بررسی مسئله کاهش جمعیت در جلسه شورای فرهنگ عمومی

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: بحث افزایش جمعیت نیازمند ابزار و راهکارهایی است، کاهش هزینه‌های ازدواج یکی از این موارد است تا ازدواج ساده شکل بگیرد. حرف آنلاین: آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل […]

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: بحث افزایش جمعیت نیازمند ابزار و راهکارهایی است، کاهش هزینه‌های ازدواج یکی از این موارد است تا ازدواج ساده شکل بگیرد.

حرف آنلاین: آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل کارگروه مخصوص ازدواج و جمعیت در استان مازندران ضرورت دارد و این بحث از مهم‌ترین مسائل پیش روی استان است‌.

وی با بیان اینکه موضوع کنترل جمعیت نیاز به اتخاذ سیاست‌های ملی و کلان دارد و مازندران نیز از این موضوع تاثیر می‌پذیرد، افزود: قبول داریم که این مشکل فرهنگی است بنابراین باید راهکار مهم هم راهکار فرهنگی باشد.

محمدی لائینی ادامه داد: باید ابزارهای افزایش جمعیت را در اختیار بگیریم، سوال اینجاست که چه کنیم تا ازدواج ساده و آسان شکل بگیرد؟ جمعیت استان تحت تاثیر سیاست تجمل و تشریفات قرار گرفته است، بستر بزرگی از فضای کار و کاسبی ما بستر تالارها و رستوران‌ها هستند درآمدشان از همین راه است از طرفی بردن مجالس عروسی به یک تالار و هتل هزاران هزینه دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: ۲۰ سال قبل عروسی‌ها در مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد ولی الان خانواده‌ها عادت کردند که مراسم را به تالار ببرند پس افزایش هزینه ایجاد شد و ما باید به سمت کم کردن تشریفات ازدواج و کاهش هزینه عروسی‌ها برویم استفاده از ظزفیت خبرین در این مسیر موثر است.

این مسئول تاکید کرد: شواهد حاکی از آن است که هر چه خانواده‌ها مرفه‌تر می‌شوند تمایل به ازدواج و فرزندآوری کمتر می.شود که نشان می‌دهد که افزایش عیت ربطی به وضعیت اقتصادی ندارد امیدواریم سیاست‌های افزایش جمعیت در پیش گرفته شود.

*کاهش جمعیت بومی و افزایش مهاجرت غیربومی هویت اصلی مازندران را هدف گرفت

در ادامه سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه هویت اصلی مازندران در خطر است، گفت: ما شاهد کاهش جمعیت بومی و افزایش مهاجرت غیربومی هستیم که برای مازندران بسیار خطرناک است اگر به ان توجه نکنیم با توجه به وجود گرایش گردشگری در استان میتواند آینده بدی را برای استان رقم بزند.

وی افزود: در ابتدا نیازمند یک مسئله‌یابی علمی و روانشناختی هستیم ،با بررسی روند جمعیت در ۶۰ سال گذشته شاهد فراز و فرودهایی هستیم اینکه صرفا مسائل را به علت مشکلات اقتصادی تعریف کنیم به‌نظر می‌رسد که مشکل اصلی اینجا نیست.

حسینی پور تاکید کرد: پیشنهاد من ایجاد یک کارگروه مخصوص است تا موضوع کاهش جمعیت استان به‌صورت عینی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا همه حوادث در این مسئله دیده و برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد مسیله‌یابی مشخص می‌کند که ما در کدام حوزه‌ها باید تلاش کنیم.