انتقاد از لیگ ۱۶ تیمی بسکتبال

سرمربی یکی از تیم‌های لیگ برتری بسکتبال با تاکید بر اینکه این لیگ با ۱۶ از تیم به جایی نمی‌رسد گفت: جذب زودهنگام بازیکنان خارجی و افزایش رقم قرارداد بازیکنان از تاثیرات منفی این موضوع است. علی توفیق سرمربی تیم بسکتبال نفت آبادان در مورد شرایط تیمش برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر […]

سرمربی یکی از تیم‌های لیگ برتری بسکتبال با تاکید بر اینکه این لیگ با ۱۶ از تیم به جایی نمی‌رسد گفت: جذب زودهنگام بازیکنان خارجی و افزایش رقم قرارداد بازیکنان از تاثیرات منفی این موضوع است.

علی توفیق سرمربی تیم بسکتبال نفت آبادان در مورد شرایط تیمش برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور گفت: با توجه به سیاست‌های مدیریت تیم با شرایط و ترکیبی کاملاً متفاوت نسبت به ادوار گذشته در فصل جدید شرکت خواهیم کرد. ترجیح مدیریت این بود که تیم ترکیب جوان در اختیار داشته باشد و تمام تصمیم گیری ها هم بر همین اساس انجام شده است.

وی با یادآوری جدایی بازیکنانی مانند سعید داورپناه، جواد داوری، محمد حسن زاده، امیر صدیقی و رسول مظفری از ترکیب تیم نفت آبادان خاطرنشان کرد: اینها جزو بازیکنان با تجربه و نام آشنای تیم بودند که پیش از پیوستن من به کادر فنی و در راستای تصمیمات مدیریتی از ترکیب تیم جدا شدند. بدین ترتیب ترکیب تیم را بیشتر از بازیکنان جوان تشکیل دادیم. در میان آنها علی دورقی و مهدی اسلامی نفرات با تجربه تیم هستند. این دو نفر در ترکیب هستند تا تجربه آنها در کنار نیروی جوانی دیگر بازیکنان به کار بیاید.

سرمربی تیم بسکتبال نفت آبادان در پاسخ به این پرسش که «با داشتن ترکیب جوان چه هدفی را در این فصل دنبال می‌کنید؟»، خاطرنشان کرد: به هر حال برخی بازیکنان جوان تیم و به خصوص آنهایی که بومی هستند، تجربه‌ای از حضور در لیگ برتر ندارند و همین مسئله کار را سخت‌تر می‌کند اما به هر حال تصمیم مدیریت مجموعه شرکت در مسابقات با چهره‌های جوان بوده است. قاعدتاً توجه به بسکتبال و فعال نگه داشتن این رشته در آبادان هدف اولی است که از حضور در لیگ برتر دنبال می‌شود حتی با بازیکنان جوان؛ باید به این بازیکنان فرصت داد تا تجربه دیدارهای لیگ برتری را به دست بیاورند و بتوانند از توانایی های‌شان استفاده کنند.

توفیق تصریح کرد: قاعدتاً تیم بسکتبال نفت آبادان به خاطر تغییرات عمده‌ای که با آن مواجه شده با استانداردها و تصورات همیشگی فاصله دارد اما با این اوصاف تلاش‌مان برای خوب بازی کردن در لیگ است و اینکه بتوانیم حداقل به جمع هشت تیم برتر صعود کنیم.

«این هدف را باید در رقابت با ۱۵ تیم دنبال کنید. در کل نسبت به برگزاری لیگ با حضور ۱۶ تیم چه نظری دارید؟»، وی در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: استاندارد و کارایی بازیکنان داخلی به تنهایی به قدری نیست که لیگ را با حضور ۱۶ تیم برگزار کنیم. مسابقات باشگاهی بسکتبال ظرفیت برگزاری با این تعداد تیم را ندارد. به نظرم بهتر است در مورد لیگ ۱۶ تیمی تجدید نظر جدی صورت بگیرد.

سرمربی تیم بسکتبال نفت آبادان در همین رابطه ادامه داد: رئیس فدراسیون اینگونه گفته که هدف از برگزاری لیگ با ۱۶ تیم این است که از طریق کمیت به کیفیت برسد، به نظرم ایده درستی نیست. اصلاً اگر قرار بر این شکل برگزاری مسابقه است، می‌توانستند درجه بندی رقابت‌ها یعنی لیگ برتر، دسته اول و … را بردارند تا همه تیم با هر سطح و جایگاهی با هم رقابت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسکتبال با این تفکر به جایی نمی‌رسد، تصریح کرد: اصلاً اینکه تیم‌های شرکت کننده در لیگ برتر برای شروع کارشان بازیکن خارجی جذب می‌کنند نشان دهنده این است که لیگ برتر ظرفیت ۱۶ تیمی را ندارد. وقتی لیگ برتر با تعداد تیم‌های پایین‌تر برگزار می‌شود، تیم‌ها از میانه فصل اقدام به جذب بازیکن خارجی می‌کردند اما حالا از یک ماه قبل از شروع لیگ،؛همین مسئله نشان می‌دهد که ترکیبی که از بازیکنان داخلی دارند برای حضور در لیگ برتر مناسب نیست.

توفیق تاکید کرد: با این شرایط بازیکنان خارجی وارد لیگ می‌شوند که قیمت زیادی ندارند، جذب این بازیکنان ارزان تمام می‌شود و در عمل هم همه آنها نمی‌توانند کمک خیلی زیادی به کیفیت لیگ داشته باشند. از طرفی بالا بودن تعداد تیم‌ها روی رقم قرارداد بازیکنان داخلی تاثیر گذاشته و باعث افزایش بی رویه آنها شده است.

سرمربی تیم بسکتبال نفت آبادان گفت که قاعدتاً فدراسیون بسکتبال سیاست‌هایی را از برگزاری لیگ ۱۶ تیمی دنبال می‌کند اما این سیاست بهره‌ای برای این رشته نخواهد داشت.