بررسی وضعیت زیست محیطی دریاچه ولشت

چالوس – خبرنگار حرف:فرماندار شهرستان چالوس در رابطه با موضوع احداث شهرک شن و ماسه در دره پل ذغال بخش مرزن آباد که نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده گفت: با توجه به اینکه در این ایام موضوع شهرک شن و ماسه حساسیت های خاصی را به دنبال داشت و نگرانی هایی را […]

6

چالوس – خبرنگار حرف:فرماندار شهرستان چالوس در رابطه با موضوع احداث شهرک شن و ماسه در دره پل ذغال بخش مرزن آباد که نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده گفت: با توجه به اینکه در این ایام موضوع شهرک شن و ماسه حساسیت های خاصی را به دنبال داشت و نگرانی هایی را هم مردم منطقه مرزن آباد در این خصوص داشته و دارند، جلساتی را با دعوت از مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل داده و این مهم را بطور ویژه در دستور کار قرار دادیم.

محمدناصر زندی افزود: از ابتدا هم نظر ما بر این بود که این موضوع بصورت ریشه ای، اساسی، علمی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به نگرانی های موجود در مورد دریاچه ولشت در بین افکار عمومی اظهارداشت: علیرغم اینکه همواره تاکید داشتیم که موضوع معادن بعنوان تولید حایز اهمیت است اما به هیچ وجه نباید این موضوع نگرانی هایی ایجاد کند و مشکلات دیگری مانند تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را به دنبال داشه باشد.

زندی ادامه داد: بنابراین موضوع را در حد کارگروه شهرستانی مطرح کردیم اما چون موضوع بسیار مهم بوده معتقدیم که بررسی دقیق آن نیاز به متخصصین اهل فن دارد و از طرفی نیز اظهار نظرها باید علمی و درست باشد تا بتوان به آن  استناد کرد. لذا موضوع را به استانداری مازندران منعکس نموده و درخواست کردیم که با دعوت از تیم کارشناسان مجرب و متخصص در زمینه های زمین شناسی و محیط زیست، بصورت دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

فرماندار چالوس افزود: بی شک نتیجه بررسی ها، هرچه که باشد چون کارشناسی است قابل استناد بوده و می توان تصمیم قاطع در این رابطه گرفت.

زندی با بیان اینکه هیچ تعارفی در این رابطه نخواهیم داشت گفت: علیرعم اینکه سرمایه گذاران و کسانی که در این حوزه فعال هستند زحمت می کشند، اما اگر آسیبی به محیط زیست و سلامت مردم وارد کند قابل گذشت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در مورد آلایندگی ها هم کارگروه ما بررسی میدانی داشت اما ضروری دیدیم که بازهم از کارشناسان مجرب استانی استمداد بطلبیم. در این رابطه نیز نامه ای به مدیرکل محیط زیست استان نوشتیم و درخواست کردیم کارشناسان ویژه ای را به منطقه اعزام کنند تا مستندا میزان آلایندگی و نقاط آلوده و کسانی که آلوده کننده احتمالی در خصوص معادن شن و ماسه و هر منبع دیگری باشند را شناسایی کنند تا بتوانیم با اطمینان کامل تصمیمات لازم را بگیریم.

وی با اشاره به مباحثی که این ایام در محافل و مجالس و شبکه های مجازی مطرح می شود نیز گفت: از طرفی خوشحالیم که مردم به این بلوغ رسیدند که می توانند نظرات خود را به گوش مسئولان برسانند، اما معتقدیم که باید مقداری خویشتن دار بوده و مسائل اداری را رعایت کنند. ضرورت دارد تا قبل از اینکه بررسی و نتیجه دقیق داشته باشیم اظهار نظرهایی نکنیم که منجر به تشدید اختلافات و نگرانی های بین مردم شود.

البته اظهارنظر علمی و تخصصی و اینکه مردم بتوانند علم خود را در اختیار دیگران بگذارند خوب است. اما نگرانی ها و حساسیت هایی وجود دارد. مردم باید از نعمات زیست محیطی بهره مند باشند و حقشان است که اظهارنظر کنند اما پیشنهاد می کنم صبر کنند تا نتیجه کارشناسی استانی به دستمان برسد و بعد ما اقدامات قانونی را انجام دهیم.

فرماندار چالوس در پایان با بیان اینکه بررسی در حوزه دریاچه ولشت کار بسیار علمی و تخصصی است و قطعا هرنتیجه ای که حاصل شود اطلاع رسانی می شود گفت: اینگونه نیست که ما در این خصوص بی تفاوت باشیم. مردم بدانند پیگیری مستمر داریم و این مهم برای ما در اولویت قرار دارد.