بررسی حرف از آخرین اظهارات متفاوت درباره طرح ریلی مازندران تهران؛ متروی رویایی

گروه اقتصادی | هم اکنون ۹۰ درصد از تردد به پایتخت از طریق زمینی انجام و سالانه حدود ۵۰ میلیون تردد در محورهای اصلی مازندران شامل هراز، کندوان و سوادکوه انجام می شود. با اجرای طرح اتصال مترو تهران به آمل و از آن پس به مرکز استان مازندران ( ساری) زمان سفر از حدود […]

گروه اقتصادی | هم اکنون ۹۰ درصد از تردد به پایتخت از طریق زمینی انجام و سالانه حدود ۵۰ میلیون تردد در محورهای اصلی مازندران شامل هراز، کندوان و سوادکوه انجام می شود.

با اجرای طرح اتصال مترو تهران به آمل و از آن پس به مرکز استان مازندران ( ساری) زمان سفر از حدود ۳ تا ۴ ساعت فعلی با خودروهای سواری به ۱.۵ تا دو ساعت کاهش خواهد یافت.

طرح اتصال مترو تهران به مازندران که به دلیل ازدحام مسافران پایتخت نشین در تمام فصول سال ترافیک شدید آخر هفته را بر محورهای این خطه شمال کشور تحمیل می کند، حداقل از حدود یک دهه قبل تاکنون مطرح بود که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

پیش از این نیز استاندار وقت مازندران و وزیر فعلی راه و شهرسازی طرح اتصال قطار سریع السیر البرز- گیلان- مازندران را مطرح کرد.

مسافت پردیس تا پلور حدود ۶۲ کیلومتر است که با احتساب هزینه هر کیلومتر مترو ۳۰۰ میلیارد تومان می شود که مدیرعامل مترو تهران در سال ۹۷ محاسبه کرد. در صورت اجرا شدن این مسیر حداقل اعتبار مورد نیاز ۱۹ هزار میلیارد تومان می رسد که یک سوم اعتبار عمرانی کل کشور در سال جاری است.

طرح متروی آمل تهران اگرچه از لحاظ ترافیکی و جاذبه های حمل و نقل بسیار مورد نیاز مازندران است اما نیمه کاره ماندن پروژه ای با وسعت فعلی نگرانی است که بسیاری از آن نام می برند. اگرچه از ابتدا قرار بود با اعتبار فاینانس روسی این طرح اجرایی شود حالا نظری مدیرکل راه مازندران از اعتبارات وزارت راه برای این پروژه نام برده است. سوال های بسیاری درباره مترو آمل تهران پرسیده می شد که به نظر می رسد باید پاسخ داده شود.

جزییات متروی آمل تهران

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت که فاز اول طرح مطالعاتی اتصال مترو پردیس به پلور در شهر آمل تا پایان ۹۸ نهایی می‌شود.

سید محمد نظری افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ع) عملیات اجرایی فاز اول مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی ریلی را طبق تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است و بر اساس برنامه ریزی فاز اول مطالعاتی این پروژه تا اواخر سال جاری ( اسفندماه ) تکمیل و در صورت مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی، توافق برای شروع عملیات اجرایی با پیمانکار  انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برآورد می شود که با مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی حداکثر در یک پروسه زمانی پنج ساله خاتمه خواهد یافت.

نماینده عالی وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران در مورد تامین اعتبار این پروژه هم به ایرنا توضیح داد: پس از پایان طرح مطالعاتی و قرارگیری پروژه در فاز اجرایی برای تامین اعتبار این پروژه با کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری می شود و این پروژه در صورت اجرا مشکل مالی نخواهد داشت.

نظری برآورد ارزش ریالی این پروژه را در شرایطی که طرح مطالعاتی این پروژه خاتمه نیافته زودهنگام دانست و گفت: پس از پایان طرح مطالعاتی یکی از بخش هایی که در این حوزه مورد تحقیق و ارزیابی قرار می گیرد، مسایل مالی است و تا پایان طرح نمی توان برآورد ریالی از این پروژه را ارایه کرد.

وی افزود: این پروژه قطعا در چند فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول از پردیس به پلور و پس از آن نیز در طول زمان اجرای پروژه فازهای بعدی مطالعاتی برای رسیدن مترو به شهر آمل و یا سایر شهرهای استان نیز اقدام عملی انجام خواهد شد.

از بانک روسی تا طرحی بدون مشکل مالی!

پیش از این در دیدار  عزت الله یوسفیان ملا و اسلامی استاندار وقت مازندران با هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام شده بود: اجرای این طرح منوط به برقی كردن مسیر راه آهن تهران- شمال است كه این طرح نیز با سرمایه گذاری یك میلیارد یورویی یك بانك روسی از سال آینده اغاز می شود.

محمد اسلامی استاندار وقت مازندران و وزیر کنونی راه و شهرسازی نیز در این دیدار گفته بود  طرح اتصال متروی تهران به مازندران یك طرح بزرگ است كه به كار مطالعاتی دقیق نیاز دارد.اتصال مازندران به مترو تهران در بستر اجرای طرح برقی شدن راه آهن این خطه شمال كشور كه با سرمایه گذاری یك میلیارد یورویی روسیه از سال آینده عملیاتی می شود، امكان پذیر می شود. طرح برقی كردن راه آهن شمال از سوی بانك روسی به عنوان تامین كننده مالی مورد تایید قرارگرفت و طرح مطالعاتی آن نیز خاتمه یافته است.

هزینه های گزاف در شرایط فعلی اقتصادی

پیش از این نیز خبرگزاری ایسنا در گفت وگویی با عضو هیات علمی دانشگاه نوشیروانی بابل از دلایلی برای رویایی بودن این طرح سخن گفته بود. به گفته امیر مدرس هرچند ساخت و ساز ریل در دشت مازندران ساده به نظر برسد اما کمبود اراضی به دلیل وجود کاربری‌های کشاورزی و جنگلی و نیز مالکیت خصوصی اراضی، عمده مشکل توسعه در این بخش است. گذر از عوارض طبیعی نظیر مناطق کوهستانی و تپه ماهورها هزینه مضاعفی را بر دوش پیمانکاران این بخش وارد می‌کند. هزینه بالای تولید ناوگان در شرایط تحریم و یا حتی واردات آن در این شرایط از دیگر عوامل عدم گسترش این شبکه در کشور است.

پانا نیز در خبری نوشته بود: در حال حاضر مباحث مطالعاتی زمین‌شناسی برای اتصال مترو تهران به مازندران نیاز است که یکی از فعالان زمین‌شناسی در استان مازندران در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها مازندران اعلام کرد که دو خطر عمده وجود سنگ‌های آهکی و چشمه‌های جوشان مسیر اتصال مترو تهران را تهدید می‌کند.

قربان وهاب‌زاده تصریح کرد: باید طرح مطالعاتی مناسب برای اجرای این طرح پیش‌بینی شود.

وی یادآور شد: ظرفیت مطالعه مناسب برای اجرای این طرح در کشور وجود دارد و متخصصان داخلی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

یوسفیان ملا مدافع جدی متروی آمل تهران

نخستین خبرها از پیگیری متروی آمل تهران از سال 91 دیده می شود؛ یوسفیان ملا خاطرنشان کرده بود: طرح و مترو تهران – آمل به تازگی مطرح شده و در سال های قبل مطرح نبوده است؛ با وجود قدمت 100  ساله راه آهن تاکنون کسی به سراغ این مساله نرفته بود، این مساله را بنده پایه گذاری کردم و بلافاصله هم همه استقبال کردند و تا به حال کسی مخالفتی نکرده است و ما توانستیم ظرف یک سال آن را به ردیف بودجه کشور وارد کنیم. د

خبرگزاری خانه ملت نوشته بد لازم به ذکر است که در سال گذشته(سال90) عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «اعتدال»برای نخستین بار  از طرح توسعه مترو تهران از آبعلی به آمل در قالب طرحهای ملی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن خط مترو تهران به آمل، مدت زمان سفر به آمل از تهران از حدود دو ساعت و 30 دقیقه فعلی به 33 دقیقه کاهش خواهد یافت.

در همین راستا ، هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه ضمن تایید این مساله و اعلام شروع مقدمات این طرح ، به خبرنگار «اعتدال» گفته بود: با احداث این خط مترو سفر از پایتخت به شمال کشور تسهیل می شود.البته طرح توسعه مترو تهران از آبعلی به آمل در قالب طرحهای ملی تصویب و در ردیف بودجه سال 91 کشور قرار گرفته است.

این طرح از آن زمان حدود 7 سال پیش تاکنون هنوز اجرایی نشده است و در حالی خبر از این پروژه داده می شود که از سال 93 کارگاه این مترو در محدوده تهران آمل در حال فعالیت است.

یوسفیان ملا در سال 93 در بازدید از کارگاه این پروژه گفته بود پروژه احداث مترو آمل به تهران به دو قطعه تقسیم شده است و قطعه اول به طول ۲۴کیلومتر که شرکت آباد راهان پارس با معاونت توسعه وزارت راه قرارداد همکاری منعقد کرد.

به گفته وی از نقطه صفر شهرستان آمل به موازات جاده هراز به سمت تهران ۲۴کیلومتر آغاز می شود، ۷۷میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه عظیم در نظر گرفته شده است و قطعه دوم احداث این پروژه بالای ۵۰کیلومتر خواهد بود.

وی با تاکید براینکه در سال۹۴ ساخت وساز های مترو آمل به تهران به اتمام میرسد، ابراز داشته: امروزه مردم فکر می کنند که مترو آمل به تهران به سرنوشت اتوبان تهران شمال دچار می شود ولی اینگونه نخواهد بود و مسئولین حمایت همه جانبه را از این پروژه دارند و شرکتی که احداث این پروژه را برعهده دارد یک شرکت بین المللی می باشد!

انتشار آگهی قطعه دوم در سال 94 نیز از سوی این نماینده مجلس اعلام شده بود؛ وی با تاکید براینکه در کنار پروژه جاده هراز، طرح بزرگ مترو آمل- تهران ابتدای محور این راه در دست پیمانکار اول در دست اجرا است، گفت: اکنون حدود 20 کیلومتر از عملیات با اعتبار 77 میلیارد تومانی در اختیار پیمانکار گرفته است.

یوسفیان‌ملا گفته بود:در ادامه کار این پروژه ملی در روزنامه جمهوری اسلامی نیز آگهی مناقصه قطعه دوم مترو آمل- تهران منتشر شده است که تونل‌هایی در مسیر آمل و لاریجان درنظر گرفته شده و امیدواریم تا نیمه امسال همه قطعات راه‌آهن مترو آمل- تهران به پیمان برود.

احداث متروی تهران آمل و کشاورزان

در سال 93، جمعی از کشاورزان آملی در محل پروژه متروی تهران به آمل اعتراض خود را نسبت به تصاحب اراضی‌شان برای اجرای پروژه عنوان کردند.

تجمع آن‌ها در محل اجرای پروژه بزرگ مترو تهران آمل در حالی مطرح شد که نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی به همراه معاون استاندار و فرماندار ویژه، دادستان و رئیس دادگستری شهرستان آمل، معاون فرماندار آمل و جمعی از روسای این شهرستان برای بازدید و رسیدگی به اجرای پروژه به محل کارگاه آمده بودند.این افراد مدعی هستند که دولت با اجرای پروژه متروی تهران آمل بسیاری از اراضی آن‌ها را تخریب و به تصاحب خود در می‌آورند. برخی از کشاورزان این منطقه با اعلام اینکه بیش از یک قرن به صورت اجدادی در این منطقه مشغول زراعت و کشاورزی هستند، اعلام کردند: با مطرح شدن ایجاد متروی تهران به شمال مسئولان تازه به فکر سند یا اجاره‌نامه از کشاورزان هستند.