از تاکید بر ضرورت هزینه اعتبارات سیل تا تقدیر از لایروبی بموقع انهار و کانال ها

گزارش-لاله انگورج تقوی: جلسه شورای اداری شهرستان چالوس با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران  ، مدیران دستگاه قضایی شهرستان، ائمه جمعه ، نماینده مجلس، مدیران دستگاه های اجرایی و به ریاست فرماندار چالوس برگزار شد.‌فرماندار چالوس در این جلسه گفت: دنیا روی کشور ما حساب ویژه ای باز کرده است. کسانی که قصد تسلیم شدن […]

2

گزارش-لاله انگورج تقوی: جلسه شورای اداری شهرستان چالوس با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران  ، مدیران دستگاه قضایی شهرستان، ائمه جمعه ، نماینده مجلس، مدیران دستگاه های اجرایی و به ریاست فرماندار چالوس برگزار شد.‌فرماندار چالوس در این جلسه گفت: دنیا روی کشور ما حساب ویژه ای باز کرده است. کسانی که قصد تسلیم شدن کشور ما را دارند هرگز به مقاصد خود نخواهند رسید.

محمدناصر زندی با بیان اینکه تاریخ نشان داد هرجا مقاومت کردیم پیروز بودیم افزود: ‌هرجا ما محکم بیاستیم دشمن به عقب رانده خواهد شد. فرماندار چالوس در ادامه با اشاره به سیل اخیر منطقه غرب مازندران گفت: اتفاقی که در غرب استان رخ داد و از قبل هم پیش بینی شده بود، متاسفانه خسارات زیادی به شهرها و روستاهای منطقه وارد ساخت. میزان آبی که به رودخانه ها و کانالها سرازیر شد حجم بسیار بالایی داشت.

وی با تقدیر از امور آب منطقه ای و شهرداران افزود؛ در شهرستان چالوس از انجا که از قبل پیش بینی میشد بارندگی شدیدی در پاییز داشته باشیم، تمامی دستگاه ها و ستاد مدیدیت بحران در آماده باش کامل قرار گرفتند و با انجام اقدامات اساسی توسط نهادهای ذیربط بویژه در بحث لایروبی رودخانه و انهار، نسبت به سنوات قبل دچار خسارت بسیار کمتری شویم. ضمن اینکه قبل از سیل در ۵ نقطه بیل و بولدوزر را آماده داشتیم و بلافاصله وارد عمل شدیم.

وی تاکید کرد: برای اولین بار بود که در لایروبی ها حتی یک کامیون برداشت از رودخانه نداشتیم، درحالیکه که می گفتند لایروبی در رودخانه توسط شهرداری به طمع برداشت بوده، برداشتهای بی رویه ای که کف رودخانه را پایینتر برده و موجب تخریب زیادی در مواقع بارندگی می شد. اما امسال برای اولین بار در چالوس شاهد این اتفاق نبودیم.

زندی با بیان اینکه انصافا در زمان سیل همه مدیران پای کار بودند افزود: حضور مسئولان در شب و روز حادثه کنار شهروندان بسیار موثر بود‌. مردم وقتی دیدند مسئولان کنارشان هستند احساس آرامش داشتند. در شهر چالوس که به دلیل اقدامات پیشگیرانه میزان آسیب ما کمتر بود، بلافاصله عملیات امدادرسانی و پاکسازی شروع و به سرعت وضعیت شهر به حالت طبیعی برگشت.  در هچیرود که بیش از سالهای گذشته خسارت وارد شد اما مسئولان با تلاش خود شهر را از بحران خارج ساختند.

فرماندار چالوس با بیان اینکه منابع طبیعی باید به سرعت درختان شکسته و سرشاخه ها را از رودخانه خارج کند همچنین بر نظارت دقیق بر ساخت و سازها تاکید و تصریح کرد: آب و رودخانه مسیر خود را می روند، همه رودخانه ها، کانالها و مسیرهایی که اب عبور می کند اگر عرض لازم را ندارند و یا موانعی بر سر راه آنها وجود دارد به سرعت اقدام لازم صورت گرفته و با کمک دستگاه قضا موانع را تخریب کنیم.

در ادامه مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران گفت : برگزاری مانورهای پدافند غیرعامل علاوه بر افزایش آمادگی نیروها برای مدیریت بحران، در کاهش میزان خسارات ناشی از سیل اخیر استان نقش موثری داشته است. حسین منفردی افزود: مازندران یکی از استان های حادثه خیز کشور محسوب می شود و برگزاری مانورهای پدافند غیر عامل باعث می شود تا نقاط ضعف نیروها به هنگام بروز حوادث غیرمترقبه رفع شود.وی توضیح داد: در سیل اخیر، نیروها با آمادگی کامل حاضر شده بودند و در نتیجه میزان خسارت وارده نسبت به حجم بالای سیل کمتر بوده است.منفردی گفت: باید همیشه آماده رو به رو شدن با حوادث بود و سطح این آمادگی را باید هر روز بالاتر برد و این کار نیازمند توجه بیش از پیش همه مسئولان در رده های مختلف است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: همزمان با مقاوم سازی واحدهای مسکونی بهتر است که به موضوع معماری به ویژه در روستاها نیز توجه خاصی شود.

قاسم احمدی با اشاره به نگاه حمایتی دولت برای رفع سیل در منطقه گفت: بیشتر خسارات سیل در غرب مازندران بوده لازم است که اعتبارات تخصیصی در این منطقه هزینه شود.قاسم احمدی بیان داشت: سیل در غرب مازندران آسیب های اساسی به زیرساختهای راه ، ابنیه ،پل ها و منازل مسکونی وارد آورده است، اما تخصیص اعتبار به استان مازندران از ایرادات بود ، بنابراین تاکید می شود در بحث هزینه این اعتبارات شهرستانهای غرب مازندران لحاظ شده و با توجه به خسارات وارد آمده به این بخش این اعتبار در جای دیگری صرف نشود.

‍ همچنین در این در جلسه لوح تقدیر از سوی سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان مازندران به مدیران تلاشگر شهرستان در دهه کرامت و همراهی در برگزاری یازدهمین دوره جشن های مردمی و بین المللی زیرسایه خورشید در مازندران ( محمدی معاون فرماندار، جعفر‌ ردایی شهردار چالوس، محمد کیاکجوری شهردار هچیرود، کیانوش ردایی شهردار مرزن آباد، حدیث گردکلی مدیر شبکه بهداشت و درویش رئیس بیمارستان تامین اجتماعی چالوس)اهدا شد.در ادامه اهدای لوح تقدیر به مشایخ مدیر بیمارستان طالقانی از سوی وزیر بهداشتو اهدای لوح تقدیر به امیرعلی ازوجی رییس اداره پست شهرستان چالوس و علی فقیه مسئول دفتر پست هچیرود از سوی معاون وزیر و مدیرعامل پست کشورانجام گرفت.