بازگشت اقتدار جهانی خاویار ایران

“اسحاق اسلامی” را می توان مرد خاویار ایران توصیف کرد که با چکمه های سفید، روزگارش را با استخرهای امید بخش ماهیان خاویاری سپری می کند، مردی که می خواهد اقتدار جهانی خاویار ایران را که یک دهه است متوقف شده بازگرداند. ‎ به گزارش حرف، خاویار ایران همچون شکلات سوییسی ، سیگاربرگ کوبایی ، […]

photo_2019-01-16_23-17-55
“اسحاق اسلامی” را می توان مرد خاویار ایران توصیف کرد که با چکمه های سفید، روزگارش را با استخرهای امید بخش ماهیان خاویاری سپری می کند، مردی که می خواهد اقتدار جهانی خاویار ایران را که یک دهه است متوقف شده بازگرداند. ‎
به گزارش حرف، خاویار ایران همچون شکلات سوییسی ، سیگاربرگ کوبایی ، ادویه هندی ، گل وگیاه هلندی و…نامی آشنا در دنیاست. نام این محصول لوکس و عیانی با ایران پیوند خورده است.
هرچند در سالهای اخیر برخی کشورهای دیگر هم تولید خاویار را مورد توجه قرار داده اند اما هنوز هم خاویار ایرانی یکه تاز میدان است و چیز دیگری است.
حال خزر که خراب شد، ماهیان خاویاری هم روزگارشان رو به انقراض رفت و صیدشان رو به زوال رفت. آلودگی نفتی و انسانی و صید غیر مجاز زندگی این گونه های ارزشمند خزری را با تهدید و نیستی مواجه کرد. اما نبض ماهیان خاویاری همچنان می زند. آنهم به همت مردانی که سرمایه و زندگی شان را وقف پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری کرده اند.
“اسحاق اسلامی” را می توان مرد خاویار ایران توصیف کرد که با چکمه های سفید، روزگارش را با استخرهای امید بخش ماهیان خاویاری سپری می کند.
او و خانواده اش با راه اندازی شرکت تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری قره برون ،با ماهیان خاویاری زندگی می کنند ودر تلاشی شبانه روزی از تولد و بزرگ شدن آنها لذت می برند.
مجموعه ای با ۵ واحد تولیدی در ساری و جویبار که سالانه یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری، ۲هزار و ۲۰۰ تن گوشت، ۳۳ تن خاویار و ۱۱ هزار تن غذای ماهیان خاویاری را تولید می کنند.
همه ی دستاوردهای مرد خاویار ایران به همین موارد ختم نمی شود.او درمرکز تولید خاویارجویبار در حال احداث پایانه صادرات کشور است تا امکان عرضه ،فروش و صادرات یکصد تن خاویار،۵ هزارتن گوشت ماهیان خاویاری،۱۵ هزارتن گوشت ماهیان سردابی،یکصد هزارتخته چرم ماهیان گران قیمت و مرغوب ماهیان خاویاری، یکصد تن روغن کبد ماهی که برای ساخت کپسول های امگا۳ وامگا۶ را فراهم کند.
سودمندی و ره اورد اقتصادی ماهیان خاویاری اعجاب اور است.حتی دورریز این ماهیان نیز درامد زا و پولساز است.
تولید ژلاتین از چربی زیرپوست ماهی،تولید سس خوراکی و لوازم ارایشی،تولید نخ بخیه قابل جذب از مغزسرماهی،تولید کرم ،عطروادکلن از خاویارفشرده و تولید نوعی داروی ضد سرطان از جمله فراورده های پربرکت ماهیان خاویاری محسوب می شوند.
درامدزایی از ماهیان خاویاری با وجود سرمایه گذاری چندصد میلیاردی ،صبری بیش از یک دهه را طلب می کند.شاید همین دلیل موجب شده تا کمتر سرمایه گذاری رغبت کند پا به این عرصه بگذارد.
پرورش این ماهیان به دوره ای ۱۲ تا ۱۳ سال نیاز دارد.اسحاق اسلامی ۱۰ سال از این مدت را با عشق و پشتکار سپری کرده و امیدوار است تا یکی دو سال اینده از پایانه صادراتی خود ، سرانجام سالها همت را نظاره گر باشد.
یک محاسبه و حساب سرانگشتی از صادرات محصولات تولیدی پدر خاویار ایران،ارز اوری حدود ۶۰۰ میلیون یورویی را برای اقتصاد مازندران و کشور ترسیم می کند و بیانگر ابعاد کلان اقتصادی و دوراندیشی این مرد با درایت است .
مردی که می خواهد اقتدار جهانی خاویار ایران را که یک دهه است متوقف شده بازگرداند.
میزوصندلی و کت وشلوار درشرکت تعاونی تکثیروپرورش ماهیان خاویاری قره برون معنا و مفهوم ندارد و حدود۴۰۰ نیروی تحصیلکرده و چکمه پوش این مجموعه با عشق و پشتکار به کارمشغولند.
اشتغالی که در فازهای بعدی به ۶۵۰ نفرخواهد رسید.
روزی که استین همت را برای تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری بالا زد پسرش ۲۶ ساله بود و حالا در ۳۶ سالگی عصای دست پدر.
دختر و عروس هم بازوی پدری هستند که همه چیزش را برای تولید ثروت و ماندگاری ایران در بازارخاویارگذاشته است.
کاری که در ان مسافرت و تعطیلات جایی ندارد اما سرانجام خوش ان احیای خاویارایران و ارزاوری برای اقتصاد رنجورو نفتی کشوراست.
تهیه: عباس مهدوی