بازار موبایل، یتیمی که قیم ندارد!

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/ خبر افزایش قیمت موبایل موجب شد تا به چند فروشنده موبایل سری بزنیم وقضیه را از آن ها جویا شویم. اکثر فروشندگان، افزایش قیمت موبایل را تایید کردند اما آن را ملموس ندانستند. در ده روز گذشته موبایل افزایش قیمت 2 تا 10 درصدی را تجربه کرده است. بعضی از فروشندگان […]

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/ خبر افزایش قیمت موبایل موجب شد تا به چند فروشنده موبایل سری بزنیم وقضیه را از آن ها جویا شویم. اکثر فروشندگان، افزایش قیمت موبایل را تایید کردند اما آن را ملموس ندانستند. در ده روز گذشته موبایل افزایش قیمت 2 تا 10 درصدی را تجربه کرده است. بعضی از فروشندگان دلیل این افزایش قیمت را در افزایش قیمت دلار و به تبع افزایش قیمت جهانی آن می دانند و بعضی نیز بازار عرضه و تقاضا را علت این مهم دانستند. محمد محمدی مدیر فروشگاه موبایلستان در خیابان جمهوری افزایش قیمت موبایل را بالا ندانست و افزود: در ده روز گذشته افزایش قیمت آنچنانی در بازار موبایل رخ نداده و اما افزایش ناچیز قیمت موبایل را می توان در بازار عرضه و تقاضا جست. وی افزود: این طبیعی است برندی که فروش بیشتری دارد هرازچندگاهی به افزایش قیمت کالایش دست بزند، این مهم بارها اتفاق افتاده است. محمدی افزود: البته افت و خیز در بازار موبایل امری بدیهی است، امکان دارد فروشنده موبایلی را با قیمت 500 هزار تومان در ویترین بگذارد اما یک روز بعد از تهران قیمت گذاری آن زیر 500 تومان اعلام شود.

وی برندهای سامسونگ و هوآوی را در بازار موبایل پرطرفدار دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به کیفیت مطلوب گوشی های سامسونگ، همیشه با افزایش مقطعی این برند روبرو هستیم. وی گفت: متاسفانه قیمت گذاری های موبایل توسط عمده فروشان و بنکداران تهرانی صورت می گیرد و به نهاد صنفی یا حقوقی خاصی مربوط نمی شود.

*افزایش قیمت جهانی برندهای موبایل

یکی دیگر از فروشندگان موبایل در خیابان 18 دی ساری نیز با تایید افزایش قیمت موبایل در ادامه افزود: نوسانات بازار در دوسال اخیر روند خوب و متعادلی را طی کرده است و افزایش و کاهش ناگهانی در بازار موبایل نداشته ایم. وی تاکید کرد: افزایش قیمت موبایل در چند روز اخیر نیز ناچیز بوده و تاثیری در قدرت تصمیم گیری خریدار نخواهد داشت. این فروشنده علت اصلی افزایش قیمت موبایل را در افزایش قیمت جهانی بعضی از برندها دانست و افزود: افزایش قیمت موبایل در بعضی از برندها مانند سامسونگ به دلیل افزایش قیمت جهانی آن بوده است که به تبع قیمت این برند در دیگر کشورها نیز افزایش داشته است.وی در مثالی افزود: گوشی سامسونگ مدل s6 در بازار به قیمت 1میلیون 600هزار تومان فروخته می شد که الان به 1 میلیون هشتصد هزار تومان رسیده است.

*دلیل اصلی کجاست؟

تا این جای کار دو دلیل از افزایش قیمت موبایل پیش رویم قرار گرفت، بازار عرضه و تقاضا یا افزایش قیمت جهانی؟ کدامیک دلیل درستی از از افزایش قیمت موبایل در این روزها است؟ برای پاسخ به این پرسش ها به سراغ پلنگ افکن رئیس اتحادیه صنف ارتباطات و مخابرات شهرستان ساری رفتم تا قضیه را با او در جریان بگذارم.پلنگ افکن در گفت و گو با حرف گفت: افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل را تحت تاثیر خود قرار داد به هر حال این کالا در داخل تولید چندانی ندارد و به صورت عمده وارد کشور و راهی بازار می شود. وی با بیان اینکه قیمت موبایل به صورت غیرملموسی افزایش یافته است در ادامه خاطر نشان کرد: قیمت گذاری موبایل توسط نمایندگی های شرکت های تولید کننده در کشور صورت می گیرد و ربطی به عمده فروشان و بنکداران ندارد.وی افزود: اینطور نیست که عمده فروش تهرانی هر قیمتی را که خواست روی کالا بگذارد چون قیمت تعیین شده موبایل ها با برندهای مشخص توسط نمایندگی انجام می گیرد لذا عمده فروشان و بنکداران موبایل نمی توانند این کالا را به هر قیمتی که خواستند بفروشند.پلنگ افکن با بیان اینکه تعداد واحدهای صنفی فروش موبایل بسیار زیاد و موجب رقابت تنگاتنگی شده است در ادامه تصریح کرد: سود هر فروشنده موبایل 7 درصد است اما رقابت بالای اعضای این صنف در بازار موجب شده تا بازار موبایل فروش جزیره ای نداشته باشد به گونه ای که امکان گران فروشی در بازار موبایل وجود ندارد.

*کاهش واردات موبایل

وی گفت: در ده روز اخیر واردات موبایل کاهش داشت و در مقابل قیمت دلار افزایش یافت لذا با توجه به کمبود بازار، این امکان برای بنکداران و عمده فروشان به وجود آمد تا به افزایش قیمت موبایل های قاچاق مبادرت کنند. وی تاکید کرد: قیمت موبایل های ارائه شده توسط نمایندگی برندهای خارجی تغییری نداشته است و افزایش محصولات ارائه شده توسط آنها به دلیل افزایش قیمت دلار؛ افزایش غیر ملموسی داشته است.رئیس اتحادیه صنف ارتباطات و مخابرات شهرستان ساری با بیان اینکه عمده بازار موبایل را محصولات قاچاق تشکیل می دهد در ادامه افزود: به دلیل فروش عمده موبایل قاچاق در بازار، شاهد آن هستیم که قیمت گذاری این موبایل ها مدیریتی درستی ندارد اما با همه این توصیف ها قیمت موبایل به شکلی نیست که هرکس هر قیمتی که خواست روی آن بگذارد.

*ضرورت حضور فیزیکی برند ها در بازار

البته حضور شرکت های خارجی تولیدکننده گوشی های همراه موجب مدیریت درستی از تولید، فروش و خدمات پس از فروش آن خواهد شد. با توجه به اینکه ابر سیاه تحریم از آسمان ایران رفته رفته محو می شود لذا دیگر مانعی برای حضور شرکتهای خارجی جهت مدیریت در قیمت گذاری و خدمات پس از فروش محصولاتشان وجود ندارد.ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی دیگر بهانه‌ای برای عدم ارائه خدمات پس از فروش به ایران ندارند، اظهار کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به‌صورت کامل، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی که وارد خواهند شد باید استانداردهای جهانی چون خدمات پس از فروش و مسائلی از این دست را رعایت کنند چرا که دیگر بهانه‌ای برای عدم رعایت آنها نیست.