاه های موجود و بیکاری برای کارگران شاغل درکشتارگاه ها صنعتی طیور استان به همراه خواهد داشت.

کاوه ، مازندران را  قطب صنعت مرغداری کشور دانست و اظهار کرد: مازندران در تولید جوجه و گوشت مرغ مقام اول کشور را دارا است و ماهانه هفت تا هشت میلیون قطعه جوجه  سهمیه مازندران است. مدیرعامل انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران گفت: ده واحد کشتار گاه  صنعتی در یک شیفت کاری کفایت نیاز استان را می کند ولی مازندران دارای بیست واحد کشتارگاه صنعتی فعال و هشت واحد دارای مجوز احداث است و سه واحد آن به بهره برداری خواهد رسید که  شش هزار نفر را  مشغول کار می کند.

وی افزود: متاسفانه مسوولان ارشد استانی بدون توجه به واحدهای متعدد کشتارگاه  طیور در استان در حال صدور مجوز کشتارگاه ۱۸ هزار قطعه در ساعت برخلاف نظریه کارگروه های استانی برای فرد غیر بومی هستند. کاوه با تاکید بر اینکه کشتارگاههای موجود با یک سوم ظرفیت نفس های آخر را میکشند ، اظهار کرد:  با استقرار کشتارگاه  جدید در شرق استان، شش کشتارگاه دیگر این منطقه یقینا تعطیل و کارگران آن بیکار خواهند شد.

*فرق سرمایه گذاری مفید و غیر مفید!

طبق قانون اصل 44 ، هر ایرانی سرمایه گذار حق دارد در تمام نقاط سرزمینی کشور سرمایه گذاری کند و این امری طبیعی است اما اگر این سرمایه گذاری موجب از بین رفتن دیگر مشاغل شود دیگر از حالت سرمایه گذاری مفید خارج می شود. برای مثال مدت زیادی است که سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد شالیکوبی و مرغداری جدید در استان مجوز صادر نمی کند. آیا این جلوگیری از سرمایه گذاری است؟ خیر بلکه یک سیاست درست برای حفظ اشتغال و سرمایه گذاری موجود در استان است. این مهم برای کشتارگاه های استان نیز مشتبه است و با توجه به ظرفیت های موجود کشتارگاهی در شرق استان یقینا ایجاد یک کشتارگاه جدید مصادف با تعطیلی 6 کشتارگاه فعال در این منطقه است.

جالب اینجاست که یک سرمایه گذار مازندرانی قبلا مجوز ایجاد کشتارگاه جدید با ظرفیت بالا را در بهشهر کسب کرده و به طور طبیعی موجب اختلال در فعالیت سه کشتارگاه موجود در منطقه خواهد شد حال ایجاد یک کشتارگاه دیگر عملا به مثابه کشتار کشتارگاه های شرق استان قلمداد می شود!

نکته دیگر به همان میزان که ضرورتی برای ایجاد کشتارگاه طیور در شرق استان احساس نمی شود، وجود یک کشتارگاه مدرن در غرب استان ضروری است! حال چرا این سرمایه گذار اصفهانی که در غرب استان نیز دو مجوعه تولید مرغ دارد بر اخذ مجوز در شرق استان اصرار می کند؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرده است که ایجاد کشتارگاه جدید در مازندران اولویت این نهاد نیست و هیچ حمایتی برای آن در نظر گرفته نشده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نمی توان جلوی یک سرمایه گذار را طبق قانون گرفت، اظهار کرد: وقتی این سرمایه گذار خارج استانی از ما چیزی جز مجوز نمی خواهد چرا باید جلوی فعالیت آن را بگیرم؟ دلاور حیدرپور گفت: با توجه به اینکه ایحاد کشتارگاه جدید اولویت جهاد کشاورزی مازندران نیست برنامه ای نیز برای کمک به این سرمایه گذار خارج استانی از قبیل پرداخت تسهیلات و اعطای زمین از اراضی ملی نداریم. وی ظرفیت کشتارگاه های طیور استان را  بسیار بالا دانست و اظهار کرد: نیمی از مرغ زنده استان برای کشتار به خارج از استان ارسال می شود؟  دلیل آن چیست؟ حیدر پور افزود: وقتی استان نیازمند ایجاد یک کشتارگاه جدید است تا مرغ زنده تولیدی استان  برای کشتار به خارج از استان صادر نشود چرا باید جلوی ایجاد یک کشتارگاه جدید را بگیرم؟

*صلاحدیدهای فنی یا فرمایشی؟

بیان چرایی کشتار نیمی از مرغ زنده مازندران در خارج از استان دلایل متعددی دارد که در یک گزارش دیگر به صورت مفصل به آن خواهم پرداخت و فرصت بررسی دراین گزارش نیست. اما دیگر سخنان حیدرپور جای تامل و طرح چند پرسش اساسی دارد. این موارد در حالی بیان می شود که وی در بسیاری از بخش های تولیدی بخش کشاورزی که نیاز کشور نیز در آن احساس می شود اجازه صدور مجوز نمی دهد مثلا جهاد  کشاورزی در بحث کشت دوم برنج، برای حفظ منابع آبی سطح اراضی را به 35 هزار هکتار محدود کرد!  در صورتیکه که 700 هزار تن نیاز کشور از خارج وارد می شود و دولت نیز تمهیدات ویژه ای برای افزایش تولید برنج در مازندران ایجاد کرده است اما جهاد کشاورزی دولت را قانع کرده که توسعه کشت برنج در مازندران به صلاح منافع ملی در حفظ منابع آبی نسیت!! حال چنین فردی با این سیاست درست نمی داند که برای حفظ منابع سرمایه گذاری استان نباید اجازه صدور مجوز کشتارگاه جدید در منطقه ای که ضرورت هم ندارد، بدهد؟

نکته دیگر واگذاری زمین از اراضی ملی به این سرمایه گذار اصفهانی است، در تحقیقی که از برخی مدیران دولتی انجام دادم متوجه شدم مجموعه استانداری و برخی از مدیران استانی تحت فشار برای ارائه مجوز و در اختیار گذاشتن زمین به این فرد هستند.  اگر این موضوع درست نباشد و این فرد فقط به فکر سرمایه گذاری بدون هیچ حمایتی است باید منتظر ماند و دید که مدیران دستگاه های اجرایی به خصوص استانداری به این فرد زمین اراضی ملی اعطا می کنند یا خیر؟ اگر این اتفاق بیافتد بر خلاف ادعای حیدرپور بوده که گفته اعطای زمین به این فرد جزو اولویت نیست!

* استانداری هم موافق نیست

در ضمن به غیر از جهاد کشاورزی بسیاری دیگر از نهاد های اجرایی استان باید برای ایجاد کشتارگاه جدید مجوز بدهند.  جالب اینجاست که مجموعه مدیریت اقتصادی استانداری نیز به این مهم اشراف کامل دارد و آن را تایید می کند. مصداق این ادعا نیز نامه مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران به مدیران کل جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان است که در آن کاملا بر عدم ضرورت ایجاد کشتارگاه جدید در استان تاکید و آن را خلاف مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به تاریخ 29 خردادماه امسال می داند.باید دید دستگاه های استان که یقینا به عدم ضرروت ایجاد چنین مجوعه ای آگاهی دارند و می دانند وجود آن اشتغال موجود در منطقه را به خظر می اندازد نسبت به ارائه مجوز به این فرد اقدام می کنند یا خیر؟ دستگاه های زیادی در استان هستند که در معرض این آزمایش قرار گرفته اند، آیا دستگاه های اجرایی مازندران به منافع استان توجه دارند یا به دست های پشت پرده و فشار های بالا دستی؟

جواب این سئوالات در روزهای بعد مشخص می شود! باید دید تقابل دستگاه های اجرایی استان با یک اصفهانی به سود استان رقم می خورد یا به سود عده ای خاص!

به نظر می رسد اصفهانی ها علاقه زیادی به صنعت دام و طیور مازندران دارند، چندی پیش بانک توسعه تعاون سهام اتحادیه دامداران مازندران را به دلیل بدهی چند میلیاردی به مزایده فروش گذاشت که یک شرکت اصفهانی این سهام را خریداری کرد!