با قرارگاه رسانه ای شهید کابلی در راهیان نور

    تهیه و تنظیم: الناز پاک نیا/ فکرش را بکن، نوروز است، فصل تحویل سال و نو شدن و بهاری شدن اما، پدرش نیست، برادرش نیست، فرزندش نیست و هر عزیزی که نباشد جایش را باید پر کنی. چه سرزمینی است که هر که عزیزی ندارد در لحظات نو شدن سال می داند کجا […]

 عکس اصلی صفحه

 

تهیه و تنظیم: الناز پاک نیا/

فکرش را بکن، نوروز است، فصل تحویل سال و نو شدن و بهاری شدن اما، پدرش نیست، برادرش نیست، فرزندش نیست و هر عزیزی که نباشد جایش را باید پر کنی. چه سرزمینی است که هر که عزیزی ندارد در لحظات نو شدن سال می داند کجا برود تا یاد عزیزش به همراهش باشد.

آهسته تر قدم بر می دارد، هنوز پیراهن و چادر مشکی بر تن دارد، چه مادر باشد، چه پدر، چه خواهر و چه دختر آنقدر می ایستد تا چادر و پیراهن مشکی است بوی خاک بگیرد، بوی خاک هفت تپه، خاک شلمچه و خاک پرچه بوی شهید گرفته است. بوی خون شهید که بوی جان شهید…

می دانم دلش آرام می گیرد، این خاک غریب نیست، غریب تر از همه انسانی است که در نو شدن بهار پایش را در خاک شهدا می گذارد. دلت آرام، سرت چون سرو بلند و قلبت چون خورشید درخشان هر جا هستی هرجا که برای شهدا قدم بر می داری، راه می روی و صلوات می فرستی.

در شلمچه و هفت تپه و همه مناطقی که بوی شهید و شهادت گرفته است، همه چیز در هم است، یاد شهدا هر قلب آشفته  و دردمندی را آرام می کند. از مادران و پدران شهدا اینجا هستند تا فرزندانی که هنوز در داغ نبود پدر می سوزند، از همسران صبور شهدایی که هنوز داغدارند اما لبخند بر لب دارند تا همچنان اسوه صبر وایثار باشند و هم پدر باشند و هم مادر.

همه آمده اند، کاروان به کاروان، عروسی گرفته اند زوج های جوان، برادران اهل سنت هم هستند هم پیاده روی رفته اند هم در کنار برادرانشان برای شهدا عزاداری کرده اند. داش مشتی های نکایی هم رفته اند به مناطق عملیاتی، مانند مجید سوزوکی حالا ده ها شده اند. فرماندهان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس هم هستند. همه هستند همه باهم در کنار هم به یاد آنان که رفته اند تا این خاک باقی بماند.

داستان یک قرارگاه خاص!

حسینعلی رضایی معاون روابط عمومی و تبلیغات و دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد راهیان نور سپاه کربلا در گفت وگویی در خرمشهر  به تشریح عملکرد کمیته رسانه ای راهیان نور پرداخت و گفت: سه ماه قبل از برگزاری راهیان نور جلسات متعددی درخصوص شرح و وظایف قسمت هایی همچون اردویی، فرهنگی و  برای کارهای رسانه ای تشکیل شد و در این راستا با بسیج رسانه نیز هماهنگی هایی صورت گرفت.

سرهنگ رضایی با اشاره به برگزاری نشست خبری با رسانه های استانی درباره راهیان نور افزود: با حضور سرهنگ مجیدی معاون اجرایی سپاه کربلا و رئیس ستاد راهیان نور و اهالی رسانه رسما آغاز جشنواره رسانه در راهیان نور و قرارگاه رسانه ای شهید کابلی اعلام شد و در حدود 80 نفر از مسئولان و خبرنگاران رسانه های استانی طبق روال سال گذشته، برای انتشار اخبار راهیان نور اعلام آمادگی کردند.

دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد راهیان نور با بیان این مطلب که اعزام خبرنگاران به مناطق عملیاتی با توجه به شرایط سخت و محدودیت های مکانی مقدور نبود؛ افزود: با توجه برنامه ریزی های انجام شده یک گروه از قرارگاه رسانه ای شهید کابلی در خرمشهر برای تولید محتوا برای رسانه های مکتوب و مجازی استان اعزام شدند و یک نفر هم در ساری به عنوان دبیرخانه قرارگاه برای ارسال اخبار به رسانه های استانی و فراستانی مستقر شده است.

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلا به بخش دوم از پوشش اخبار راهیان نور که بخش مستندسازی برای صداوسیماست اشاره کرد و ادامه داد: گروهی از صداوسیما استان مازندران همراه با گروه تلویزیونی سپاه کربلا که سال گذشته نیز تجربه مستندسازی در باره راهیان نور را داشتند، به منطقه عملیاتی آمدند. تصمیم براین شد از نظر کمی و هم از نظر کیفی با اعزام همکاران متخصص، به ضبط برنامه ها و تصاویر از مناطق عملیاتی جنوب پرداخته شود و با تدوین سریع و باکیفیت عالی در ایام نوروز، برنامه های راهیان نور مازندران از شبکه های مختلف صداوسیما پخش شود.

وی به بخش سوم این کمیته که  پخش برنامه زنده از سرزمین نور است ،اشاره و خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی هایی  که در جنوب انجام شد تهیه کننده های صداوسیما در مرکز از طریق قرارگاه رسانه ای راهیان نور کل کشور با واحد سیار « اس.ان.جی» با زائران مازندرانی  که  درمناطق اروندکنار ،پارک موزه دفاع مقدس وشلمچه و … هستند، مصاحبه و خبر تهیه می کنند، که این اخبار در شبکه های مختلفی همچون شبکه یک ، دو ، سه ،شبکه خبر ، قران و حتی شبکه استان ها دیگر که تقاضای برنامه داشتند، پخش می شود.

شکل گیری کاروان های راهیان نور

سرهنگ پاسدار قاسم موقر دبیر ستاد راهیان نور سپاه کربلا استان مازندران درباره اعزام کاروان های راهیان نور مازندران می گوید: در بحث فضاسازی فرهنگی، در استان جلسات متعددی با کارگروه های فرهنگی راهیان نور، گروه های مردم نهاد و فضاساز با طرح های متفاوت اردوگاهی برگزار شد که در امر فضاسازی سینما اردوگاه و رادیو اردوگاه اجرایی می شود. در خرمشهر هم هیئت اندیشه ورز به بررسی محتوای برنامه های اجرا شده پرداخته و روزانه برابر با مطالبات و متناسب با مخاطبین برنامه های فرهنگی پرمحتوا اجرا می شود.

وی می گوید: در بحث اعزام کاروان های راهیان نور 95 درصد کاروان ها از وجود روحانی و راوی بهره می گیرند که 5 درصد مجموع زائرین را گروه های مردم نهاد خودجوش شکل می دهند که ان شاالله با برنامه ریزی های در سال آینده از روحانی و راوی بهره خواهند گرفت.

موقر می افزاید:در بحث روایت گری حضور سرداران و فرماندهان دفاع مقدس مثل سرداران شیرآقایی،عمرانی،پاشا ،میرشکار از جمله مزیت روایت گری برای تاثیر در بین کاروان ها می باشد و در اردوگاه و یادمان ها به صورت تجمعی به روایت می پردازند که از لحاظ محتوایی متقن و مثبت ارزیابی شده است.علی رغم اینکه در بحث معیشتی و اقتصادی خیلی ها مشکل دارند اما بر اساس ارزش و باور اعتقادی، مردم مازندران استقبال خوبی نشان دادند که در بخش قشر محلات مازندران پرچم دار اعزام راهیان نور کشور شناخته شد و تا کنون بیش از 12 هزار زائر را داشته و پیش بینی می شود 4 تا 5 هزار زائر دیگر از سرزمین های نور دیدن کنند.ستاد راهیان نور در بحث اجرای برنامه های فرهنگی کاروان ها در مناطق یادمان خودرویی متناسب با دوران دفاع مقدس با نصب سیستم صوتی و شکل سازی آن دوران به همراه کاروان ها در یادمان اعزام و با پخش اشعار حماسی حال و هوای کاروان ها را دفاع مقدسی می کند.

وی می افزاید: در کمیته خادمین نیز در هر دوره 110 برادر و خواهر با عناوین دانش آموز و دانشجو و جانباز دفاع مقدس،رزمندگان دفاع مقدس ،جانباز مدافع حرم ،رزمنده مدافع حرم با روحیه ی جهادی مشغول ارائه ی خدمات به زائرین هستند.

چرا راهیان نور؟

سرهنگ پاسدار احمد الماس پور رزمنده دفاع مقدس و معاون سابق هماهنگ کننده سپاه کربلا درباره حضور در راهیان نور می گوید:  توفیق شد در منطقه هفت تپه مقر لشگر ۲۵ کربلای استان های گلستان و مازندران که بر اساس پشتیبانی مردمی یادمان در شان رزمندگان لشگر ۲۵ کربلا احیا شود حضور یابیم.

پیش درآمد زحمت این ستاد ( پشتیبانی) این شد که دو شهید خوشنام که بیشترین و با ارزش ترین چیز گرانبهای خود را گذشتند و خدا به آنان عزت و برکت و بزرگواری داد سعادتی شد تا برای ما در این منطقه دفن شوند.همچنان که هفت تپه محل تردد رزمندگان بود در این محل تردد زائران راهیان نور تبدیل شود و مرکز فرهنگی با عزمت شود.

وی می افزاید: ضرورت راهیان نور و شناخت شهدا نباید در این محل احساس شود هزینه می کنیم یک نوع سرمایه گذاری کم هزینه هست. نظام باید در این راستا بسیار فعالیت کند، ماها و مردم باید به صورت خودجوش فعالیت کنند که نسل سوم و چهارم را بتوانیم با نسل اول گره زنیم که خروجی آن بشود مدافعین حرم خروجی آن بشود جبهه مقاومت خروجی آن بشود سوریه خروجی آن بشود لبنان و خروجی آن بشود عراق که باعث عزت جمهوری اسلامی و دل امام زمان خشنود شود تا از یاوران امام زمان عج شویم.

وی می افزاید: مسئولین باید بدانند ما در قبال کسانی که جان خود را تقدیم کردند هر کاری بکنیم، کم است. ما ذره ای از رشادت های شهدا را نمی توانیم جبران کنیم و قابل مقایسه نیست. هر چه زود تر باید این منطقه احیا شود تا شانیت این شهدا بهتر و بیشتر حفظ شود.

مدیون شهدا

سردار بابایی فرمانده سپاه کربلای مازندران نیز در گفت وگویی با موضوع راهیان نور اظهار می کند: استان مازندران یکی از استان هایی است که در این موضوع می درخشد حضور بسیار زیاد مردم را شاهدیم که در این سفر معنوی، حماسی و آموزنده توفیق پیدا می کنند و سپاه کربلا هم نقش تسهیل کننده این سفر را دارد.

وی می افزاید: رهبری اشاره داشتند تاکید بر این شد که مسئولین هم هر کدام به نوعی بتوانند از این حرکت عظیم پشتیبانی کنند. ما میانگین اعزام که به صورت خودجوش توسط مردم که البته ما در اردوگاه شهید باکری میزبان شان هستیم و پذیرایی می کنیم بین 45 هزار تا 50 هزار نفر در طول سال است. مقام معظم رهبری یک اشاره بسیار جدی داشتند مبنی براینکه راهیان نور در حقیقت یک معجزه ای است با خواست دشمن. دشمنان می خواهند مقاومت جانانه، هشت سال مقاومت مردم فراموش بشود. با این که فرمودند امنیت، اقتدار و استقلال و سلامت کشور مرهوم این هشت سال دفاع مقدس است. به همین دلیل خیلی ها با درک این اهمیت و هدف دشمن تلاش می کنند که بهترین تعطیلات  خودشان یعنی تعطیلات عید را، عید نوروز را بیایند به این سفر معنویت و در حقیقت راهیان نور یک مبارزه عظیم مردمی است در زنده نگه داشتن این میراث بزرگی که ما به پاس 218 هزار شهید دادیم و به لطف خدا ما هر سال شاهد زیارت اولی ها هستیم یعنی کسانی که تا کنون نیامدند.

حجت الاسلام و المسلمین  اسدالله جعفری دادستان سابق استان در جمع راهیان نور مازندران تصریح می کند: دغدغه های مقام معظم رهبری در چند سال گذشته در رابطه با مسئله اقتصاد مقاومتی دغدغه ای است که حقیقتا استراتژی جمهوری اسلامی است بدون تعارف. این را به دلایل مختلفی می فهمیم از جمله  اینکه مکرر دارند در اندیشکده های آمریکا و کشورهای هم پیمانانش می نشینند کارشناسان  ارشدشان که در حوزه اقتصادی و حوزه های مختلف به صورت فنی مسائل را بررسی می کنند اعتقادشان این است و اذعان کردند مکرر در جلسات شان محرمانه و غیرمحرمانه گفتند اگر ما میخواهیم نظام جمهوری اسلامی تبدیل به یک قدرت دنیا نشود چون به عنوان قدرت برتر منطقه رقم خورد و نظام خودش را نشان داد و اگر در دنیا می خواهیم جلوی پیشرفت و نفوذ جمهوری اسلامی را بگیریم باید نگذاریم ایده رهبر جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شود و آن بحث اقتصاد مقاومتی است و این مواضع مورد هدف دشمن است.

وی می افزاید: همه کالاهای ایرانی  به نظر من مردم که در خط مقدم این جبهه قرار دارند همه تصمیم گری پشتیبانی ها و هدف گذاری ها برای خط مقدم است و برای رزمنده ای که میخواهد در خط مقدم نقش ایفا کند، آن کسی که کالا ها را مصرف می کند مردم است. مسئولین زحمت بکشند تلاش کنند و حمایت کنند پشتیبانی متعدد داشته باشند اما مردم رغبت نشان ندهند و توجه نکنند و به فرمایش مقام معظم رهبری تعصب به خرج ندهند نتیجه اش این می شود که ما داشتیم دربعضی از موارد که این ها بازار خارجی نداشت چون یکی  از ارکان اصلی در حوزه تولید موفقیت و بازار موفقیت و اقتصاد مقاومتی ما این است که ما بازارش را همیشه آماده داشته باشیم و تولیدکننده دغدغه نداشته باشد و هر وقت لازم شد این کالا و تولیداتش را عرضه کند و مردم نقش اصلی و نقش اول را در حقیقت در بحث حمایت از کالای ایرانی را به عنوان مصرف کننده دارند.

راهیان نور دروازه ماندگاری یاد شهدا

سرهنگ عسگر مجیدی رئیس ستاد راهیان نور و معاون اجرایی سپاه کربلای استان مازندران نیز می گوید: راهیان نور محتوا محور است و تلاش شده با همراهی راوی و مبلغ کاروان و نیز بسته های فرهنگی ارائه شده به زائر که توشه سفر آنهاست، فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان انتقال دهیم.

وی می افزاید: یک نگاه آرمانی و اعتقادی به جنگ هشت ساله وجود دارد که برگرفته از دین مبین اسلام است. راهیان نور این یک باور اعتقادی است و نه یک حرکت سوری یا نمایشی .اگر جنگ را دفاع مقدس می نامیم بخاطر همین نگاه اعتقادی و دینی ماست چون فرهنگ ایثار و شهادت ریشه در باور  اعتقادی ما دارد. هم قران به آن اشاره دارد و هم آیات  و روایت ائمه معصومین. بر همین اساس هیئت های اندیشه ورز در مسئله راهیان نور شکل گرفته اما در بحث محتوایی باید بیشتر از این کار کرد. به فرموده رهبر معظم انقلاب این جنگ سرمایه و ثروت ملی ماست. هنوز به آرمان واقعی اش نرسیده است و خیلی فاصله دارد. در سال اخیر و سال جدید که در آن قرار داریم در بخش اعزام ها و یادواره ها و گرامیداشت های شهدا باید کیفیت را بالا ببریم.

وی می گوید: شاخص ترین برنامه های راهیان نور و برنامه های مهمی که سپاه در هیئت های اندیشه ورز برای کیفی سازی راهیان نور در نظر گرفته شد با توجه به یک عقبه تاریخی که لشکر 25 کربلا در دوران دفاع مقدس داشته اشت، جدیدترین برنامه ما مراسم سال تحویل در یادمان هفت تپه بود همزمان با  تشییع دو شهید گمنام و مزار آنها در خود هفت تپه. که این برنامه با شکوه خاصی با حضور هزاران زائر مازندرانی حتی از استان های دیگر و مردم عشایر آن منطقه برگزار شد.

دیدار با مردانی از جنس نور

حسین محمدرضایی جانشین فرمانده سپاه کربلا مازندران نیز می افزاید: حضور در راهیان نور عشق است و فعالیت در آن کار دلی می باشد. هیچکس در این مکان به اجبار نیامد و در این مکان مردانی از جنس نور و خدا زندگی کردند و به جایی رفتند که حقشان بوده است. امروز جامعه ما به فرهنگ ایثار و شهادت نیاز دارد.

وی می گوید: حرکاتی که جوانان ما در ابتدای انقلاب انجام دادند و در مقابل دشمن قرار گرفتند امروز هم همان فضا حاکم است و دشمن دارد از روش های دیگری استفاده می کند که انقلاب ما را از بین ببرد و دین زدایی کند که این مسئله از ابتدای شکل‌گیری اسلام بوده و دشمن تلاش می کرد جامعه مسلمین را به قبل از اسلام برگرداند و به سمت بی دینی سوق دهد.جوانان با حضور در راهیان نور با شهدا هم قسم می شوند و به دنبال پیروی از راه و سیره شهدا هستند.تا وقتی که خط شهدا در جامعه ما وجود دارد قطعا شیعه مثل همیشه شکست ناپذیر خواهد بود.

داش مشتی ها؛ مهمانان وی آی پی شهدای شلمچه

حساب کتاب خدا با حساب کتاب ما آدم ها فرقش از زمین تا آسمان است. شهید هم که نظر می کند به وجه الله ، میزبانی اش از زائران نوروزی سرزمین نور با میزبانی ما کلی فرق دارد.

امسال کاروان راهیان نور مازندران شاهد حضور کسانی بود که مهمانان وی آی پی شهدا بودند. دعوت شده هایی که از نگاه ما تیپ و قیافه شان، به این جور جاها نمی خورد اما شهدا ویژه دست گذاشتند روی آنها. کسانی که وقتی حرف از غیرت و مردانگی می شد، با دست تصاویر شهدا را نشان می دادند.

کاروان متفاوتی که به اسم شهید مدافع حرم سعید کمالی از شهرستان نکاء به مناطق عملیاتی جنوب آمدند، سخنان معروف مرحوم آیت الله مجتهدی را در اذهان تداعی می کرد؛ «در کربلا داش مشتی ها به یاری امام حسین(ع) رفتند و شهید شدند، مقدس ها استخاره کردند، استخاره شان بد در آمد.»

حالا داش مشتی های نکایی برای اولین بار به همراه خانواده شهید مدافع حرم سعید کمالی و خانواده های شهید عباس حسینی، شهید عباسعلی، علیرضا و علی اکبر بدوی، شهید نعمت الله فغانی و شهید علی اصغر آبرین از شهرستان نکا، به کربلای ایران آمدند تا پسر و برادر، مادران و خواهران شهدا باشند.

روحانی کاروان در حال مداحی است و داش مشتی ها با سربند لبیک یا زینب (س) در حال سینه زنی هستند.  شور و حالی در شلمچه بپا کردند و شدند سوژه اکثر زائرانی که در شلمچه هستند. حاج آقا محمدی روحانی کاروانی که به ما گفته بود:« روز تولدم همراه این داش مشتی ها زائر کربلای ایران شدم. آنها با گفتن ایول ایول حاجی، حاجی تاج سره، و در جواب که حاجی نوکرشماست، هم قسم شدیم که در راه شهدا ثابت قدم باشیم.»

همراه و همقدم این کاروان به قولی خاص طوری شدیم تا جویای حس و حال زئرانش باشیم.

معروف است به مجید شاه، با یک قیافه گنده لاتی، دست و گردن خال کوبی شده یک زنجیر کلفت هم در گردنش. وقتی با رفقایش پا به کربلای ایران می گذارد همه نگاه ها را به خود جلب می کند، اما نگاه ما کجا و نگاه شهدا به او کجا. سید مجید رضی جوان 30 ساله نکایی ، به گفته خودش از وقتی پا به علقمه گذاشت طاقت ایستادن نداشت، نشست و زار زار گریه کرد. گنده لاتی که غیرت و مردانگی را در گردن کلفتی می دانست، اما حالا غیرت و مردانگی را در شهید 17 ساله ای دیده که در گودال کوچکی جان داد.

شب است و شلمچه کم کم از زائر خلوت می شود. دیگر وقت رفتن است . سیدمجید، هم عهد می شود با شهدای گمنام شلمچه و با صراحت می گوید:« برخی مسئولین دارند به مملکت خیانت می کنند، و در تلاش هستند طرح های آمریکایی و اسرائیلی را در ایران اجرا کنند. آنها می خواهند ما سرسپرده و نوکر آمریکا باشیم. اما نمی دانند، جوانان ایرانی رگ غیرت دارند و برای رهبر، وطن و ناموس شاهرگ می دهند.»