برق در چالش مصرف

ساری-النازپاک نیا / در ادامه سلسله نشست های مدیران استان مازندران در محل استانداری، مدیران صنعت برق استان مازندران میزبان رسانه ها بودند. تولید و مصرف برق در مازندران به مانند سایر دستگاه های خدماتی از چالشی به عنوان مصرف رنج می برد. عدم برابری تولید و مصرف و نیز هزینه های بالای تولید برق […]

1

ساری-النازپاک نیا /

در ادامه سلسله نشست های مدیران استان مازندران در محل استانداری، مدیران صنعت برق استان مازندران میزبان رسانه ها بودند.

تولید و مصرف برق در مازندران به مانند سایر دستگاه های خدماتی از چالشی به عنوان مصرف رنج می برد. عدم برابری تولید و مصرف و نیز هزینه های بالای تولید برق در مازندران در کنار روزهای گرم و پرمصرف برق در کنار مسافرخیزی استان، مهم ترین چالش های صنعت برق به شمار می رود.

متقاضیان برق در برخی شهرها در انتظار

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در این نشست اظهار کرد: شرکت توزیع برق مازندران از گلوگاه تا انتهای آمل و محمودآباد را شامل می شود  و مابقی در غرب استان در حوزه غرب استان را شامل می شود. در سال ۹۶ تلفات برق در این حوزه که از دغدغه های مهم بود به ۱۳ درصد رسیده  و روند کاهشی را در پیش گرفته است. در حدود ۳۱هزار دستگاه ترانس برق در استان و ۲۸هزار کیلومتر خط برق وجود دارد با این وجود متقاضیان برق سال گذشته در نوبت بودند تا برق دریافت کنند. اکثر شهرها در سال ۹۶ در حوزه برق رسانی به روز رسانی شد اما در شهرهای بزرگ تا ۵ماه در نوبت برق هستند که‌ تلاش برای واگذاری برق به همه حوزه ها وجود دارد.

وی افزود: چاه های کشاورزی که دغدغه مازندرانی ها در فصل کشاورزی است اعتباری برای برقدار شدن ندارند؛ اعتبار این حوزه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین‌می شود و پیمانکار تهیه و کار اجرا شروع می شود اما قرار است در این حوزه اعتبارات افزایش یابد.

شهابی بیان کرد: ۸۰ درصد مشترکین برق در مازندران خانگی هستند اما ۴۳ درصد برق را مصرف می کنند. کمتر از یک درصد برق مازندران در اختیار حوزه صنعت است اما ۲۰ درصد برق را مصرف می کنند، سهم بخش کشاورزی از مصرف برق مازندران نیز ۱۳درصد است.

ضرورت تغییر ساعت کار ادارات مازندران در گرما

شهابی عنوان کرد: کاهش مصرف در این حوزه بزرگترین کمکی است که می توان به این بخش انجام داد. مهم ترین مصرف در حوزه ادارات است که برای کاهش مصرف مانند برخی استان های کشور قرار است تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: در ادارات دولتی به استاندار مازندران پیشنهاد دادیم که از ده تیرماه ساعت کار از ۶ و 30دقیقه تا یک عصر باشد و این کمک بزرگی برای مصرف برق خواهد کرد‌.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ادامه داد: تلفات برق مازندران در سال ۹۰،  ۱۸ درصد بود که بخشی به دلیل فرسوده بودن و برخی نیز به دلیل برق دزدی بوده است اما در تلفات شاهد سیر نزولی هستیم. در این حوزه مکلف هستیم میزان تلفات را در سال جاری  به 11.5 درصد برسانیم.

فقط سه ماه صرفه جویی

این مسئول با بیان اینکه تنها در سه ماه از سال روند مصرف برق در مازندران صعوی می شود، عنوان کرد:

۹ ماه از سال مصرف ثابتی در حوزه برق مازندران رخ می دهد. مدیریت مصرف به دلیل همین سه ماه است. بخش اعظم این مصرف نیز در بخش کولرگازی، ورود مسافران و فعالیت شالیکوبی ها است. به دلیل مسافرخیز بودن شهرهای ساحلی ۳برابر مصرف برق در تابستان دارند. ده درصد صرفه جویی مشکلات کمبود برق را رفع می کند‌. ادارات و جایگاه های سی ان جی از ساعت ۱۲ تا 16 عصر را صرفه جویی کنند مشکلات حوزه برق در تابستان رفع می شود.

وی گفت: قریب به ۳۰ درصد شبکه های برق مازندران فرسوده است  و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدون اعتبار جاری برای رفع آنها نیاز داریم.

افزایش تولید برق در دستور کار

افضلی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید برق در استان مازندران ۳۳۷۰ مگاوات است، اظهار کرد: در تابستان به دلیل گرما راندمان تولید افت می کند و به طور مثال به ۲۷۰۰ مگاوات در سال ۹۶ رسید.  نیروگاه ۴۶۰ مگاواتی نوشهر شامل دو بخش گازی و بخار به زودی وارد مدار وارد می شود که به تولید برق استان اضافه خواهد کرد. در این بخش نیروگاه تولید پراکنده به جد در استان در دستور کار قراردارد تا قبل از پیک ۹۷ وارد مدار شود؛ این نیروگاه ها در شهرک صنعتی ساری، تشبندان، چمستان در حال راه اندازی است و تنکابن یک و مراتپه وارد مدار شده است و افت ولتاژ و انرژی موردنیاز منطقه را تامین می کنند. تنگناهای مالی مشکلاتی را در اجرای پروژه ها ایجاد کرده است اما تلاش می کنیم پروژه ها بهره برداری شوند.

مسافران عامل دو برابر شدن مصرف برق در مازندران

وی با بیان اینکه در مازندران به دلیل مسافرخیز بودن مصرف برق دو برابر نرمال است و امسال ۶.۸ درصد رشد مصرف برق در مازندران ثبت شده که میزان مصرف به ۴۹۳۹ مگاوات خواهد رسید، گفت: در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶پروژه های زیادی در بخش نیروگاهی و  احداث شبکه در دست اقدام است. ۹۵۰ مگاوات پروانه تولید برق صادر کردیم که ۱۱۲ مگاوات تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

افضلی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم نیاز مصرف برق را در استان تامین کنیم ۳۳ پروژه در دست اقدام وجود دارد که ۲۲ پروژه در بخش ایستگاه های پست برق و در بخش خطوط ۲۲ پروژه را در برمی گیرد. از پیک سال ۹۶ تا بحال در بخش پست های انتقال، پروژه های جدید راه اندازی شده است تا نیاز مصرف تامین شود. ۱۴ مشترک بزرگ در مازندران وجود دارد که در پیک مصرف همکاری می کنند تا مصرف برق در بخش صنعت کاهش یافته و به بخش خانگی فشار تحمیل نشود. سال قبل تعدادی از پروژه ها وارد مدار نشد و از این‌جهت خاموشی های زیادی در استان وجود داشت. امسال خاموشی ها به دلیل بهره برداری از پروژه ها کمتر می شود البته همکاری مردم در کاهش مصرف برق مهم خواهد بود.

جمعیت شناور عامل مهم افزایش مصرف برق در غرب مازندران

فرحزاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران نیز بیان کرد: منطقه توزیع برق غرب مازندران از سرخرود تا رامسر را شامل می شود اما این منطقه 17 میلیون جمعیت شناور را در طول سال پذیرا است.

در بخش تلفات نیز  میزان تلفات در سال های گذشته 24 درصد بود که این میزان هم اکنون به 17 درصد رسیده و کمک ها برای کاهش آن ادامه دارد. همچنین کشف انرژی مسروقه نیز در سال 96 در این حوزه سه برابر شده است. همچنین سامانه ای تهیه و مشترکان اطلاعات خود را وارد می کنند تا استفاده برق غیرمجاز تشخیص داده شود.

وی گفت: در راهکاری برای کاهش مصرف برق در دستگاه های دولتی در زمان پیک بار، دستگاه آی او تی نصب می شود که در ساعت پیک میزان مصرف را مدیریت می کند. از ادارات درخواست کردیم این دستگاه  را نصب کنند تا با مشکل جدی مواجه نشویم.

دستور رئیس جمهور برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه نکا

محسن نعمتي مديرعامل جديد شركت مديريت توليد برق نكا نیز سخنران دیگر این نشست بود، اظهار کرد: نیروگاه نکا از مراکز مهم صنعتی استان مازندران‌ به شمار می رود که بعد از ۴۰ سال هنوز فعالیت می کند. در سه سال گذشته برگشت به توان اسمی صورت گرفته است و در تعمیرات و نوسازی قطعات ۷۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ با تولید داخل کشور  در این نیروگاه نصب شده است. ۲۰هزار قطعه در داخل ساخته شده و در نیروگاه نصب شده است همچنین  ۱۱ میلیارد کیلوبایت ساعت برق در این نیروگاه تولید شد.

وی افزود: بیش از ۱۰۱ درصد برق  یعنی بیش از توان در نظر گرفته شده در این نیروگاه تولید شده که در سال ۹۶ رتبه اول کشور را کسب کرده ایم.

نعمتی در پاسخ به انتقاد رسانه ها درباره استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه بیان کرد: نیروگاه تمایل دارد که از مازوت استفاده نکند و بیش از ۱۰۰ مکاتبه صورت گرفته تا بتوانیم خطوط گاز را به صورت کامل به این نیروگاه برقرار کنیم. بیشترین آسیب را نیز کارکنان اطراف نیروگاه از مصرف مازوت می بینند. خط گاز کیاسر ۴۲ اینچ متصل شده است امیدواریم این خط به نیروگاه برسد تا دیگر از مازوت استفاده نکنیم. اما با این وجود رقم قابل توجهی کاهش مصرف سوخت مازوت داشته ایم امروز این میزان به ۴۰ درصد رسیده است. دیسپاجینگ ملی  گاز ایران دستور نوع مصرف را می دهد و نوع سوخت را نیروگاه تایید نمی کند با این وجود این مشکلات را به وزیر نیرو  منعکس کردیم و به رییس جمهور نیز ارسال کردند که ایشان دستور دادند که گاز نیروگاه صد درصد تامین شود‌.  اما خط کیاسر انتهای خط گازی عسلویه است و فشار لازم را برای کار نیروگاهی ندارد.