تراژدی مازندران، تعطیلات، کرونا

الناز پاک نیا | کرونا تمام برنامه های سالانه و مناسبت های مذهبی در ایران را به تعطیلی کشاند اما محرم که بزرگترین آیین و رسوم مذهبی در کشور به شمار می رود نیز قرار شده بود با دستورات ستاد ملی کرونا و اعلام حمایت رهبر معظم انقلاب از پروتکل های این ستاد، به شیوه […]

الناز پاک نیا |

کرونا تمام برنامه های سالانه و مناسبت های مذهبی در ایران را به تعطیلی کشاند اما محرم که بزرگترین آیین و رسوم مذهبی در کشور به شمار می رود نیز قرار شده بود با دستورات ستاد ملی کرونا و اعلام حمایت رهبر معظم انقلاب از پروتکل های این ستاد، به شیوه ای محدود و با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود اما تعطیلی اماکن مذهبی، حسینیه ها و مساجد در این ایام می رفت که بوی محرم را از ایران اسلامی بزداید.

کرونا و محرم اما در مازندران و به ویژه استان های شمالی ماجرای دیگری است؛ این استان ها در هر تعطیلات مسافرخیز بوده و پذیرای مهمانان ناخوانده هستند. این مسافر خیزی اما حوادثی را در این ایام برای استان ایجاد می کند.

در مازندران مراسم ها و آیین های مذهبی پرشوری در ده روز نخست محرم برگزار می شود که گاه جمعیت این مراسم ها به هزاران نفر می رسد و عموما نیز در بیشتر روستاها و مراکز شهری هرچند کوچک این آیین ها صدها سال است که برگزار می شود.

پخت و توزیع نذری نیز با پذیرایی از هزاران نفر ویژگی دیگر آیین های محرم در استان مازندران به شمار می رود اما طبق پروتکل های ستاد ملی کرونا، پخت و توزیع غذای گرم ممنوع اعلام شد، ساعات مراسم های محرم به یک ساعت و با فاصله اجتماعی و ماسک اجازه برگزاری یافت اما سه گانه مازندران، محرم و کرونا در این استان چالش های جدیدی را پیش روی این استان قرار داد.

توقع مازندرانی‌ها

با اعلام شرایط ستاد ملی کرونا و برخی هیات ها و تکایا مبنی بر عدم برگزاری مراسم ها و آیین های بزرگ محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا مانند مراسم های تعزیه، شبیه خوانی، نخل گردانی، علم گردانی و پخت غذا، مازندرانی ها بار دیگر توقع داشتند که ورودی استان به روی مسافران مسدود شود.

توقعی که اگرچه از ابتدای شیوع کرونا در فروردین99، پایه های آن بنا نهاده شد، به تنش های اجتماعی و پای کار آمدن جوانان برای بستن راه های استان منتهی شد، ولی به نتیجه نرسید.

پیش از آغاز تعطیلات ماه محرم از 5 شهریور ماه و اعلام محدودیت های ترافیکی استان، این برداشت به وجود آمد که راه های مازندران مسدود شده است اما پلیس راه و مسئولان کشوری اعلام کردند که این راه های بسته نشده و تردد جریان دارد و این بخشی از محدودیت های همیشگی تردد به استان های شمالی است.

اعلام خبر مسدودی راه ها، آغاز سفرهای تعطیلات محرمی را به روز چهارشنبه کشاند و راه های مازندران از همان 5شهریور ماه، با ترافیکی شدید مواجه شد. 

بدون تعارف مازندران برای استان های اطراف، مسافرتی ارزان قیمت به شمار می رود، در استان مازندران به تناسب سایر استان های گردشگر پذیر شما می توانید به راحتی در هر مکانی که اراده کنید چادر بزنید و شبی را سپری کنید، پلاژها، هتل ها و مسافرخانه های کوچک نیز برای خانواده های پرجمعیت شب اقامت ارزان تری خواهد بود. از سویی دیگر بخش مهمی از ورودی های به مازندران در ایام تعطیلات، در این استان ویلا دارند و به عبارتی مالک به شمار می روند که قاعدتا، به همراه خود دوستان و آشنایان اشان را نیز با خود به همراه می آورند.

حضور در اماکن تفریحی مازندران مانند ساحل، دریا، جنگل و پارک های جنگلی نیز حتی برای شب اقامت برای هر خودرو بیشتر از پنج هزار تومان هزینه ندارد از این رو استقبال از این استان در ایام تعطیلات رو به افزایش می گذارد.

شرایطی که در استان های دیگر شاید کمتر به چشم بخورد و در تمام استان های گردشگر پذیر کشور اجازه چادر زدن در هیچ مکانی به مسافران داده نمی شود، هزینه های ورودی به مکان های گردشگری به نفر محاسبه می شود و مساله مهم تری که ویلانشینی را در مازندران افزایش داده است هزینه های پایین خرید زمین و ساخت مسکن خوش نشینی در بهترین نقاط استان بدون درآمدزایی برای آن منطقه است. این امر از طریق برخی روابط در صدور مجوزهای مختلف به راحتی، مسکنی ارزان قیمت برای تهران نشین ها در شمال کشور به ویژه مازندران فراهم می کند تا بتوانند در چند متری ساحل و در قلب جنگل و زمین های بکر طبیعی ویلاسازی کنند.

مالکان غیرمازندرانی و مهمانان ناخوانده آنها توقع دارند در ایام تعطیلات منعی برای ورود اشان به استان مازندران وجود نداشته باشد.

در تعطیلات عادی پیش از این، تنها ترس از شیوع کرونا مازندرانی ها را به مقابله با مسافران کشانده بود اما حالا در تعطیلات ماه محرم به همراه فراخوانی مردم به حضور کمتر در مراسم های مذهبی و بعضا اعلام تعطیلی آیین های محرم، گروه های مذهبی و جوانان هیئتی به شلوغ بودن سواحل مازندران در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی معترض هستند.

هیات ها و اقشار مذهبی استان که عزاداری در فضای باز با جمعیت کمتر را به تعطیلی مراسم ها ترجیح داده بودند، بسته شدن حسینیه ها و تکایا را به حسینیه های سیار تبدیل کرده بودند و در کنار آن بسیاری از مراسم های چندین ده ساله محرم در استان تعطیل شده بود نسبت به عدم ساماندهی و کنترل مسافران در این ایام معترض بودند و هستند.

نمایش فیلم اعتراض جوانان مذهبی بابلسر به حضور ولنگارانه در سواحل این شهرستان در برابر تعطیلی هیات ها و تکایا و ممنوعیت تردد دسته جات عزاداری شاید شاخص ترین فیلم این ایام درباره مازندران بود.

اعلام تعطیلی سواحل استان در ایام تعطیلات، تنها یک خبر نمایشی به شمار می رفت تا از حجم مسافران در این مناطق بکاهد که نتیجه بخش نیز نبود.

شلوغی سواحل، پارک های جنگلی، شهرک های ویلایی اعتراض مذهبیون استان را بر انگیخت و با سپری شدن دو روز از ایام تعطیلات، اعتراض ها به عدم مدیریت مسافران در استان به بهانه تامین اشغال و درآمد بخش گردشگری، شدت گرفت.

هتک حرمت و توهین یک گردشگر تهرانی در کلاردشت به مازندرانی ها نیز بخشی از تراژدی حضور بی ضابطه، ارزان قیمت و مدیریت نشده گردشگران در استان است.

جوان تهرانی در نهایت بی ادبی، مردم مازندران را به سخره می گیرد و با بی نزاکتی به مازندرانی ها توهین می کند، مردم به ویلای وی می روند، فرماندار در محل زندگی این فرد در کلاردشت حاضر می شود اما وی به تهران گریخته و آنجا خود را تسلیم پلیس می کند.

مسافران آمدند و رفتند، مراسم های تاسوعا و عاشورای حسینی کمرنگ نه، اما برگزار شد تا سه گانه مازندران، تعطیلات و کرونا همچنان بزرگترین معضل استان مسافرخیز مازندران باشد که چاره آن نیز به بهانه دستورات ستاد ملی کرونا از ساختمان های بلند و مدیران استان گره گشایی نخواهد شد.