بازارهای مازندران در تب و تاب رونق؛ ‏ قرنطینه و غم نان

الناز پاک نیا | زن بساط اش را پهن کرده است، مرغ و اردک محلی، در چهره اش نمی توانی باوری از کرونا ببینی، کنار دست اش زن دیگری بسط سبزی دارد و آن دیگری نان محلی آورده است. مغازه دارها در طول سال اجازه می دهند که زن ها مقابل واحد کسبی اشان بساط […]

الناز پاک نیا | زن بساط اش را پهن کرده است، مرغ و اردک محلی، در چهره اش نمی توانی باوری از کرونا ببینی، کنار دست اش زن دیگری بسط سبزی دارد و آن دیگری نان محلی آورده است. مغازه دارها در طول سال اجازه می دهند که زن ها مقابل واحد کسبی اشان بساط کنند و حالا فرقی نمی کند امروز کرونا باشد یا نه. بساط ها روی زمین پهن است، بدون پوشش و یا شاید نایلونی که سطحی روی خوراکی ها و سبزی ها را پوشانده است.

نمی توانم بگویم که آیا کرونا را باور داری به زنی که به نان شب اش نیاز دارد و یا به پولی که از فروختن بساط اش…

آن یکی مغازه داری است که برای شب عید و فروش پایان سال اش برنامه داشته، هنوز امید دارند مشتری بیاید، ده ها میلیون جنس از کفش و کیف و پوشاک را انبار کرده بودند، چک داده اند تا شب عید…

حساب آن تره بار فروش هم دیگر جداست، فروشنده ای می گفت مگر بار را کیلویی می خریم که بخواهم یه روزه جمع کنیم، سه تن بار تازه خریدیم نفروشیم باید بریزیم سطل آشغال!

نفس بانک ها هم گرم، هنوز پیامک های اقساط و دیر کرد و این ها به راه است و هیچ بازاری تصور نمی کند که کسی چک هایش را به بانک نفرستد.

پیرمرد تاکسی ران هم نه اعتقادی به ماسک دارد و نه به دستکش شاید سیگارش هم روشن باشد اما نمی داند که با هر نفسی که می کشد یا کسی را بیمار می کند یا خود به بیماری نزدیک می شود.

اینجا قرنطینه مطرح نیست، اینجا غم نان است که حرف اول را می زند.

بازارهای هفتگی که جمع شد، بساط بازارهای خیابانی راه افتاد، با فرزند و همسرش پای بساط وانتی اش ایستاده و سبزیجات می فروشد، هرجا بساط اش را جمع می کنند می رود خیابان بعدی، او غم نان دارد اما شرایط امروز او را و بساطی که دارد را یک ویروس متحرک می شمرد.

نانوایی ها هم هفته نخست کرونا مقاومت کردند، اعتراض ها که بالا گرفت، به دستکش و ماسک مجهز شدند در روزگاری که ماسک و دستکش طلاست…

بنا بر آمار سمی کرونا، هفته سوم خود در ایران را سپری می کند، به گفته کشورهایی که تجربه بروز بیماری کرونا را دارند، قرنطینه و قطع زنجیره این ویروس تنها راه درمان کرونا به شمار می رود اما در ایران ماجرا کمی متفاوت است. وابستگی بسیاری از مشاغل به چرخه اقتصادی روزانه و زندگی روزمزدی موجب می شود که نتوان امید به قرنطینه کامل و حتی قطع چرخه داشت.

در مازندران به نظر اوضاع کمی بهتر است، در قم، گیلان و تهران که امروز کانون های بحران به شمار می روند، به خوبی مشخص است که جابه جایی شهروندان به گسترش این ویروس کمک کرده است.

دولت در تعطیلی دستگاه های اجرایی نتوانست موفقیت لازم را کسب کند از این جهت که تعطیلی ادارات سیل مسافران را به استان های دیگر روانه کرد و این امر موجب شد دولت حتی کاهش ساعات اداری را نیز منتفی کند.

با گسیل شدن مسافران به استان های شمالی به ویژه مازندران، مراکز اقامتی و پذیرایی نیز که منبع درآمد اشان به گردشگران بستگی دارند نیز همکاری نکرده و با پذیرایی از مسافران، رویه تعطیلی و پلمپ را پیش روی متولیان باقی گذاشتند.

زندگی در استان های شمالی عمدتا وابسته به خدمات و گردش اقتصادی منطقه بر مبنای فعالیت روزانه است که در قالب دریافتی های روزانه محاسبه می شود. به همین دلیل بسته شدن نیم بند بازارهای هفتگی و تعطیلی اصناف نیز موفقیت آمیز نبود تا اینکه در مازندران تعطیلی سه روزه با تدابیر شدیدتر اعلام شد.

بازارهای مازندران به عنوان قلب اقتصادی کشور، برای مقابله با ویروس کرونا، با توافق اتحادیه اصناف و بازاریان با سازمان صنعت و معدن در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای سومین بار در هفته جاری تعطیل شد.

بازارهای استان مازندران به جز عرضه کنندگان مایحتاج عمومی مردم شامل قصابی ها، مواد پروتئینی، نانوایی و برخی واحدهای دیگر برای روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل اعلام شده بود.

در هفته جاری بازار استان مازندران در روزهای شنبه و یکشنبه، سه شنبه تعطیل بود که روزهای پنج شنبه و جمعه جاری نیز به آن اضافه شد و پیش بینی می شود رویه تعطیلی روزهای فرد بازار در استان حداقل تا پایان سال جاری ادامه یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در این باره گفته: تمام واحدهای صنفی در استان باید در راستای دستورالعمل کارگروه مقابله با ویروس کرونا، تعطیلی بازار را رعایت کنند و این تصمیم برای حفظ سلامت مردم اتخاذ شده است.

کدام کسب و کارها تعطیل شدند؟

تازه‌ترین گزارش نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا تاکنون منجر به تعطیلی موقتی نیمی از کارگاه‌های صنایع دستی مازندران شده‌است.

مازندران دارای ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی ثبت شده که بیش از ۷ هزار نفر آنها به صورت مستمر در تولید این صنعت فعال هستند و سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال درآمد این صنعت در استان است.

یکی از مهم ترین ایام فروش صنایع دستی مازندران فضل نوروز است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا صنایع دستی استان نیز تحت الشعاع این ویروس ناخوانده قرار گرفته است.

تازه ترین گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نشان می دهد شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون فعالیت نیمی از کارگاه های صنایع دستی مازندران را به حالت تعطیل درآورده است.

دستفروشی در بازارهای محلی یکی از مهم ترین بخش های امرار معاش برای زنان سرپرست خانوار محسوب می شود. این قشر هنوز امید دارند که مشتری داشته باشند.

سنتی زندگی می کنیم اما برای قطع زنجیره کرونا باید از هرگونه تماس انسانی و تماس انسان را خوراکی ها جلوگیری شود.

هنوز نان صنعتی که سال ها برایش تسهیلات دادند و گرفتند، چندان خبری نیست و نان روزانه از نانوایی های سنتی وابسته به فعالیت کارگری به دست می آید.

هنوز بخش مهمی از جامعه اقلام خوراکی خود را از بازارها و کسبه های فله فروش تهیه می کنند و به خانه می برند و این همان زنجیره است که در زمانی بحرانی مانند کرونا خود را نشان می دهد.

مشارکت اجتماعی و تغییر شیوه زندگی برای قطع زنجیره کرونا در ایران و بیشتر استان مازندران ضروری است. شرایطی که امروز وجود دارد نیاز به مشارکت 100 درصدی شهروندان دارد تا از بحران کرونا با کمترین جان باخته گذر کنیم.