بودجه مناسب‌سازی در مسیرنامشخص

سعید حبیبی مدیر انجمن نابینایان استان مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران ضمن گرامیداشت ۱۵ اکتبر امسال مصادف با ۲۳ مهر روز جهانی ایمنی عصای سفید، اظهار کرد: دنیایی بهتر برای نابینایان، آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قانون عصای سفید شعار امسال این روز بود. وی افزود: گذر از این روز بهانه‌ای بود […]

سعید حبیبی مدیر انجمن نابینایان استان مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران ضمن گرامیداشت ۱۵ اکتبر امسال مصادف با ۲۳ مهر روز جهانی ایمنی عصای سفید، اظهار کرد: دنیایی بهتر برای نابینایان، آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قانون عصای سفید شعار امسال این روز بود.

وی افزود: گذر از این روز بهانه‌ای بود تا بار دیگر از زبان نابینایان با مردم دردودل کنیم، مردمی که در عمل‌گرایی همیشه از مسئولان پیشی گرفتند، چرا که تمامی مشکلات جامعه نابینایان به این برمی‌گردد که قانون حمایت از جامعه معلولین در بخش‌های مرتبط ضمانت اجرایی ندارد.

حبیبی با اشاره به بزرگ‌ترین چالش جامعه نابینایان، تاکید کرد: می‌دانیم که همه مسئولان ادارات که بودجه مناسب‌سازی را از دولت دریافت می‌کنند ولی چون تاکنون مورد مواخذه قرار نگرفتند، این بودجه‌ها صرف هزینه‌های اختیاری مدیران شد که این یکی از مشکلات مهم جامعه نابینایان است.

مدیر انجمن نابینایان استان مازندران در ادامه اضافه کرد: معضل دیگر این است که با پیشرفت جوامع دولت و سازمان بهزیستی هنوز نتوانستند مشاغل به‌روز همچون کار در فضای مجازی و فیزیوتراپی یا ماساژ درمانی و غیره را در اختیار نابینایان قرار داده و به آن‌ها آموزش بدهند تا آن‌ها هم بتوانند در این بخش‌ها فعالیت کنند.

این مسئول به بیان اینکه مازندران به‌طور تقریبی ۷ هزار نابینا و کم‌بینا دارد، عنوان کرد: این افراد در چهار گروه؛ خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف دسته بندی می‌شوند، نابینایان ۱۲ درصد معلولین بهزیستی را تشکیل می‌دهند.

وی اذعان داشت: مردم ما باید هر دو سال معاینه چشم داشته باشند تا دچار اختلالات بینایی نشوند چرا که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود یک میلیارد نفر از اختلالات بینایی رنج می‌برند.

حبیبی با بیان اینکه عصای سفید یک نشانه و نماد استقلال برای افراد نابینا است، گفت: بهتر است شهروندان با آسیب بینایی را کور خطاب نکنیم، همچنین در برخورد با شخص نابینا نیازی به تغییر لحن یا بلند صحبت کردن نیست و رعایت موارد ساده از این قبیل که اصلا کار سختی نیست.

مدیر انجمن نابینایان استان مازندران در پایان خطاب به مردم گفت: همچنین باید بدانیم برای کمک به فرد نابینا هرگز نباید عصای او را بگیریم و از پارک خودرو در جای پارک مخصوص معلولین خودداری کنیم.