امید در حوالی سینماهای مازندران

گروه فرهنگی: در حال حاضر در 22 شهرستان مازندران، تنها 11 سینما با 12 سالن وجود دارد که برای رونق دادن به این صنعت فقط نیاز به اعتبار ویژه دارند. با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از مشکلات سینماهای مازندران درحال برطرف شدن است و بازسازی فضاهای سینماهای قدیمی استان است نیازمند اعتبارهای ملی و استانی […]

گروه فرهنگی: در حال حاضر در 22 شهرستان مازندران، تنها 11 سینما با 12 سالن وجود دارد که برای رونق دادن به این صنعت فقط نیاز به اعتبار ویژه دارند. با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از مشکلات سینماهای مازندران درحال برطرف شدن است و بازسازی فضاهای سینماهای قدیمی استان است نیازمند اعتبارهای ملی و استانی است. اکثر سینماهای این استان ازلحاظ ساختمان و امكانات رفاهی و سخت‌افزاری مستهلک‌شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند.

طبق آماری كه مسئولان فرهنگی استان اعلام كردند سالن‌های سینمایی در برخی شهرها تغییر كاربری داده‌اند و به فعالیت اقتصادی‌شان ادامه می‌دهند. یكی از این سینماها، سینما ایران تنكابن است كه دو سال پیش براثر بحران سنگین برف، تخریب شد و در حال حاضر وضعیت نامعلومی دارد و دیگر از سینمای این شهر اکنون به مجتمع تجاری تبدیل‌شده است. سینما جهان نمای چالوس نیز برای تأمین هزینه‌ها، سالن سینما را برای اجرای کنسرت و دیگر برنامه‌ها اجاره می‌دهد. تنها سینمای شهرستان نکا ۱۵ سال قبل تبدیل به نانوایی شده است و به دلیل این اتفاق پرونده‌ای درباره تغییر کاربری سینمای این شهرستان در محاکم بازشده است. سینما استقلال محمودآباد نیز که قدمتی 50 ساله دارد مدتی باشگاه بدن‌سازی بود و درحال حاضر به انباری تبدیل‌شده است!

در این شرایط و باوجود علاقه و استقبال خوب مازندرانی‌ها از فیلم‌ها فقط درمجموع ۱۹۰۰ صندلی در استان فعال است اما بازسازی این مجموعه‌ها ضروری است. باید فكری اساسی برای این مشكل انجام داد در غیر این صورت همین تعداد سینما نیز تعطیل خواهد شد.

*سینمای رو به رشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ضمن شرح وضعیت سینمایی این استان در پی تلاش‌ها و پیگیری‌های ارشاد جهت تعالی فرهنگی استان به افزایش ۲۰ درصدی صندلی‌های سینمایی مازندران اشاره کرد است.

محمود شالویی گفته که ظرفیت صندلی‌های سینمایی استان طی سه سال گذشته از چهار هزار و ۷۲۰ به پنج هزار و ۵۵۱ صندلی افزایش‌یافته است. در سال ۹۴ تعداد سالن‌های سینمایی استان مازندران ۱۱ باب بود که این تعداد در سال جاری به ۱۷ سالن رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین از افزایش سه برابری سالن‌های سینمای ممتاز استان نسبت به سال ۹۴ خبر داد و گفت: امروز سه باب سینمای ممتاز در استان فعال است که از به‌روزترین امکانات سینمایی برخوردارند. علاوه برافزایش تعداد سینماهای استان در چند سال گذشته بسیاری از سینماهای قدیمی در نقاط مختلف مازندران بازسازی و یا بهسازی و تجهیز شدند تا مردم بتوانند در شرایط مطلوبی به تماشای فیلم بنشینند. شالویی خاطرنشان کرده: اگرچه این سینماها توسط سرمایه‌گذاران احداث و ارائه می‌شوند، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در طراحی، تجهیز امکانات و ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران مشارکت دارد. وی احداث سینمای هنر و تجربه در شهرستان بابل را از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جهت تعالی فرهنگی استان برشمرد.

*سینما امید در مازندران

رمضان علی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی از اجرایی شدن طرح «سینماامید» در ۲۰ شهر فاقد سینما تا پایان سال خبر داد. رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی از اجرایی شدن طرح سینما امید در ۶ شهر از ۶ استان در آینده خبر داد و گفت: هدف ما در سال جاری این است طرح پردیس سینمایی امید را در ۲۰ شهر پرجمعیت فاقد سینما در ۲۰ استان کشور با مشارکت شهرداری‌ها اجرا کنیم.

حیدری خلیلی بابیان اینکه سال گذشته ۶ شهر از ۶ استان کشور را به‌عنوان پایلوت برای این طرح انتخاب کردیم، اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه و انتخاب زمین در شهر ایلام در استان ایلام، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، گناوه در بوشهر، بانه در کردستان، ماکو در آذربایجان غربی و اندیمشک در خوزستان انجام شد و این موضوع در مرحله تهیه نقشه و طراحی سازه و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی ادامه داد: میناب در هرمزگان، تربیت حیدریه در خراسان رضوی، یاسوج در کهکیلویه و بویراحمد، بم در کرمان، طبس در خراسان جنوبی ازجمله شهرهایی هستند که شهرداری‌های آن‌ها اعلام آمادگی کردند و طی هفته آینده سفرهایی به این شهرها خواهیم داشت تا هماهنگی لازم برای بازدید زمین و مبادله تفاهم‌نامه صورت گیرد.

حیدری خلیلی عنوان کرد: همچنین مراغه در آذربایجان شرقی، شهر خلخال در اردبیل، فارسان در چهارمحال و بختیاری، شیروان در خراسان شمالی، مرودشت در فارس، جیرفت در کرمان جنوب، اسدآباد در همدان و در مازندران ۳ شهر تنکابن، نکا و گلوگاه و یک شهر دیگر جزو شهرهایی هستند که بررسی‌های اولیه در آن‌ها در حال انجام است تا پس از اعلام آمادگی شهرهای مذکور، برنامه‌ریزی لازم برای مبادله تفاهم‌نامه صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی در پایان گفت: این طرح در شهرهای پرجمعیتی که در مراکز استان سینما ندارند و شهرداری‌ها آماده برای مشارکت در احداث سینما در پارک مرکزی شهر هستند اجرا خواهد شد و در هر استان یک شهر انتخاب می‌شود. اگر ۲۰ شهر در ۲۰ استان در اجرای طرح مشارکت کنند حداقل ۶۰ سالن سینما در ۲۰ شهر اضافه خواهد شد که پیامد مثبت آن افزایش توان زیرساختی سینمای ایران و افزایش دسترسی عمومی و بهبود کسب و کارهای سینمایی است.