برفک های تب برفکی در مازندران

حرف آنلاین-حسین زحمتکش: مدتی است که تب برفکی حسابی برای مازندران و دستگاه های مربوط حاشیه به وجود آورده است. سرنخ این قضیه  به  خبر تلف شدن 50 راس گاو در یانه سر بهشهر برمی گردد که رسانه ها آن را به صورت گسترده پوشش دادند . اخبار سیمای تبرستان نیز خبری از مدیر کل […]

حرف آنلاین-حسین زحمتکش: مدتی است که تب برفکی حسابی برای مازندران و دستگاه های مربوط حاشیه به وجود آورده است. سرنخ این قضیه  به  خبر تلف شدن 50 راس گاو در یانه سر بهشهر برمی گردد که رسانه ها آن را به صورت گسترده پوشش دادند . اخبار سیمای تبرستان نیز خبری از مدیر کل دامپزشکی مازندران در تایید وجود تب برفکی پخش کرد.

اما در کنار همه ی این حواشی و مطالب بیان شده، تصمیم گرفتیم بدون در نظر گرفتن برخی هیجانات رسانه ای، قضیه را از متولیان اصلی این موضوع پیگیری کنیم، لذا در ابتدای امر به سراغ نماینده این بخش، اله یار ولیزاده مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران رفتیم. وی با بیان اینکه شیوع تب برفکی از سه ماه قبل از سال 95 توسط وی به اعضای اتحادیه اش هشدار داده شده است، اظهار داشت: نه تنها اعضای اتحادیه بلکه به مدیران دستگاه های مربوط نیز این موضوع را گوشزد کردم.

*صدا و سیمای مازندران عملکرد خوبی ندارد

ولیزاده افزود: دامپزشکی و شخص مدیرکل در جهت پیشگیری از وقوع این بیماری در بین دام ها فعالیت زیادی را داشته اما برخی رسانه ها هیچ برنامه ای جهت آگاه سازی مردم نداشته است. وی مشکل به وجود آمده را عدم مدیریت درست در مجموعه واکسن سازی رازی تهران در تولید مکفی واکسن دانست و خاطر نشان کرد: ما از مجموعه دولت و سازمان دامپزشکی کشور گلایه مند هستیم که چرا تولید بیشتر این واکسن مهم را جدی نگرفت و واردات ان را در دستورکار خود قرار داد.

وی در انتقاد از عملکرد صدا و سیمای مازندران بیان داشت: این رسانه استانی به جای آنکه مدام برنامه های تکراری پخش کند بیاید از نمایندگان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی دعوت کند تا بتوان از این ابزار در جهت آگاه سازی دامداران استفاده شود. مدیرعامل اتحادیه صنعت  دامپروری مازندران، نامه نگاری با بخشداران و دهیاران در بیان هشدار به دامداران را ناکافی دانست و گفت: اکثر دامدارانی که دچار تب برفکی شده اند از دامداران سنتی هستند و ارتباط آنچنانی با بخشداری و دهیاری ندارند که از وقوع این حوادث آگاهی یابند تنها وسیله اطلاع رسانی آن ها تلویزیون است که در رسانه استانی نیز برنامه ای مختص آموزش و آگاه سازی این قشر وجود ندارد.

سید حسین رضوانی نیز در گفت و گو با حرف، با بیان اینکه از دو ماه گذشته طی نامه ای به استاندار، فرماندار و همه ی مسئولان مرتبط احتمال شیوع تب برفکی را اعلام کرده بودیم، اظهار داشت: در این نامه قید کردیم که به تمامی دامداران اعلام شود تا نسبت به تهیه و تزریق واکسن تب برفکی اقدام کنند. وی گفت: در آن زمان واکسن وارداتی به اندازه کافی موجود بود و اعلام کردیم به دلیل اینکه واکسن وارداتی است هزینه واکسن توسط دامدار پرداخت و دامپزشکی به عنوان دستگاه مجری، هزینه واکسیناسیون و حتی تردد را پرداخت خواهد کرد. رضوانی در مورد قیمت واکسن گفت: به ازای هر راس دام مبلغ 3هزار تومان از دامدار دریافت می شد که متاسفانه شاهد عدم تمکین برخی از دامداران بودیم.

*کم کاری مسئولان محلی در اطلاع رسانی

وی دلیل دیگر شیوع برفکی را عدم استقبال مسئولان محلی در اطلاع رسانی این مهم دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه با تمامی مسئولان منطقه ای و محلی  در خصوص اطلاع رسانی به دامداران مکاتبه داشتیم اما متاسفانه این قضیه جدی گرفته نشد و الان شاهد بروز تب برفکی در استان هستیم.مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه نهاد متبوعش در دو ماه گذشته ورود دام زنده از استان های گیلان، خراسان شمالی و رضوی، گلستان و سمنان را ممنوع اعلام کرده بود، افزود: ممنوعیت در آن مقطع، کمک بزرگی برای جلوگیری از انتقال بیماری به استان کرد اما برخی از افراد سودجو برای منفعت کوتاه مدت خود دام های آلوده ای را به استان وارد کردند.

رضوانی 10 کانون را در شهرستان های استان، درگیر با بیماری دانست و خاطر نشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در حد توان به صورت وسیعی واکسن را تامین کرد اما در زمانی که این هجمه ترس از بیماری در کشور طنین انداز شد شاهد بودیم که همان دامداری که به خریداری واکسن اقدام نمی کرد امروز حاضر به پرداخت 10 برابر از تعرفه اعلام شده آن دارو می باشد تا دامش تلف نشود. وی گفت: سئوالم از دامداران این است چرا زمانیکه فرصت برای پیشگیری از وقوع بیماری وجود دارد نسبت به انجام آن اقدام نمی کنید و زمانیکه دچار مشکل شدید دامپزشکی را مقصر می دانید؟رضوانی مقدار واکسن در کشور را محدود دانست و گفت: با توجه به کمبود واکسن، بیشتر از سهم استان واکسن گرفتیم و واکسن را به مناطقی که درگیر بیماری شدند فرستادیم. وی افزود: اعلام می کنم که همه ی دام های استان را نمی توانیم پوشش دهیم تنها مناطقی که درگیر شدند شامل پوشش دامپزشکی خواهند بود.

*روستای کلا  تحت کنترل قرار دارد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار حرف مبنی بر شیوع تب برفکی در بهشهر نیز گفت: صبح روز سه شنبه از استانداری به من اطلاع دادند که در منطقه هزار جریب بهشهر روستای کلا، بیماری مشاهده شده است که یک گروه کامل را جهت ضدعفونی کردن و تزریق واکسن به منطقه اعزام کردیم. رضوانی گسترش بیماری تب برفکی در این روستا را متوجه شورای محل دانست و گفت: شواری محل چند روز بعد از مشاهده بیماری، دامپزشکی را در جریان قرار دادند.

وی با اعلام اینکه در این منطقه فقط 12 راس گاو از بیماری تلف شده اند، اظهار داشت: آمار تلفات 50 راسی درست نیست بلکه بیماری، 12 راس گاو را از پا درآورد و مابقی به دلیل بروز نشانه های بیماری ذبح شدند.مدیرکل دامپزشکی افزود: گروه اعزامی تا شعاع 5 کیلومتری از کانون بیماری را تحت پوشش قرار داد به طوریکه سه هزار راس دام سبک و یک هزار راس دام سنگین واکسینه شدند.این مسئول با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری معمول بین دام ها است، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از استان ها وضعشان از مازندران بدتر است و آمار مازندران نسبت به مدت مشابه، یک سوم سال گذشته یعنی سال 93 می باشد. مدیرکل دامپزشکی مازندران از عملکرد برخی رسانه های استان گله کرد و گفت: برخی از رسانه های مکتوب و مجازی استان به جای آنکه جو عمومی را به سمت همکاری ببرند با تشویش اخبار، سعی در بزرگنمایی مطالب خود از شیوع تب برفکی در مازندران دارند.وی از مردم خواست تا نسبت به خریداری گوشت قرمز از مراکز مجاز بهداشتی اقدام کنند و خاطر نشان شد: از دامداران نیز می خواهم بحث بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، دامپزشکی شهرستان خود را در جریان قرار دهند.

*پیگیری گزارش حرف توسط دامپزشکی استان

در شماره قبلی روزنامه حرف گزارشی با عنوان ” شیوع تب برفکی در منزل دره و بی توجهی دامپزشکی ساری ” منتشر شد که بلافاصله مدیرکل دامپزشکی مازندران دستور به اعزام گروهی به این منطقه را صادر کرد. گروه اعزامی در منطقه حاضر شد . در تماسی که با علی باکویی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران داشتیم قضیه اعزام این گروه را جویا شدیم، وی در پاسخ گفت: گروه اعزامی هیچگونه از علائم بیماری تب برفکی را در این منطقه مشاهده نکرده و تنها بیماری مشاهده شده نوعی سرماخودرگی دامی است که خطر جدی را برای دام به وجود نمی آورد. وی با رد ادعای فردی که مدعی شیوع بیماری تب برفکی در این منطقه شده است اظهار داشت: اهالی این روستا در برخورد با گروه اعزامی اداره کل دامپزشکی وجود این بیماری را در بین دامهایشان رد کردند، حتی یکی از اعضای خانواده این فرد از وجود بیماری در دام های منزلشان اظهار بی اطلاعی کرد.

با توجه به اینکه تب برفکی موضوع مسئله سازی در استان شده و مازندران یکی از مناطق صادر کننده محصولات دامی است لذا مستدعی است تا با مدیریت بهتر در فضای بدون تشنج، نسبت به کنترل و مهار این بیماری اقدام کرد. شایان ذکر است این بیماری، مشترک بین انسان و حیوان نیست و برای انسان خطری ایجاد نمی کند.