بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نیازمند خانه‌تکانی

روستاها به دلیل نزدیک شدن به شهرها و نیز گسترش شهرنشینی رویه، روستایی و نیز کسب و کارهای گذشته روستایی را ازدست‌داده‌اند ازاین‌رو مدیریت روستاها که در اختیار بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است نیازمند نگاهی تازه و بدیع است. به‌کارگیری و توجه به ظرفیت‌های جدید و ویژه روستاهای مازندران در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی در کنار اینکه […]

روستاها به دلیل نزدیک شدن به شهرها و نیز گسترش شهرنشینی رویه، روستایی و نیز کسب و کارهای گذشته روستایی را ازدست‌داده‌اند ازاین‌رو مدیریت روستاها که در اختیار بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است نیازمند نگاهی تازه و بدیع است.

به‌کارگیری و توجه به ظرفیت‌های جدید و ویژه روستاهای مازندران در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی در کنار اینکه می‌تواند روستاهای استان را از رکود درآمدی خارج کند می‌تواند بازگشت به روستاها را نیز به دنبال داشته و مهاجرت معکوس ایجاد کند اما دراین‌بین مشکلاتی نیز وجود دارد، نگاه سیاسی به بخشداری‌ها و روستاها، عدم تأمین درآمد دهیاری‌ها و مسائلی ازاین‌دست به چالشی در روستاها تبدیل‌شده است.

دهیاران امنیت شغلی ندارند

سرپرست دفتر امور روستایی استانداری مازندران بابیان اینکه دهیاران از امنیت شغلی برخوردار نیستند، برگزاری دوره‌ها و همایش‌های آموزشی ویژه دهیاران را ضروری دانست. خسرو طالبی در نشست مشترک بخشداران و روسای شورای بخش استان با اشاره به اینکه معمولاً دهیاران از قشر جوان هستند و امنیت شغلی ندارند گفت: بنا داریم با برپایی همایش‌هایی نسبت به توانمندسازی آنان برنامه‌ریزی کنیم. وی با اظهار اینکه مسئولان استان مازندران نگاه حمایتی نسبت به دهیاران و بخش‌ها دارند گفت: همه باید با کمک یکدیگر برای توسعه و آبادانی استان تلاش کنیم.

پرهیز از اختلاف

استاندار مازندران نیز با اشاره به این‌که رسالت مهم در دغدغه مندی، احساس مسئولیت و انجام مخلصانه امور است، افزود: پرهیز از اختلافات و حل مسائل بدون توجه به حواشی و ایجادروح هماهنگی و درک متقابل هنر مدیران است.

استاندار با اشاره به این‌که مدیریت اقتصاد استان در بخش‌های مختلف و دارای ظرفیت از وظایف بخشداران در کنار دیگر مدیران است، گفت: مأموریت مهم و اساسی بخشداران؛ زنده کردن امید در جامعه است. وی، تأکید کرد: باید با اعتدال سیاسی همه را در جهت توسعه مازندران همراه کرد. مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های عالی استان در بخش‌های صنایع‌دستی، کشاورزی، صنایع دامی و لبنی، از معادن بی‌همتای ثروت آفرین در استان گفت و تأکید کرد: با استفاده درست و علمی از منابع محیط‌زیست و منابع انسانی مازندران می‌توان بیکاری و فقر را در استان ریشه‌کن ساخت و با کشاورزی و زیر بخش‌های آن می‌توان رونق تولید و اشتغال را تحقق بخشید.

 استاندار مازندران بر انتخاب راه‌حل‌های درست برای مشکلات تأکید کرد و یادآور شد: اولویت نخست برای اعتلای استان؛ عمل به برنامه‌ها، تحقق راهکارهای اقتصاد مقاومتی، حمایت از کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذار است و بخشداران در این راستا مسئولیت اساسی دارند.

بخشداران عامل توسعه استان

وی بخشداران را از عوامل توسعه استان دانست و اظهار داشت: بخشداران برای بالفعل کردن ظرفیت‌های بخش برنامه بدهند و بر اساس آن عمل کنند. استاندار مازندران از بخشداران به‌عنوان فرماندهان خط مقدم خدمات‌دهی دولت به مردم یاد و تأکید کرد: کار بخشداران باید بدون حاشیه و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها انجام شود. مقام عالی دولت در مازندران بابیان این‌که برای کار مردم و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای باکسی تعارف نداریم، افزود: بخشداران باید با دغدغه مندی و احساس مسئولیت بالا برای مردم کار کنند و هرکس نمی‌تواند دغدغه کار مردم را داشته باشد و شبانه‌روز برای مردم بدود، کار خود را رها کند. استاندار با تأکید بر این‌که بخشداران نباید برای کار مردم شب راحتی داشته باشند، یعنی حداقل باید ۱۷ ساعت در شبانه‌روز کار کنند، گفت: بخشداران باید با همین امکانات و ظرفیت‌ها، برنامه‌های خود را عملی کنند و برای مردم وقت بگذارند و در میان آنان باشند.

همه تحصیل‌کرده‌اند

وی افزود: ۲ هزار و ۲۰۰ دهیار و هفت هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای شورای اسلامی روستاهای مازندران در اختیار و کنار بخشداران هستند و همه آنان هم تحصیل‌کرده هستند.

استاندار نقش بخشداری‌ها را به خاطر ارتباط مستقیم با مجموعه‌ای از ظرفیت‌های بی‌بدیل نهفته در بکرترین نقاط استان برای توسعه انکارناپذیر دانست و تأکید کرد: بخشداران باید از ظرفیت نیروی انسانی شوراها و دهیاران به‌دوراز هرگونه اختلاف‌سلیقه و حاشیه رفتن در جهت رفع مشکلات و موانع استفاده کنند تا خروجی رونق اقتصادی در بخش‌های استان را شاهد باشیم.

نماینده عالی دولت در مازندران واگرایی و اختلاف بر سر هیچ و پوچ را از عوامل اصلی عقب‌ماندگی مازندران دانست و تأکید کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید، همدلی و هم‌افزایی برای توسعه و حل مشکلات است.

استاندار مازندران با تشریح ظرفیت‌های بی‌نظیر روستاهای استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: یقین کنید توسعه استان با برنامه‌های راهبردی بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها محقق و عملیاتی می‌شود.

طرحی نیمه‌کاره رها نشود

حسین زادگان با اشاره به این‌که نباید هیچ طرح و برنامه استانی و منطقه‌ای را نیمه‌کاره رها کرد، افزود: طرح مازندران پاک، ساماندهی پسماند، توسعه بوم گردی و اقتصاد دریا، ورزش همگانی، رونق تولید و اشتغال و … طرحی زینتی نیستند و عملی کردن آن‌ها موجب تعالی مازندران است.

وی بابیان اینکه شهرک‌های صنعتی مستقر در بخش‌ها باید با فعالیت همه واحدهای تولیدی، پویا باشند، بخشداران را موظف به حل مشکلات این بخش دانست و تأکید کرد: بخشداران مستقر در سواحل دریای خزر، حوزه کوهستانی و ییلاقات و بخشداران در حوزه دشت و جلگه باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند تا رونق اقتصادی محقق و افزایش درآمد مردم به‌ویژه در روستاها ملموس شود.

استاندار مازندران افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز ۸۰ درصد ظرفیت گردشگری به‌ویژه بوم گردی روستاهای مازندران خالی است. صنایع‌دستی منحصربه‌فرد روستاییان درفروش با مشکل مواجه است. زمین‌های شیب‌دار استان بلاکشت مانده است. در بهره‌گیری از ظرفیت‌های شیلاتی، زنبورداری، دام و طیور، گل و گیاه، کشت دوم و استفاده از آبگرم‌های طبیعی شاهد ضعف هستیم، ولی اگر همه باهم باشیم و بخشداران از اعضای شورای اسلامی و دهیاران به‌درستی استفاده کنند، به نتیجه می‌رسیم. حسین زادگان بابیان اینکه در حال حاضر فقط از معادن شن و ماسه مازندران استفاده می‌شود، گفت: این در حالی است که معادن متنوع و بسیار زیادی در استان وجود دارد که بخشداران باید آن‌ها را موردتوجه قرار بدهند.

استاندار مازندران یکی از مشکلات مازندران را ساخت‌وسازهای بی‌رویه بیان کرد و گفت: بخشداران در خصوص ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز مسئول هستید و باید در حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی که انفال محسوب می‌شود، کوشا باشید و قوانین و مقررات را سرلوحه کارهایتان قرار بدهید.