بررسی سرنوشت تیم‌های سقوط کننده لیگ برتری

سرنوشت ۹ تیم سقوط کننده در ۶ فصل اخیر لیگ برتر نشان می‌دهد مدیران دو باشگاه سایپا و ماشین‌سازی باید کار را برای بازگشت به لیگ برتر، جدی‌تر از قبل بگیرند. در حالی که کم‌تر از یک هفته دیگر لیگ آزادگان یا همان لیگ دسته اول فوتبال ایران وارد ایستگاه اول می‌شود، دو تیم سایپا […]

سرنوشت ۹ تیم سقوط کننده در ۶ فصل اخیر لیگ برتر نشان می‌دهد مدیران دو باشگاه سایپا و ماشین‌سازی باید کار را برای بازگشت به لیگ برتر، جدی‌تر از قبل بگیرند.

در حالی که کم‌تر از یک هفته دیگر لیگ آزادگان یا همان لیگ دسته اول فوتبال ایران وارد ایستگاه اول می‌شود، دو تیم سایپا و ماشین‌سازی با قرار گرفتن در رده پانزدهم و شانزدهم بیستمین دوره لیگ برتر، باید امسال در یک سطح پایین‌تر به مصاف رقیبان خود بروند.

مرور سرنوشت تیم‌هایی که در ۶ سال اخیر از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرده‌اند، نشان می‌دهد هم ماشین‌سازان و هم نارنجی‌پوشان کار سختی را برای بازگشت به لیگ برتر دارند.

فاصله گرفتن از بالاترین سطح فوتبال ایران، سبب می‌شود تا مدیران باشگاه‌های سقوط کرده بی‌خیال‌تر از قبل به کار خود ادامه دهند و بازگشت به لیگ برتر تبدیل به ماموریتی غیرممکن شود. در ۵ فصل اخیر، ۱۱ تیم لیگ برتری به لیگ یک سقوط کرده‌اند که حتی نیمی از آن‌ها هم نتوانستند حتی در لیگ آزادگان باقی بمانند.

۹۵ – ۹۴؛ شروع نابودی راه‌آهن و استقلال اهواز

استقلال اهواز: تیمی که در این فصل تنها دو بار توانست برنده شود و با ۵۸ گل خورده و ۱۳ امتیاز، یکی از ضعیف‌ترین نتایج را در تاریخ لیگ برتر گرفت. این تیم فصل بعد هم در لیگ آزادگان در جدول ۱۸ تیمی آخر شد و به مرور پروژه انحلال این تیم آغاز شد تا حالا دیگر شاهد یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال ایران نباشیم.

راه‌آهن: شاگردان یوانیس توپالیدیس با ۲۵ امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفتند و راهی لیگ آزادگان شدند. آن‌ها فصل بعد در لیگ آزادگان به مقام پانزدهم رسیدند و فصل بعد از آن نیز، خبری از آن راه‌آهن دوست‌داشتنی که بسیاری بازیکن نامدار را به فوتبال ایران معرفی کرده بود، نبود.

ملوان: این تیم به دلیل تفاضل گل کم‌تر نسبت به سیاه‌جامگان در رده چهاردهم قرار گرفت و دسته پایین‌تر سقوط کرد. در لیگ آزادگان فصل بعد، این تیم در رده چهارم قرار گرفت و نتوانست به لیگ برتر صعود کند و هنوز هم بعد از ۶ سال، قوهای انزلی حسرت بازگشت به بالاترین سطح فوتبال ایران را دارند.

۹۶ – ۹۵؛ باد لیگ برتر صبا را برد

صبای قم: انتقال صبا به قم، یکی از بدترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال ایران بود که سبب شد یکی از تیم‌های قدیمی لیگ برتری یعنی صباباطری با ۲۸ امتیاز در رده پانزدهم لیگ برتر قرار بگیرد و به لیگ آزادگان سقوط کند. این تیم فصل بعد هم در رده هفدهم جدول ۱۸ تیمی این رقابت‌ها قرار گرفت و پس از سقوط به لیگ دسته دوم، به مرور منحل شد.

ماشین‌سازی: سبزپوشان تبریزی که با ۱۶ امتیاز در لیگ شانزدهم آخر شدند، فصل بعد در رده پانزدهم جدول ۱۸ تیمی لیگ دسته اول قرار گرفتند و ۲ سال بعد با خریدن امتیاز گسترش فولاد توانستند به لیگ برتر بازگردند.

۹۷ – ۹۶؛ خداحافظ نفت دوست‌داشتنی!

نفت تهران: این تیم با ۲۴ امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفت و راهی لیگ دسته اول شد و پس از جنجال‌هایی که حمیدرضا جهانیان برای این تیم درست کرد، نفتی‌ها در هفته‌های ابتدایی لیگ دسته اول حاضر نشدند تا سازمان لیگ دستور به حذف آن‌ها دهند.

سیاه‌جامگان: سرنوشت این تیم هم مانند نفت بود و پس از سقوط به لیگ دسته اول، در بازی‌های این رقابت‌ها حاضر نشدند تا سازمان لیگ، آن‌ها را هم مانند نفت از لیگ آزادگلن حذف کند.

۹۸ – ۹۷؛ سقوط عجیب لسترسیتی ایران

استقلال خوزستان: تیمی که ۳ فصل قبل و در کمال ناباوری قهرمان فوتبال ایران شده بود، با ۱۲ امتیاز(۶ امتیاز از این تیم کم شد) راهی لیگ دسته اول شد. فصل بعد هم این تیم در رده نهم جدول ۱۸ تیمی لیگ آزادگان قرار گرفت و آن‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند به لیگ برتر برگردند.

سپیدرود: تیم دوست‌داشتنی شمال ایران با ۲۰ امتیاز در رده پانزدهم لیگ هجدهم قرار گرفت و به دسته اول سقوط کرد. فصل بعد نیز آن‌ها در رده هفدهم قرار گرفتند و راهی لیگ دو شدند و هنوز هم نتوانسته‌اند به لیگ دسته اول بازگردند.

۹۹ – ۹۸؛ سقوط بوشهری‌ها

هر دو نماینده لیگ برتری استان بوشهر نتوانستند در لیگ برتر باقی بمانند و به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

پارس جنوبی جم: پارس جنوبی که با ۲۷ امتیاز در رده پانزدهم لیگ نوزدهم قرار گرفت، در فصل گذشته لیگ آزادگان در رده نهم قرار گرفت و به نظر نمی‌رسد این فصل هم مدعی اصلی بازگشت به لیگ برتر باشند.

شاهین شهرداری بوشهر: بهترین عملکرد را در بین تیم‌های سقوط کرده در ۶ فصل اخیر، شاهینی‌ها داشته‌اند. آن‌ها در فصل گذشته لیگ آزادگان در رده پنجم قرار گرفتند و تا سه هفته پایانی حتی شانس بازگشت به لیگ برتر را هم داشتند اما موفق به انجام این مهم نشدند.

۱۴۰۰ – ۱۳۹۹؛ ماموریت سخت سایپا و ماشین‌سازی برای بازگشت

ماشین‌سازی و سایپا دو تیمی بودند که فصل گذشته نتوانستند نتایج مناسبی را کسب کنند و به لیگ آزادگان سقوط کردند. روند آماده‌سازی پیش‌فصل دو تیم و عملکرد آن‌ها در فصل نقل و انتقالات نشان می دهد که آن‌ها کار سختی را برای بازگشت به لیگ برتر دارند و ماموریتی تقریبا غیرممکن پیش روی آن‌هاست.