تغییر روش گلزنی تیم ملی

تیم ملی در پنج بازی گذشته زیر نظر دراگان اسکوچیچ فقط یک بار روی سانتر به روی دروازه یا ضربات شروع مجدد به گل رسیده در بقیه موارد در جریان مسابقه و با پاس‌های در عمق و عرض زمین به گل رسیده است. پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر بحرین در چارچوب انتخابی […]

تیم ملی در پنج بازی گذشته زیر نظر دراگان اسکوچیچ فقط یک بار روی سانتر به روی دروازه یا ضربات شروع مجدد به گل رسیده در بقیه موارد در جریان مسابقه و با پاس‌های در عمق و عرض زمین به گل رسیده است.

پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر بحرین در چارچوب انتخابی جام جهانی، تیم ملی دو دیدار دیگر برای راه‌یابی به مرحله بعد دارد که یکی از این بازی‌ها با کامبوج و دیگری دیدار سرنوشت‌ساز با عراق است.

تیم ملی تا رسیدن به این بازی‌ها، زیر نظر دراگان اسکوچیچ در پنج بازی به میدان رفته و روی هم رفته ۱۴ گل زده و دو گل را دریافت کرده است. نگاهی به تاکتیک تیم‌ملی برای رسیدن به گل، حاکی از این است که تیم اسکوچیچ بیش از هر چیزی روی ضدحملات و به خصوص پاس‌های در عمق تبحر دارد و از این طریق بیش از هر چیزی به گل رسیده است.

سابقه فوتبال ملی ایران حکایت از گلزنی روی ضربات کرنر، ایستگاهی و به طور کلی ضربات شروع مجدد دارد اما اسکوچیچ و شاگردانش فقط یک بار از روی ضربه کرنر دروازه سوریه را گشوده‌اند.

بررسی این ۱۴ گل، حکایت از تنوع مدل‌های گلزنی تیم ملی دارد که بیش از همه، پاس‌ها و ارسال‌های در عمق و در ادامه پاس‌های به اصطلاح “کات بک” از گوشه محوطه هجده قدهم به مقابل با داخل محوطه شش قدم دارد.

از طرفی هیچ یک از گل‌های تیم ملی در دوران سرمربیگری این مربی کروات، روی سانتر از جناحین در خلال بازی به ثمر نرسیده است.

وجود مهاجمان و هافبک‌های متعدد با ویژگی‌های فنی مختلف، دستان سرمربی تیم‌ملی برای ارائه گلزنی باز گذاشته است. اسکوچیچ و شاگردانش به واسطه تاکتیک فعلی تیم ملی مشکلی برای غلبه بر رقبا نداشتند و در صورت صعود از این مرحله، در دور سوم انتخابی جام جهانی با رقبای صاحب نام مانند استرالیا، کره‌جنوبی، عربستان، امارات و … رو به رو خواهند شد.

اگر چه که تیم ملی برای گلزنی راه‌های متفاوتی را آزمایش کرده، اما با بهبود عملکرد هافبک‌های و مدافعان کناری و ارسال‌های بهتری از روی ضربات شروع مجدد، قطعا تیم‌ملی می‌تواند از این دو روش هم به گل‌های بیشتری دست یابد و در مقابل رقبا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. کما اینکه در چند بازی گذشته هافبک‌های و مدافعان کناری سانترهای چندان زیادی به روی دروازه انجام نداده‌اند و در بازی با بحرین هم هیچ یک از ارسال‌ها از روی ضربات شروع مجدد کیفیت زیادی نداشت.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خلاصه‌ای از گل‌های تیم‌ملی در دوران سرمربیگری دراگان اسکوچیچ که به طور با برگزاری بازی دوستانه مقابل ازبکستان شروع شده و تا بازی با بحرین ادامه داشته است.

ازبکستان یک – ایران ۲

گل اول توسط آزمون روی شوت از پشت محوطه جریمه

گل دوم توسط طارمی از روی نقطه پنالتی

بوسنی صفر – ایران ۲

گل اول روی پاس در عرض امیری به محوطه جریمه و ضربه فنی کاوه رضایی از مقابل محوطه شش قدم

گل دوم ایران روی ارسال در عمق عزت‌اللهی و شوت روی پای از سوی مهدی قایدی

ایران ۳ – سوریه صفر

گل اول از طریق ارسال قلی زاده از روی نقطه کرنر و ضربه سر کنعانی‌زادگان

گل دوم بعد از از دست رفتن موقعیت تک به تک آزمون و شوت مهدی طارمی روی توپ برگشتی

گل سوم با انجام ضد حمله سریع و انتقال توپ به مقابل محوطه جریمه و شوت انصاری فرد

ایران ۳ – هنگ کنگ یک

گل اول روی شوت قلی زاده از زاویه بسته

گل دوم با ارسال به روی دروازه و برگشت توپ و شوت امیری روی توپ برگشتی

گل سوم با پاس در عض ترابی به داخل محوطه شش قدم و گلزنی انصاری فرد

ایران ۳ – بحرین صفر

گل اول با پاس در عمق طارمی و گل زدن آزمون در موقعیت تک به تک

گل دوم با پاس در عمق طارمی و گل زدن آزمون در موقعیت تک به تک

گل سوم با پاس نوراللهی به داخل محوطه جریمه و گل طارمی در موقعیت تک به تک

نحوه گلزنی تیم ملی نشان می‌دهد که بازیکنان روی برخی از گل‌های به علت جایگری و شناخت متقابل از همدیگر، باعث موقعیت‌سازی و گل‌های پرتعداد حداقل در سه بازی گذشته تیم ملی شده‌اند.