انجام عملیات آبخیزداری در سطح 800 هزار هکتار از اراضی کشور

رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوان های سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در کلاردشت گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 800 هزار هکتار سطح عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 341 شهرستان کشور در حال انجام است . به گزارش حرف، “مهدی شفقتی” که برای بازدید وارزیابی پروژه های آبخیزداری به شهرستان کلاردشت سفر […]

4

رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوان های سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در کلاردشت گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 800 هزار هکتار سطح عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 341 شهرستان کشور در حال انجام است .

به گزارش حرف، “مهدی شفقتی” که برای بازدید وارزیابی پروژه های آبخیزداری به شهرستان کلاردشت سفر کرده بود ، افزود: به منظور کاهش اثرات مخرب سیلاب این پروژه ها در 649 حوزه آبخیز و در 6084نقطه کشوردرحال فعالیت اجرایی است .

وی همچنین ابخیزداری را  مدیریت اکوسیستم های طبیعی ومنابع آبهای زیرزمینی و سطحی وفعالیت هایی که انسان را دراین حوزه انجام می دهد برشمرد و افزود: با اجرای پروژه های ابخیزداری جلوی روان آب ها گرفته می شود و باعث نفوذ آب و افزایش سطح سفره های زیرزمینی می شود .

شفقتی افزود: با توجه به اجرای پروژه های ابخیزداری درسطح کشور علاوه بر افزایش ترسیب کربن کنترل رسوب سالانه که به طور متوسط 4مترمکعب هکتار در کشور می باشد.

رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوانهای سازمان جنگلها همچنین ادامه داد: با این عملیات می توانیم سالانه به طور میانگین 9 تن در سال کنترل فرسایش خاک داشته باشیم وحدود 530مترمکعب اب بوسیله آبخیزداری وآبخوانداری ذخیره کنیم .

وی همچنین خاطرنشان کرد با عملیات های آبخیزداری قادریم به افزایش سالانه تولید علوفه و سرسبزی مراتع به میزان  120 کیلوگرم در هکتار کمک کنیم .

رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوان سازمان جنگلها همچنین  از پیشرفت فعالیت های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نوشهر اظهار رضایت کرد و افزود: این اداره کل توانسته است حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه های آبخیزداری را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به انجام رساند .

کارشناس مسئول آبخیزداری و ناظرپروژه های فاقد سد سازمان جنگلها که برای ارزیابی پروژه های اداره کل منابع طبیعی نوشهر به کلاردشت سفرکرده بود ، افزود: تاکنون 58 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی این اداره کل تخصیص داده شد و این اداره کل یکی از ادارات پیشرو در این زمینه می باشد که بیشتر از میانگین سایر استانها بوده است .

“داوود افشار” ادامه داد : پروژه های آبخیزداری اجراء شده در مجل رودبارک کلاردشت نقش مهمی در کاهش اثرات سیل ، فرسایش خاک و رسوب و افزایش زمان تمرکزآبراهه ها و نیز و کاهش زمان پیک سیلاب را در آینده خواهد داشت .

وی میزان فرسایش خاک را در کشور 2 میلیارد تن اعلام و تصریح کرد: ایران مقام نخست بیشترین فرسایش خاک را در جهان دارد .

این کارشناس سازمان جنگلها عوامل انسانی و طبیعی را در افزایش فرسایش خاک در کشورموثر دانست وادامه داد : تغییر اقیلمی بویژه در کشورهای مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران و نیز تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی و تبدیل آن به دیمزارها موثر دانست .

امسال از محل صندوق توسعه ملی حدود 14 میلیارد تومان اعتبار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر تخصیص داده شد