برنج طاهر، مقاوم در برابر خشکسالی

رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور با بیان اینکه تنها 7 درصد کشاورزان از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، گفت: لاین متحمل به خشکی برای مازندران با نام طاهر به زودی معرفی می شود که علاوه بر تحمل خشکی، شبیه طارم محلی است. به گزارش حرف، مریم حسینی در هجدهمین همایش ملی برنج با […]

1
رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور با بیان اینکه تنها 7 درصد کشاورزان از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، گفت: لاین متحمل به خشکی برای مازندران با نام طاهر به زودی معرفی می شود که علاوه بر تحمل خشکی، شبیه طارم محلی است.
به گزارش حرف، مریم حسینی در هجدهمین همایش ملی برنج با اشاره به وضعیت تولید برنج در ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح مالکیت در ایران زیر یک هکتار است، زندگی حدود 2.5 میلیون نفر در شمال کشور به زراعت برنج وابسته است.
وی با اشاره به اینکه تولید برنج در ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو، بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در شمال کشور وجود دارد، تغییر کاربری اراضی است بنابراین علاوه بر افزایش کمی و کیفی باید بر پایداری اراضی نیز تاکید کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش برنج طی دهه های گذشته در کشور، همیشه یکسان نبود، خاطرنشان کرد: در سال 62 میانگین عملکرد برنج در کشور 2 هزار و 831 کیلوگرم در هکتار بود اما در دهه 90 بیش از 4 تن در هکتار رسیده که بخشی از این افزایش تولید مرهون ارقام جدید و اصلاح شده و بخشی دیگر یافته های بهزراعی است.
رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور با بیان اینکه در دهه 80 تولید ارقام خوش کیفیت زودرس و مقاوم به ورس در دستور کار قرار گرفت، گفت: این برنامه ها با افزایش مشارکت کشاورزان و غربال مولکولی همراه بود و ارقامی مانند گیلانه، تیسا و رش معرفی شدند.
حسینی افزود: با وجود اینکه پیش بینی می شد کمیت و کیفیت آب در استان های شمالی دستخوش تغییرات می شود یک لاین در آینده معرفی خواهد شد که به تنش شوری متحمل خواهد بود و پخت آن مشابه ارقام محلی و مناسب برای کشت در مناطق شور است.
وی تصریح کرد: وقتی منابع آبی تغییر می کند حفظ پایداری عملکرد در دستور کار قرار می‌گیرد و به زودی ارقام مناسب برای کشت هوازی و خشکه کاری ارائه می شود.
رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور خاطرنشان کرد: لاین متحمل به خشکی برای مازندران با نام طاهر به زودی معرفی می شود که علاوه بر تحمل خشکی، شبیه طارم محلی است به طوریکه نه تنها عملکرد کاهش نمی یابد بلکه شاهد افزایش عملکرد نیز خواهیم بود و در یک ماه آخر فصل کشت نیز می توانیم آبیاری را قطع کنیم.
حسینی در پایان با اشاره به اینکه 7 درصد کشاورزان از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، گفت: اثر خالص‌سازی و تولید بذر ارقام بومی در اقتصاد کشاورزان شامل بیش از 10 درصد افزایش عملکرد شلتوک در واحد سطح،3 درصد افزایش قیمت فروش برنج سفید حاصله و ترغیب بیشتر خریداران به دلیل خالص بودن و حداقل 10 درصد کاهش مصرف بذر در واحد سطح است.
*7 هزار هکتار اراضی برنج به سطح کشت باز می‌گردند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل خشکسالی حدود 6 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران زیر کشت شالی نرفت و حدود هزار هکتار نیز در میانه راه به دلیل کمبود آب، خشک شد اما با تمهیدات انجام شده تمامی این اراضی به سطح زیرکشت بر می گردند. عزیز‌الله شهیدی‌فر در هجدهمین همایش ملی برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه دو سوم از سطح زیرکشت اراضی مازندران مربوط به اراضی زراعی است، اظهار کرد: 40 درصد این اراضی شالیزاری است که در 210 هزار هکتار از این اراضی شالیزاری برنج کشت می شود.
شهیدی‌فر با اشاره به اینکه چالش های پیش روی برنج در مازندران شامل سطوح مالکیت، بحران آب و افزایش سن بهره بردارن در اراضی شالیزاری است، گفت: تا به امروز در بحث مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران 450 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است به طوری که 27 درصد بخش کاشت و 90 درصد بخش برداشت در این استان به صورت مکانیزه است و در زمینه داشت محصول هنوز به نتیجه مطلوبی دست نیافتیم.
*لزوم تولید ارقام مقاوم برنج به خشکسالی
دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر اینکه خشکسالی همواره در کمین کشاورزان قرار دارد، گفت: برای مقابله با خشکسالی باید به تولید ارقام مقاوم برنج روی آورد.
جمیل علیزاده شایق در ۱۸امین همایش ملی برنج اظهار کرد: ۳۵ ارگان، موسسه و نهاد در برگزاری همایش ملی برنج کشور همکاری داشته اند، همچنین ۱۰تا ۱۱ آذر ماه نیز جشنواره ملی برنج در مرکز تجارت برنج و پایانه صادرات آمل برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه شعار امسال همایش “بررسی مسائل اثرگذار بر روی برنج” است، تصریح کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی ‌و بارندگی های کم امسال بحث کم آبی و خشکسالی نیز در این همایش بررسی می شود.
علیزاده تصریح کرد: باید کشاورزانی که در محدوده کم آبی قرار دارند به کشت جایگزین سوق داده شوند و در مناطقی که آب های زیر زمینی مناسبی وجود دارد کشت دوم نهادینه سازی شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۱۰۴ مقاله به همایش ملی برنج کشور ارسال شده که ۷ مقاله فرصت ارائه یافته است و ۹۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
*محدودیت کشت در برخی استان‌های کشور مشکل‌آفرین است
در ادامه این همایش اسدالله تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه برنج محصولی راهبردی و استراتژیک است، یادآورشد: این محصول حتی از لحاظ ارزش و مقام گاها در امور اجتماعی بسیار جدی تر از اقلام دیگر کشاورزی مطرح است. ارزش و اهمیت محصول برنج تا آنجابوده که سازمان ملل سال ۲۰۰۴ را سال “برنج زندگی است” نام نهاد.
وی با اشاره به اینکه برنج جزء غذاهای اصلی جامعه محسوب می شود، گفت: برنج ایرانی تنها تولید داخلی بوده که مصرف کننده تمایل بیشتری برای مصرف از نوع خارجی آن دارد.
تیموری با بیان اینکه برای رسیدن به تولید پایدار باید تولید افزایش یابد، تصریح کرد: چالش هایی چون کمبود آب و تغییر اقلیم منجر شد تا قوانینی چون محدودیت کشت در برخی استان‌ها وضع شود که خود زمینه ساز مشکلاتی شد‌.وی گفت: در زنجیره تولید برنج امروزه تکنولوژی و بیوتکنولوژی نقش مهمی دارد که هنوز ما هنر استفاده از تکنولوژی و دانش لازم در بهره وری از بیوتکنولوژی را نداریم.