برنج مازندران در سودای «برندسازی»

بابل – خبرنگار حرف: درحالی مازندران حدود نیمی از برنج کشور را تامین می کند که برندسازی این محصول و پیشگیری از تخلیط آن با برنج دیگر مناطق، امری ضروری به نظر می رسد. ۷۵ درصد محصول برنج کشور در مازندران و گیلان تولید می شود و شهرستان بابل نیز از شهرستان های پرپیشینه در […]

1

بابل – خبرنگار حرف: درحالی مازندران حدود نیمی از برنج کشور را تامین می کند که برندسازی این محصول و پیشگیری از تخلیط آن با برنج دیگر مناطق، امری ضروری به نظر می رسد. ۷۵ درصد محصول برنج کشور در مازندران و گیلان تولید می شود و شهرستان بابل نیز از شهرستان های پرپیشینه در تولید برنج به شمار می رود.

با آنکه برنج مازندران، شهره کشور است اما سالیان متمادی به خاطر فرآیند کشاورزی این استان از صنعت  بی بهره ماند و تنها صنایع تبدیلی در استان پیشرفت کرد و برنج با رنج فراوانش مرهم زخم کشاورزان نشد و محصولی که با رنج به دست آمد، توسط دلالان سودجو تخلیط شد و بر برند برنج استان لطمه وارد شد.

سیاست عدم حمایت از کشت برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت و در سال زراعی جاری در سطح کمیته های خشکسالی استان ها به ریاست استانداران و پیرو مصوبه ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۶ هیئت دولت، سیاست عدم حمایت از کشت برنج در مناطق مختلف کشور به غیر از استان های مازندران و گیلان با اهتمام بیشتر و همکاری دیگر دستگاه های دولتی پیگیری شده است.

از آنجایی که توسعه هر کشور برپایه سه عامل کشاورزی، باغداری و دامپروری است باید برای این شغل اهمیت بیشتری قائل بود و به تاکید کارشناسان، یکی از راههای برون رفت این چالش برند سازی برنج درقالب جشنواره های بومی و محلی است.برپایی چنین جشنواره بومی و محلی، گامی برای برند سازی ارقام برنج باکیفیت است تا دست دلالآن را در تخلیط برنج  قطع کند.اولین جشنواره محلی  رسمی بومی برنج درصدد برند سازی برنج شهرستان بابل در کشور است و به گفته، قربانعلی ولی زاده فرماندار ویژه شهرستان بابل، برپایی چنین جشنواره بومی و محلی، گامی برای برند سازی ارقام برنج باکیفیت است تا دست دلالآن را در تخلیط برنج  قطع کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد شهرستان، بر دو اصل برنج و مرکبات استوار است و در هردو حوزه در کشور مهجور باقی مانده است گفت: حال با برگزاری چنین جشنواره هایی درصدد برند سازی برنج شهرستان بابل در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه باید برنج بابل را به عنوان برند به کشور معرفی کنیم تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلیط برنج نیازمند حمایت مردم و ارائه گزارش های آنان هستیم.در عین حال عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نمایشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ابزار بازاریابی و فروش در دنیا هستد اظهار داشت: در نمایشگاه‌های کشاورزی از صفر تا ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی، ریز مغزی‌ها، نهادهای کشاورزی باید  به نمایش گذاشته شود تا بتوان در ارائه توانمندسازی کشاورزان گام برداشت.وی با معرفی محصول جدید برنج روشن و تیسا، افزود: پیش‌بینی می‌شود با کشت برنج روشن بتوان در هر هکتار ۱۰ تن برنج برداشت کرد که دارای کیفیت و کمیت بالایی است و همچنین رقم تیسا که نزدیک به طارم است.رئیس جهاد کشاورزی مازندران  تصریح کرد: توجه به روش نوین بازاریابی، برندسازی و معرفی دستاوردی نوین رمز موفقیت است که باید کشاورزان و مسئولان امر به  این موضوع توجه داشته باشند.جشنواره برنج بابل از امروز در بابل دایر می شود و به گفته طاهری رئیس جهاد کشاورزی بابل، با توجه به اینکه شهرستان بابل نخستین تولیدکننده برنج از نظر میزان و دومین تولیدکننده برنج از نظر سطح زیر کشت است برپایی چنین  جشنواره های برنج فرصت مناسبی برای معرفی و برند شدن برنج بابل است.

معرفی صنایع دستی، ادوات کشاورزی، اجرای برنامه آئینی و موسیقی محلی، ایجاد شور و نشاط بین مردم با بکارگیری ظرفیت‌های بومی با توجه به حوزه گردشگری کشاورزی و بوم‌گردی بابل از اهداف جشنواره برنج عنوان شده است.

شهرستان بابل ۲۲۰ هکتار از ۴۲ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج مازندران را داراست و سالانه ۱.۴ میلیون تن شلتوک در مازندران تولید می شود.