برخی جواب سنگینی در تاریخ خواهند داد

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این پرسش که اگر اتفاقی برای این رشته بیفتد مقصر کیست؟ گفت: برخی مسئولان جواب سنگینی در تاریخ خواهند داد. شک ندارم مردم آنها را فراموش نمی‌کنند. سکاندار پرافتخارترین ورزش ایران در میادین جهانی و المپیک در آستانه حضور کاروان کشتی ایران در بازیهای آسیایی روزهای سخت و پرالتهابی […]

1

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این پرسش که اگر اتفاقی برای این رشته بیفتد مقصر کیست؟ گفت: برخی مسئولان جواب سنگینی در تاریخ خواهند داد. شک ندارم مردم آنها را فراموش نمی‌کنند.

سکاندار پرافتخارترین ورزش ایران در میادین جهانی و المپیک در آستانه حضور کاروان کشتی ایران در بازیهای آسیایی روزهای سخت و پرالتهابی را پشت سر می گذارد. روزهایی که تیم های کشتی آزاد و فرنگی رده های مختلف برای حضور در میادین بین المللی در حال آماده سازی و تجهیز هستند و فدراسیون کشتی نیز باید باید با انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی، زمینه ساز امکانات لازم باشد.

در همین راستا طی گفتگویی تفصیلی با رسول خادم، پای صحبت رئیس فدراسیون کشتی نشستیم تا از آخرین اتفاقات و واقعیات جاری ورزش اول کشورمان بیشتر آگاه شویم. متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

* انتخاب نفرات اعزامی به بازیهای آسیایی با انتقادات مختلفی همراه بود، آیا در گزینش این نفرات مشکلی وجود داشت؟

– شوراهای فنی بعد از مسابقات انتخابی تیم‌های ملی جلسه گذاشتند و تعدادی از نفرات برتر و واجد شرایط کشتی آزاد و فرنگی برای حضور اردوهای آماده سازی بازیهای آسیایی و رقابتهای جهانی مشخص شدند تا کادرهای فنی در وهله اول روی آنها کار کنند. البته این مساله به منزله انتخاب آنها نبود و تا قبل از انتخاب نهایی مشخص نشد که به کدام مسابقات اعزام می شوند.

* ماحصل اجرای این تصمیم پرانتقاد و مشکل ساز چه بود؟

– این فرآیند تعریف شد تا نقطه امیدی باشد برای تمامی کشتی گیران شهرستان‌ها و روستاها باشد تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند. این نفرات همان هایی بودند که از دل رقابتهای انتخابی تیم ملی بیرون آمدند و بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که نمی توانند در تیم ملی آن بازده مورد نظر را داشته باشند، اما اتفاقا بسیاری از آنها عملکرد خوبی هم در اکثر مسابقات داشتند. مسیری که ما طی کردیم روز به روز چکش خورد و نهایتا اکثر کارشناسان به این نتیجه رسیدند که ما باید پای انتخابی تیم ملی بایستیم، اما صرفا نمی توانیم بر مبنای انتخابی تیم ملی نفرات شاخص را انتخاب کنیم چرا که برخی کشتی گیران مرد مبارزه با رقبای داخلی هستند. اگر این را از کشتی ایران بگیریم و صرفا کار گلخانه ای بکنیم شاید بطور مقطعی نتیجه بگیریم اما در دراز مدت به سرانجام نمی رسیم. البته ما در بحث رقابت های عمومی بحث گلخانه ای را هم دنبال می کنیم.

* بحث مبارزه با حریفان رژیم اشغالگر قدس به کجا رسید؟

– متاسفانه افرادی که باید ورود کنند و جلو بیایند، سکوت کردند. خوشبختانه مردم با دقت در حال رصد نمودن این موضوع هستند  و این مسئله  واکنش عمومی و سراسری را در پیگیری مظلومیت کشتی به همراه داشته است. خانواده کشتی بر این باورند که همه رجال سیاسی مسئول در این خصوص، کشتی را رها کرده اند و کشتی گیران و مربیان در این مورد تنها و بدون حامی هستند. ما فقط دستگاه دیپلماسی خواستیم که برای دفاع از قهرمانان ملی کشتی ایران تیمی تشکیل دهند و با کمیته بین المللی المپیک وارد مذاکره شوند. چراکه می دیدیم رفتار کمیته بین المللی المپیک به یکباره تغییر کرده و محرومیتهای سنگین بدلیل عدم رویارویی با اسراییل برای قهرمانان ما در نظر گرفته است. ارزیابی ما این بود که ورود فوری ما می توانست این موضوع را تعدیل کند. این بحث فراتر از توان کمیته ملی المپیک ایران و وزارت ورزش است. ما هر کاری می توانستیم در حد توان خود انجام دادیم و موضوع را بصورت غیر علنی و سپس علنی به گوش همه آنهایی که باید برسانیم ، رساندیم. اما دستگاه های مسئول در این مدت هیچ پاسخی به ما ندادند. مطمئنا سکوت و کنار نشستن آقایان، سکوت پرهزینه ای است.

 

* پیش از مصاحبه از میثم نصیری یاد کردید؛ خداحافظی او به اتفاقات اخیر چه ارتباطی دارد؟

– رجال سیاسی مسئول در این خصوص باید از میثم نصیری درس بگیرند که در پاسخ به چرایی خداحافظی اش از تیم ملی می گوید درست نیست از بیت المال برایش هزینه شود و نتیجه ای که باید برای مردم و کشورش بدست بیاورد را کسب نکند. می‌گوید شرمنده مردم می شوم. او معتقد است این هزینه ای که در اردوها برایش میشود از بیت المال است و اگر نمی تواند  در ازای این هزینه ها و سرمایه ها نتیجه بگیرد  ، باید برود و فرصت را به فرد دیگری دهد. الگوی اقشار و بچه های محروم و کم درآمد جامعه ما که بنا به اعلام مراجع رسمی کشور، نزدیک به یازده میلیون نفر حاشیه نشین دارد و سی میلیون و نیم بیکار واجد شرایط کار، همین امثال میثم نصیری ها هستند که خودش به رغم کارگری در مغازه قصابی، نگران بیت المال است. نه آن کسانی که بیت المال را سهم المال خود می دانند. وجود این قهرمانان در خانواده کشتی، افتخار کشتی است.