به نام کاسپین، به کام عام کشاورزان

سرویس بانک و بیمه – حسین زحمتکش: چندی است شاهد تبلیغات گسترده تعاونی عام کشاورزان مازندران در قالب موسسه اعتباری کاسپین در استان و فراخوان جذب سپرده هستیم. طبق اعلام پایگاه رسمی اطلاع رسانی موسسه اعتباری کاسپین قرار است از ادغام هشت  موسسه مالی و تعاونی اعتباری ( الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، پیوند، امید جلین […]

سرویس بانک و بیمه – حسین زحمتکش: چندی است شاهد تبلیغات گسترده تعاونی عام کشاورزان مازندران در قالب موسسه اعتباری کاسپین در استان و فراخوان جذب سپرده هستیم. طبق اعلام پایگاه رسمی اطلاع رسانی موسسه اعتباری کاسپین قرار است از ادغام هشت  موسسه مالی و تعاونی اعتباری ( الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، پیوند، امید جلین گرگان ، تعاونی اعتباری عام کشاورزان مازندران ، تعاونی اعتباری دامداران و کشاورزان کرمانشاه و تعاونی های منحله فرشتگان) تشکیل شود.

شایان ذکر این موسسات ابتدا در قالب موسسه فرشتگان و سپس در قالب موسسه مالی اعتباری آرمان مشغول به کار شدند. در ادامه اعضا برای دریافت مجوز از بانک مرکزی و تبدیل شدن به موسسه اعتباری مجوزدار اقدام به ادغام با زیر مجموعه هشت تعاونی کردند. تعاونی اعتبار عام کشاورزان مازندران با مدیرعاملی عیسی بابایی نیز جزو دو تعاونی در دست ادغام در این موسسه اعتباری است. در حال حاضر طبق اعلام رئیس هیئت مدیره، موسسه اعتباری کاسپین با دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی انتقال دارایی های موسسه ها و تعاونی ها جهت ادغام آغاز شده است اما تا به الان اموال و دارایی تعاونی اعتبار عام کشاورزان به این موسسه اعتباری انتقال نیافته و فقط سه موسسه و تعاونی توانسته اند به کاسپین ملحق شوند.

  • ابهام در ادغام تعاونی عام کشاورزان

به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری کاسپین، فرید ضیاالملکی با بیان این که در چند روز آینده با اتمام ارزیابی املاک و دارایی های تعاونی اعتبار فرشتگان این تعاونی نیز به کاسپین منتقل می شود، تصریح کرد: کار انتقال تعاونی اعتباری دامداران و کشاورزان کرمانشاه که جزو هشت تعاونی تجمیعی در کاسپین بود به اتمام رسیده است.

رییس هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین با بیان اینکه تعاونی الزهرا و بدرتوس نیز به موسسه کاسپین منتقل شده اند گفت: کار انتقال پنج تعاونی دیگر شامل «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «پیوند»، «امید جلین گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» در ماه های آینده نهایی خواهد شد.

*مدیریت شعب استانی وجود ندارد

نکته حائز اهمیت این است که در زمان مراجعه به پایگاه رسمی اطلاع رسانی موسسه اعتباری کاسپین در امور شعب هیچ استانی را به عنوان سرپرست استانی یا حتی منطقه ای معرفی نکرده و تنها اداره شعب آن در تهران، سعادت آباد خیابان علامه طباطبایی معرفی می شود.

موسسه ها و تعاونی های در شرف ادغام به این موسسه اعتباری، از نام کاسپین به شرط درج نام تعاونی اعتباری سابق بهره می برند.به عنوان مثال، شعبه میدان شهدای ساری موسسه اعتباری کاسپین از شعبات تعاونی امید جلین گرگان است  که هنوز به این موسسه الحاق نشده لذا نام کاسپین را با نام امید جلین گرگان بیان می کند.

تا زمانیکه موسسات و تعاونی های اعتباری در شرف ادغام، به موسسه نپیوستند امکان ارتباط مالی را هم باهم ندارند، حال جای سئوال دارد چگونه مدیرعامل تعاونی عام کشاورزان مازندران که هنوز در موسسه اعتباری کاسپین ادغام نشده و این موسسه مدیر شعب استانی ندارد خود را به عنوان مدیر شعب موسسه اعتباری کاسپین مازندران معرفی کرده و در حال تبلیغات گسترده با نام این موسسه می باشد؟

چنانچه در ادامه انتقال دارایی های تعاونی عام کشاورزان مازندران که به گفته رئیس هیئت مدیره موسسه اعتباری کاسپین قرار است چند ماه طول بکشد، دچار وقفه یا اختلال شود، پاسخگوی سپرده گذاری مردم در این تعاونی کیست؟

این درحالی است که تعاونی عام کشاورزان مازندران با نام کاسپین به صورت گسترده با استفاده از ابزارهای تبلیغی همچون صدا و سیما مردم را به سرمایه گذاری های کلان دعوت می کند؟

* چند سئوال بی پاسخ

آیا عیسی بابایی از هیئت مدیره تعاونی عام کشاورزان به عنوان سرپرست امور شعب کاسپین در مازندران منصوب شده است؟ اگر اینطور بوده یعنی هیئت مدیره کاسپین فردی که تعاونی او هنوز به موسسه ادغام نشده را به عنوان سرپرست استانی منصوب کرده است؟ اگر منصوب کرده اند چرا نام او را در امور شعب خود نیاورده اند؟ اگر او به عنوان سرپرست امور شعب کاسپین است چرا دیگر موسسات و تعاونی ها ادغام نشده استان تحت نام کاسپین نمی توانند با یکدیگر مراوده مالی داشته باشند؟

*پرداخت تسهیلات به نام کاسپین

مدیرعامل تعاونی عام کشاورزان ماه ها است که از نام سرپرست امور شعب موسسه اعتباری کاسپین در تبلیغات بهره برده و در حال جذب سپرده گذاری مردم و سرمایه گذاران است.

پس از مشاهده این موارد، برای اطلاع بیشتر به عنوان یک ارباب رجوع، به شعبه تعاونی عام کشاورزان مازندران واقع در میدان امام خمینی(ره) ساری مراجعه کردم. در گفت و گو با رئیس شعبه متوجه شدم که تعاونی عام کشاورزان مازندران با استفاده از نام موسسه اعتباری کاسپین به سپرده های کلان تسهیلات خوبی ارائه می دهد. به گفته رئیس این شعبه، موسسه کاسپین مازندران 70 درصد از سپرده های مبلغ بالا را در قالب تسهیلات به سپرده گذار پرداخت می کند، همچنین این موسسه به کسانیکه که پنج ماه سپرده گذاری داشته باشند تسهیلات 12 درصد پرداخت می کند.

با رویت پوستر تبلیغاتی موجود در شعبه، با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که برخی از این تسهیلات با قوانین و دستورالعمل های بانک مرکزی مطابقت ندارد! نکته همین جا است، تعاونی عام کشاورزان با علم به این موضوع که فعلا تحت نظارت بانک مرکزی نیست رویه گذشته خود را ادامه می دهد. تعاونی عام کشاورزان هنوز به موسسه اعتباری کاسپین ادغام نشده و این موضوع را رئیس شعبه نیز تایید کرد.به گفته وی، هشت تعاونی و موسسه در حال ادغام هستند که تعاونی عام کشاورزان نیز هنوز در این موسسه ادغام نشده است. زمانیکه از رئیس شعبه سئوال کردم چرا این تسهیلات در شعبه میدان شهدای ساری موسسه کاسپین پرداخت نمی شود، گفت: آن ها شعبه امید جلین گرگان هستند که همچون تعاونی عام کشاورزان مازندران در حال ادغام با موسسه اعتباری کاسپین می باشند و تسهیلاتی که ما پرداخت می کنیم ربطی به آن ها ندارد، 22 شعبه عام کشاورزان با دیگر تعاونی های در حال ادغام ارتباطی ندارند و تمامی دستورالعمل های شعبه مرکزی عام کشاورزان را اجرا می کنند!

بدین معنا است که شعبات تعاونی های ادغام نشده موسسه کاسپین با بهره گیری از عنوان های ” تحت نظارت بانک مرکزی و دریافت مجوز از بانک مرکزی” بهره تبلیغی برده اما در واقعیت هر کدام ساز خود را می زنند! و جالب تر اینکه هر کدام خود را سرپرست امور شعب مازندران معرفی می کنند! از مسئولان مازندران و بخصوص دستگاه های نظارتی انتظار می رود پیش از آنکه اتفاقات ناگواری نظیر فرشتگان یا تعاونی های دیگر مجددا تکرار شود، ساماندهی اینگونه تعاونی های غیرمجاز هر چه سریعتر اجرایی شود.