بیم و امید های 95

  حرف آنلاین:سال 94 با فراز و نشیب های خاص خود به تاریخ پیوست و سال 95 با بیم و امیدهایی شاید کم نظیر در حوزه اقتصاد و سیاست آغاز شده است. برگزاری انتخابات و توافق هسته ای دو موضوع حائز اهمیت و چالش برانگیز در سال گذشته بود که به نظر می رسد مباحث […]

 

حرف آنلاین:سال 94 با فراز و نشیب های خاص خود به تاریخ پیوست و سال 95 با بیم و امیدهایی شاید کم نظیر در حوزه اقتصاد و سیاست آغاز شده است. برگزاری انتخابات و توافق هسته ای دو موضوع حائز اهمیت و چالش برانگیز در سال گذشته بود که به نظر می رسد مباحث و دغدغه های حول محور این دو موضوع به دلیل در پیش بودن دور دوم انتخابات و همچنین شعارهای دولت در شکوفایی اقتصادی در راستای رفع تحریم ها امسال نیز داغ باشد. جَنگ جناح ها و موافقان و مخالفان عملکرد دولت در سال گذشته به اوج خود رسید و هر کدام در صحیح بودن عقیده خود پافشاری کردند که در برخی مواقع برای مردم مفید و برخی اوقات نیز به ضرر مردم تمام شد. با وجود همه اختلاف نظرها، تلاش همه دوستداران نظام و مردم، بهبود وضعیت اقتصادی کشور می باشد تا هم ملت فهیم درآسایش بیشتری زندگی کنند و هم جمهوری اسلامی از آسیب های دشمنان داخلی و خارجی در امان بماند.

چاره کار در بهبود وضعیت اقتصادی، اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در ابتدای سال فرمودند؛ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل. علاوه بر اینکه قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی در الویت برنامه های دولت در بهبود اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد، رفتار موافقان و مخالفان دولت نیز در اجرایی شدن این امر مهم بی تاثیر نخواهد بود. موافقان و مخالفان دولت با تاسی از منش و رویکرد مقام معظم رهبری می توانند در ایجاد فضایی مثبت برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کمک کنند. در واقع ضمن اینکه نباید از رهنمودهای رهبری عقب بمانیم، بلکه جلوتر از ایشان نیز حرکت نکنیم. نه در حمایت از دولت چشم و گوش بسته عمل کنیم و در انتقاد. اگر قانون فدای منافع شخصی و جناحی نشود و منافع مردم در الویت قرار بگیرد مطمئنا فضا برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در همه برنامه ها و رفتارها مهیا خواهد شد در غیر اینصورت دسترسی به وضعیت مناسب در حوزه اقتصاد و سیاست آسان نخواهد بود.

و اما مازندران، استانی سرشار از نعمت های خدادادی و ثروتمند که وجود فقرا ناشکری است و زیبنده آن نیست. پیش بینی وضعیت اقتصادی مازندران در سال 95 زیاد سخت نیست چون قرار نیست تحول ویژه ای در اقتصاد استانی که سال هاست دچار مشکل است، اتفاق بیفتد. جدای از مشکلات ریشه ای اقتصاد مازندران که در این دو سال و اندی برنامه مدون و مشخصی برای آن ارائه نشده و اگر ارائه شده از آن مطلع نیستیم، سایه مشکلات اقتصادی کشور همچون دیگر استان ها در مازندران نیز سنگینی می کند. دسترسی به آمار و ارقام برای تحلیل واقع بینانه وضعیت اقتصادی استان میسر نیست و آمارها تاکنون فقط در برخی سخنرانی ها و مصاحبه های خبری آن هم بدون توضیح و تشریح اطلاع رسانی می شود. کشاورزی و گردشگری از مزیت های توسعه اقتصادی مازندران به شمار می رود ولی هرکدام دچار مشکلات عدیده ای هستند که نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان تاکنون راهکار مشخصی برای حل آن اتخاذ نکرده اند. مرکبات،برنج و طیور محصول اصلی کشاورزی مازندران به شمار می رود. صادراتی نبودن و مطابقت نداشتن با استانداردهای بین المللی مشکل اساسی تولیدات کشاورزی محسوب می شود. در گردشگری نیز عدم فعالیت حرفه ای، این صنعت پرسود برای مازندران تاکنون خوشایند نبوده است، البته نباید از درآمد نامحسوس حضور مسافران به استان غافل بود. گردشگری مازندران هنوز به صنعت گردشگری دنیا گره نخورده و از توریست خارجی که درآمدزایی اصلی این صنعت محسوب می شود خبری نیست. افزایش تورهای گردشگری و کاهش سفرهای انفرادی از راهکارهای دیگر رسیدن به درآمدزایی مطلوب است که با آن هم فاصله داریم. حلقه مفقوده توریست خارجی و تورهای گردشگری، پروازهای مستقیم داخلی و خارجی به مازندران است. این نوع پروازها ابتدای کار نیازمند حمایت دولت می باشد تا بخش خصوصی توان شروع و اجرا را در ادامه بر دوش بکشد. می توان از مزیت های  موجود برای توسعه اقتصادی مازندران استفاده کرد به شرطی که از شعارگرایی پرهیز نمود و اقدام و عمل داشت.

نکته مهم دیگر در مازندران برای سالی که در پیش رو داریم برگزاری دور دوم انتخابات در دو حوزه و تغییرات مدیریتی که از گوشه و کنار اخبار غیرموثق آن شنیده می شود. این نوع تغییرات نیاز اساسی تحول است ولی در مازندران تغییرات در سطوح مختلف اکثرا بی فایده بوده چون هم عزل کارشناسی نبوده و هم نصب. تغییرات قومی و قبیله ای، غیرکارشناسی و معمولا جناحی بیشترین صدمه را به مازندران زده و امیدواریم اگر تغییری در آینده اتفاق میفتد کارشناسی و بدون توجه به منافع شخصی و گروهی باشد.

نکته پایانی تحولاتی است که مخاطبان گرامی، امسال در “حرف” شاهد خواهند بود. سال گذشته به حل قوه الهی 12 صفحه ای شدیم و تمام رنگی شدن نخستین اتفاق خوب امسال و هدیه “حرف” به مخاطبان است. امسال برنامه های مفصلی برای کیفیت بخشی به محتوای روزنامه نیز داریم که همراهان “حرف” یک به یک آن را لمس خواهند کرد. “حرف” با حمایت مخاطبانش تلاش می کند تا ضمن انتشار روزنامه ای لایق مازندرانی ها، در بهبود وضعیت اقتصادی استان کمک حال دستگاه های اجرایی باشد.

 

اسحق پاک نیا