بررسی آخرین تحولات منطقه در رامسر

حرف آنلاین: چهارمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران ، ترکیه و آذربایجان با رویکرد توسعه مناسبات و روابط بین المللی و بحث در خصوص مسايل پیش آمده در قره باغ و همچنین مسایل پیش آمده در دریای خزر در مجتمع تفریحی و رفاهی شهر سبز رامسر برگزار شد. این اجلاس بصورت دوره ای […]

حرف آنلاین: چهارمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران ، ترکیه و آذربایجان با رویکرد توسعه مناسبات و روابط بین المللی و بحث در خصوص مسايل پیش آمده در قره باغ و همچنین مسایل پیش آمده در دریای خزر در مجتمع تفریحی و رفاهی شهر سبز رامسر برگزار شد. این اجلاس بصورت دوره ای بوده و پنجمین دوره آن تا دو روز گذشته در باکو برگزار می شود.

در این اجلاس آخرین تحولات منطقه در روابط دو جانبه آذربایجان و ایران، مباحث توریستی و اقتصادی سه جانبه و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این نشست با اشاره به مشکلات و بحران های منطقه و روابط میان کشورهای مختلف گفت: در این شرایط باید همه تلاش ها بکار گرفته شود تا شاهد تشدید یک مشکل و بحران دیگر نباشیم.

محمد جواد ظریف خواستار توقف فوری درگیری ها و بازگشت مجدد آرامش به منطقه قره باغ شد و با اشاره به تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه ارمنستان آمادگی کامل ایران را جهت بکار گیری مساعی با هدف حل و فصل مسالمت آمیز را اعلام کرد.وزیر امور خارجه آذربایجان نیز آمادگی کامل این کشور را برای سرمایه گذاری در راه آهن رشت، آستارا، آذربایجان اعلام کرد.

برگزاری این اجلاس در عروس شهرهای ایران ، رامسر و حضور خبرنگاران خارجی از رسانه های مختلف قطعا در صنعت گردشگری رامسر تاثیر بسزایی دارد. حضور پررنگ نیروی انتظامی، بازدید وزرا از نقاط مختلف تله کابین ، برگزاری اجلاس در بام تله کابین، دیدار همسر ظریف با مدیرکل بانوان استانداری مازندران، اهدای کتاب فرهنگ و زبانزدهای رامسر توسط خبرنگار جوان رامسری به ظریف و تمجید ظریف از زیبایی های رامسر از جمله حاشیه های این دیدار بود.

*ظریف در جمع خبرنگاران چه گفت

وزیر امور خارجه ایران در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در این اجلاس درباره پایبندی و همکاری‌هایی که قرار است توسط این سه کشور انجام شود مورد بحث قرار گرفت، گفت: سند دیگری در روزهای گذشته بین همکاران بحث و توافق شد و آن سند برنامه مشترک کاری در دو سال آینده بود که چه اقداماتی را انجام دهیم، چه جلساتی را تشکیل و در چه حوزه هایی همکاری کنیم .

ظریف ادامه داد: حوزه های مهم همکاری بین سه کشور در بخش های ترانزیت، انرژی، توریسم و موضوعات فرهنگی و همینطور و توافق در زمینه همکاری ها بین سه کشور و تامین صلح و امنیت در این منطقه بود.

وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه بحث های خوبی شکل گرفت و در بیانیه هم منعکس شده است، بیان داشت: تاکید همه طرف ها  بر مواضع مشترک، رعایت حقوق بین الملل و اجرای صحیح توافقات بین المللی به ویژه برجام در این بیانیه آمده است.

وی افزود: در این مذاکرات بر تامین یا اجرای تعهداتی که کشورها در برجام دادند و تضمین اتحاد کشورهای اسلامی بویژه در اجلاس پیش روی سازمان همکاری اسلامی که در استانبول شکل خواهد گرفت، توافق شد. به گفته وی، موضوع آتش بس و حل و فصل مسالمت آمیز و منطبق با  حقوق بین الملل اختلافات در منطقه به ویژه اختلافات در منطقه قره باغ نیز بحث هایی شکل گرفت چون امنیت این منطقه را با نگرانی مواجه کرده است.

ظریف با اشاره به اینکه موضوعات مهم همکاری های سه جانبه بین ما بحث شد، گفت: به نظر من جلسه بسیار مفیدی بود و تصمیمات خوبی گرفته شد و برای اینکه از اجرایی شدن این تصمیمات اطمینان حاصل کنیم، تصمیم گرفته شد کمیته راهبری تشکیل شود.

وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه تاکنون جلسات مختلفی داشتیم ولی همه تصمیمات اجرایی نشد ، ادامه داد: بسیاری از این تصمیمات اجرایی شده ولی برخی از این تصمیمات اجرایی نشد، برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که یک کمیته راهبری دائمی متشکل از معاونین سیاسی وزارت خارجه سه کشور تشکیل دهند تا این کمیته بتواند اطمینان حاصل کند که تصمیمات اجرا شود.