بهره‌برداری از اولین نیروگاه برق‌آبی در مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: سه نیروگاه کوچک برق‌آبی در مسیر خط انتقال آب شرب ساری از سد شهید رجایی  و آب زیست‌محیطی با روش سرمایه‌گذاری B.O.O توسط بخش خصوصی با حضور مهندس حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بهره‌برداری می رسد. محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اهمیت این‌گونه نیروگاه‌ها و سازگاری […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: سه نیروگاه کوچک برق‌آبی در مسیر خط انتقال آب شرب ساری از سد شهید رجایی  و آب زیست‌محیطی با روش سرمایه‌گذاری B.O.O توسط بخش خصوصی با حضور مهندس حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بهره‌برداری می رسد.

محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اهمیت این‌گونه نیروگاه‌ها و سازگاری آن با محیط‌زیست از آن به‌عنوان مصداق بارز یک نمونه از فعالیت اقتصاد مقاومتی یادکرد و گفت: با اجرای سه نیروگاه برقابی در مسیر خط انتقال آب شرب استفاده مضاعفی از تأسیسات اجراشده آب‌رسانی صورت گرفت.

رئیس هیئت‌مدیره آب منطقه‌ای مازندران ظرفیت نیروگاه‌های احداث‌شده را 2.7 مگاوات و هزینه تمام‌شده آن را بالغ‌بر 21 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت این نیروگاه‌ها از نوع تجدید پذیر بوده و توربین‌های آن نیز پلتون و فرانسیس می‌باشد و در سه موقعیت مکانی سد شهید رجایی، ایستگاه فشارشکن تاکام و محل تصفیه‌خانه آب شرب ساری احداث و آماده بهره‌برداری است.

یخکشی گفت: با احداث این نیروگاه ضمن حفظ محیط‌زیست، زمینه اشتغال به ظرفیت 20 نفر به‌صورت مستقیم ایجاد و سالانه مصرف 4.7 میلیون مترمکعب گاز فسیلی کاهش خواهد یافت.

همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اهمیت نیروگاه های برق‌آبی به ظرفیت‌های نیروگاه‌های برق‌آبی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: حدود یک‌سوم از این ظرفیت‌ها در این استان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد. 

حاج رسولی‌ها  با اشاره به شروع خوب شرکت آب منطقه‌ای مازندران در احداث این نیروگاه‌ها و ضرورت بهره‌گیری از تجربه و توان‌بخش خصوصی برای پیشبرد این هدف گفت: تلاش کردیم مشکلات قانونی پیش رو سرمایه‌گذاران در این بخش را برطرف کنیم و فرایند آن را تسهیل بخشیم به‌گونه‌ای که هرماه به‌جای بحث تخصیص، یک مجوز  گذر حجمی آب  صادر می‌کنیم. وی افزود: در بین نیروگاه‌های تجدید پذیر نیروگاه‌های برق‌آبی باتوجه به نرخ تضمینی تعیین‌شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار هستند لذا از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا در این کار مهم مشارکت نمایند.

حاج رسولی‌ها بااشاره به عقب‌ماندگی استان در بحث توسعه منابع آب، احداث سد زارم رود را برای بخش مرکزی و شرق استان ضروری برشمرد و گفت: برای ادامه‌ی مدل دوم تصفیه‌خانه نیازمندیم سد زارم رود هرچه سریع‌تر اجرایی گردد.

مدیر آب کشور موضوع مهندسی رودخانه را یکی از دغدغه‌های آب کشور دانست و تصریح کرد: باتوجه به رخداد سیل؛ امروز فهم مشترکی برای اقدامات مهندسی رودخانه ایجادشده و باید ضمن تأمین اعتبار موردنیاز مسائل رودخانه را نیز حل‌وفصل کنیم.

*سد زارم رود در ساری اجرایی شود

 نماینده مردم ساری و میاندرود خواستار اجرای سد زارم رود برای مهار آب‌های سطحی در حوزه ساری شد.

علی‌اصغر یوسف نژاد در مراسم افتتاح سه طرح نیروگاه برق‌آبی در ساری با اظهار اینکه رودخانه‌ها به‌عنوان رگه‌های حیاتی باید موردتوجه قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف در این زمینه کمک کنند افزود: از این ظرفیت و توان باید نهایت استفاده صورت گیرد. وی افزود: بخش خصوصی در همه زمینه‌ها پای‌کار آید و اگر کاری روی زمین ماند دولت ورود پیدا کند و کارهای اجرایی به بخش‌های خصوصی واگذار شود.یوسف نژاد با عنوان اینکه شاهد حضور بخش خصوصی توانمند در برخی طرح‌ها هستیم تصریح کرد: دولت نباید کارهای تصدی‌گری انجام دهد.نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس، خواستار اجرایی شدن سد زارم رود برای حل برخی مشکلات شد و گفت: همچنین سدی در چهاردانگه نیز در جدول لیست و بودجه گنجانده‌شده است و باید از آن برای مهار آب بهره‌گیری کرد.وی افزود: مجمع نمایندگان به بخش آب کمک خواهد کرد و در حوزه بودجه مساعدت‌های لازم را خواهد داشت.یوسف نژاد درباره طرح انتقال آب دریای خزر نیز و با اشاره به مخالف مجمع نمایندگان با اجرای آن گفت: امیدواریم این موضوع سبب شکافت بین مردم و دولت نشود.

  شایان‌ذکر است ظرفیت نیروگاه برق‌آبی در استان بالغ‌بر 1700 مگاوات می‌باشد که تاکنون مطالعات شناخت 700 مگاوات از پتانسیل برق‌آبی انجام‌گرفته و بیش از 70 مورد به ظرفیت 700 مگاوات فراخوان گذاشته شد که امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دستگاه ذی‌ربط شاهد توسعه و اجرای این‌گونه نیروگاه‌ها در استان و کشور باشیم.