باغداران ناگزیر از ارزان‌فروشی

در فصل عرضه مرکبات به بازار مصرف‌ هستیم اما به نظر می‌رسد قیمت‌های پایینی که ترشی مرکبات را برای ما شیرین می‌کند بلای جانی شده برای باغدارانی که عمر و سالی را به رنج و زحمت برای ثمره‌شان صرف کرده‌اند. ارزان‌خریدن یا به تعبیر بی‌رحمانه‌تر مفت‌خری، عرق ریخته شده از بازوی باغداران استان‌های شمالی کشور […]

5
در فصل عرضه مرکبات به بازار مصرف‌ هستیم اما به نظر می‌رسد قیمت‌های پایینی که ترشی مرکبات را برای ما شیرین می‌کند بلای جانی شده برای باغدارانی که عمر و سالی را به رنج و زحمت برای ثمره‌شان صرف کرده‌اند. ارزان‌خریدن یا به تعبیر بی‌رحمانه‌تر مفت‌خری، عرق ریخته شده از بازوی باغداران استان‌های شمالی کشور (به ویژه مازندران) را تلف شده و بی‌اجر مناسب باقی می‌گذارد. در این میان، دلالانی هستند که از بی‌عملی دستگاه‌های مرتبط دولتی و فشارهای معیشتی بر گرده باغداران، در جهت مفت‌خری میوه‌ها بهره‌جویی می‌کنند. یک داستان همیشگی که هر روز در گوشه و کنار کشورمان در حال وقوع است.
به گزارش حرف، در همین رابطه، محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی باغداران استان مازندران گفت: دولت قبل از اینکه محصول بیرون بیاید می‌بایستی وضعیت محصول را (نرخ خرید تضمینی یا توافقی، مشوق صادراتی، حمل و نقل و…) مشخص کند. اما من تولیدکننده، امر تولید را برعهده دارم و تولیدم را انجام داده‌ام. در این بین دولت باید سیاست‌گذاری‌اش را انجام دهد.
وی اظهار داشت: در این میان، دولت دیر قیمت را اعلام کرد و باغدار هم در یک سرگردانی قرار گرفت. سرمای هوا و یخبندان، ایجاد نگرانی در باغدار می‌کند. با در نظر گرفتن این شرایط، کشاورز و باغدار ترجیح می‌‌دهد که محصولش را سریع‌تر بفروشد؛ حتی اگر شده به قیمت ارزان‌تر. در واقع، بار باید از روی درختان برداشت شود و فروختن حتی به بهای اندک بر فروش نرفتن کل محصول ترجیح دارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران افزود: این نحوه برداشت‌هایی که می‌شود، وضعیت بازار را به هم ریخته، و آن را دچار تلاطم می‌کند. در این میان، عده‌ای هستند که توان ذخیره‌سازی محصولاتشان را در سردخانه یا دیگر مکان‌های مناسب دارند. اگر این ذخیره‌سازی را بتوانند انجام دهند و در زمان مناسب‌تر محصولشان را به بازار ارائه دهند، شاید در آینده درآمد بهتری کسب کنند.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی باغداران استان مازندران مطرح کرد: با توجه به تولید بسیار بالای مرکبات در کشور بهتر است که ما صادرات را در این زمینه جدی بگیریم. حدود ۵ میلیون تن تولید محصولات مرکبات ایران و سرانه مصرف در ایران دو الی سه برابر سایر کشورها است. البته این سرانه مصرف به معنای مصرف از سوی مردم نیست بلکه فی‌الواقع، نمایانگر اتلاف و هدر دادن و پوسیدگی و افت و ضایعات است. ما می‌توانیم تا یک میلیون تن از تولیداتمان را صادر کنیم. اما بازاریابی تاکنون به خوبی انجام داده‌ نشده، برنامه‌ریزی‌های شفافی صورت نگرفته، حمل و نقل مناسبی نداریم و بی‌بهره از صنایع تبدیلی خوب هستیم.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی است که میوه‌های ما در حال از بین رفتن هستند. مرکبات تنها محصولات کشاورزی‌ هستند که تا پنج میلیون تن در ایران تولید دارند. وقتی این حجم تولید وارد شبکه توزیع می‌شود ما با کاهش قیمت مواجه می‌شویم. اکنون هم شاهد هستید که مرکبات ارزان‌ترین میوه‌ها در بازار هستند.
شعبانی با اشاره به این نکته که نصف تولید مرکبات کشور در مازندران انجام می‌شود، گفت: هزینه تولید افزایش پیدا کرده، اما قیمت محصول حتی در مواردی کاهش پیدا کرده است. این مساله مشکل‌زا است. از سویی، خود ما تولیدکنندگان این را در ذهن داریم که مردم دچار کاهش قدرت خرید شده و نتوانند مصرف بالای میوه داشته باشند. این مسائل در تولیدکنندگان ایجاد ناامیدی و بی‌انگیزگی می‌کند. در شرایط این چنینی، این بخش باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.
وی گفت: کشاورزان و باغداران برای امرار معاش نباید زمین‌شان را بفروشند. ما باید از قدرت تولید این زمین‌ها استفاده کنیم تا به این طریق هم اشتغالزایی صورت گیرد و هم زمین حفظ شود. زمین‌های شمال بسیار مرغوب و مهم از لحاظ کشاورزی هستند و هرجایی نمی‌توان این زمین‌ها را پیدا کرد. شاید شمال ایران بین یک بیستم تا یک سی‌ام حجم کشور را دربرمی‌گیرد. این زمین‌ها اصولا برای کشاورزی است و از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. این منطقه برخوردار از آب و هوای مناسب و بسیاری عوامل دیگر مناسب برای کشاوزری است./ ایلنا