بیگانگی صنعت بیمه با علم مارکتینگ نوین

مدیر عامل بیمه ما که در شرکت متبوعش تجربه پیاده سازی مدل جدیدی از بازار یابی و فروش با نام الگوی” اسپین” را دارد و در نتیجه اجرای این روش توانسته در شرایط رکود اقتصادی فروش شرکت بیمه” ما” بخصوص در حوزه بیمه عمر را افزایش دهد، معتقد است، برای دسترسی به ضریب نفوذ مورد […]

مدیر عامل بیمه ما که در شرکت متبوعش تجربه پیاده سازی مدل جدیدی از بازار یابی و فروش با نام الگوی” اسپین” را دارد و در نتیجه اجرای این روش توانسته در شرایط رکود اقتصادی فروش شرکت بیمه” ما” بخصوص در حوزه بیمه عمر را افزایش دهد، معتقد است، برای دسترسی به ضریب نفوذ مورد نظر چاره ای جز تقویت بازار یابی و استفاده از روش های نوین و جهانی فروش نداریم.

به گفته مجید صفدری این نقطه ضعف بخصوص در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری مشهود است و فقدان روش مناسب جهت بازار یابی به عدم توسعه فرهنگ بیمه در اقشار مختلف جامعه نیز دامن زده چرا که در صورت بازار یابی صحیح اعتماد سازی نیز در مشتری نهادینه می شود.

مدیر عامل شرکت بیمه ما در ادامه این نشست ضمن تاکید بر لزوم سودآوری صنعت بیمه از مسیر بسترهای مناسب خدمت رسانی اذعان داشت:با نگاهی به میانگین ضریب نفوذ بیمه  در کشور ، حرکت لاکپشتی صنعت بیمه در نفوذ در اقشار مختلف جامعه مشهود است ضمن اینکه شرایط بیانگر ان است که بازار بیمه گری نتوانسته در اقتصاد کلان اثر گذاری مناسبی داشته باشد.

وی البته از فراهم شدن فضا جهت رشد صنعت بیمه از سوی قانون گذار و نهاد های نظارتی بالادستی اظهار امیدواری کرد و عنوان داشت:مجلس با تصویب این ماده فضا را برای رشد صنعت بیمه فراهم کرده ؛ اما دولت و قوه قضائیه باید کمک کنند تا بسترهایی که مجلس مهیا کرده ، تحقق یابد.

مدیر عامل بیمه ما تصریح کرد :دولتمردان و قوه قضائیه باید بسترها را فراهم کنند تا سازو کار بیمه گری تسهیل یابد.

وی ضمن اشاره به چالش هایی که حل آنها به همکاری نهاد های مختلف منتهی می شود، به افزایش نا متوازن نرخ دیه اشاره کرد و گفت:نرخ دیه در مقایسه با سایر فاکتورهای اقتصادی طی سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و این امر بر قیمت تمام شده محصول ثالث اثر گذار بوده ضمن اینکه رشد نرخ دیه با قیمت بیمه نامه شخص ثالث قابل مقایسه نیست.

وی افزود: بیش از 40 درصد درآمدهای ثالث به دستگاههای مختلف می رود در حالیکه در بسیاری موارد نحوه هزینه کرد انها مشخص نیست.به گفته وی اگر چه که قانون گذار ظرفیت لازم را ایجاد کرده اما اگر قوه قضائیه و همچنین دولت شرایط مساعد را فراهم نکنند و همکاریهای لازم با صنعت بیمه انجام نشود ، دسترسی به انتظارات مورد نظر با چالش مواجه می شود.

صفدری در حالیکه بر لزوم اثر گذاری صنعت بیمه دراقتصاد اشاره کرد، اذعان داشت:باید به دنبال تسهیل سازی در صنعت بیمه باشیم تا به مرور شاخص های کسب و کار بهبود پیدا کند چرا که سهولت کسب و کار بیمه گری در سند چشم انداز بیست ساله نظام هم مورد تاکید قرار گرفته است.

صفدری در  ادامه به برخی چالش های صنعت بیمه که بازار بیمه گری را تهدید می کند ، اشاره کرد و گفت: کم بیمه گی آفت صنعت بیمه شده و شاید این چالش به دلیل نوع نگاه دولتمردان و نهادهای اقتصادی باشد که در زمان بیمه کردن اولا پوشش های لازم را اخذ نمی کنند ، ثانیا کم تر از میزان لازم بیمه می کنند و تنها به دنیال پرداخت حق بیمه کمتر هستند .

صفدری در ادامه این نشست ضمن اشاره به ظرفیتهای صنعت بیمه جهت جهش و ترقی در حوزه سوداوری و اقتصادی اذعان داشت:شرکتهای بیمه جمعا 16 هزار میلیارد تومان منابع در بورس ، فرابورس و بانکها دارند که این رقم می تواند به 5برابر افزایش یابد که این افزایش در گرو هم افزایی صنعت بیمه با دستگاههای نظارتی ، دولتی و قضائی است.

صفدری در ادامه به لزوم ایجاد سوپر مارکتهای مالی اشاره کرد و گفت:دنیا به سمت ایجاد سوپرمارکتهای مالی رفته است به طوریکه مشتری می تواند همزمان تمام احتیاجات خود در قالب بورس ، بانک ، بیمه ، لیزینگ ، صرافی و … را برطرف کند  و به نظر می رسد ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

مدیر عامل بیمه ما در ادامه توجه به “بازار بدهی ” را راهکار دیگری برای سرمایه گذاری منابع دانست و گفت: سهم بازار بدهی در اقتصاد ما حدود 5 درصد است در حالیکه در دنیا 75 درصد است .

صفدری به اوراق صکوک ، مرابحه ، اوراق مشارکت و … اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار بدهی در کشور ما دستوری است و این برای سرمایه گذار خالی از جذابیت است در حالیکه در دنیا بانک های مرکزی و نهادهای نظارتی تنها بر سود این اوراق نظارت می کنند نه اینکه میزان ان را تکلیف کنند در ضمن اینکه ارایه این اوراق به رتبه اعتباری و توانگری مالی شرکتها و نهاد ها بستگی دارد.

وی البته در ادامه سخنانش بر بیگانگی صنعت بیمه با علم مارکتینگ نوین انتقاد کرد و اذعان داشت: ما فقط شعار بازاریابی می دهیم در حالیکه مهمترین شاخصه مارکتینگ تعامل است.صفدری در عین حال به خالی بودن جای برندینگ در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود:امروزه قسمت عمده دارایی سازمان ها و نهادها با تکیه بر برندینگ است چرا که این برند است که در ذهن مشتری می ماند.