افزایش بیکاری بهاری در استان های سیل‌خیز

اقتصادی/صحبت‌های وزیر کار از کاهش نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال و کاهش تعداد بیکاران به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حالی است که گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که در بهار امسال از مجموع ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ […]

اقتصادی/صحبت‌های وزیر کار از کاهش نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال و کاهش تعداد بیکاران به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حالی است که گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که در بهار امسال از مجموع ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بوده‌اند.

کاهش ۱۰.۸ درصدی نرخ بیکاری در بهار ۹۸ در حالی است که نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته ۱۱.۷ درصد بود.

بر اساس گزارش مرکزآمار ایران، اگر چه میزان نرخ مشارکت اقتصادی کشور نسبت به بهار سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشته اما نسبت به زمستان سال ۹۷ از رشد ۱.۱ درصدی برخوردار بوده است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از نتایج طرح آمارگیری نیز بیانگر آن است که  ۹۳۲ هزار و ۸۸۱ نفر از جمعیت بیکار کشور در بهار ۹۸ را زنان و دو میلیون و ۲۳ هزار ۸۰۶ نفر را مردان تشکیل داده‌ است.همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار امسال ۴۰.۶ درصد بوده و نشان می‌دهد که مردان با ۶۵ درصد نسبت به زنان با ۱۶.۱ درصد بیشترین میزان مشارکت اقتصادی را داشته‌اند.

بررسی روند نرخ بیکاری در استانهای کشور نیز نشان می‌دهد که به جز چند استان در بیشتر استانها کاهش نرخ بیکاری در بهار ۹۸ را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن شاهد هستیم؛ به نحوی که نرخ بیکاری در کرمانشاه از ۲۰.۹ درصد در زمستان ۹۷ به ۱۴.۷ درصد در بهار ۹۸ و نرخ بیکاری در کردستان از ۱۹.۶ به ۱۲.۵ درصد رسیده است و در مقابل استانهایی نظیر لرستان، گیلان، مازندران و هرمزگان با افزایش بیکاری مواجه بودند که برخی کارشناسان دلیل بالا رفتن بیکاری در این استانها را وقوع سیل در بهار امسال عنوان کرده‌اند.

بسترهای مهیای اشتغال

بیکاری در استان مازندران اما توجیه‌پذیر نیست. این استان یکی از قطب‌های گردشگری در ایران است و سالانه بیش از 5 میلیون گردشگر را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. به عنوان مثال، روستاهای مازندران در سالهای گذشته یکی از مقاصدی بوده که بسیاری از مردم صرفا برای بازدید از جاذبه های طبیعی به این مناطق سفر کرده‌اند. پارک‌های جنگلی متعدد، رودخانه‌ها و ساحل دریای خزر نیز بسترهای بسیار مناسبی برای تولید کار در زمینه گردشگری به حساب می‌آیند.

به گزارش ایسنا، برابر آمارها، سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویالی کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصت‌های شغلی لازم برای جوانان جویای کار و تحصیلکردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود.

دولت در برنامه ششم توسعه، مکلف شده نرخ بیکاری را تا چشم‌انداز ۱۴۰۰ به ۸.۶ درصد کاهش دهد و در این راستا با اجرای طرح اشتغال روستایی، طرح تکاپو، طرح اشتغال فراگیر، طرح مشاغل خانگی و ساماندهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جهت مقابله با بیکاری گام برداشته است.

۴۰ درصد بیکاران تحصیلکرده هستند

افزایش سهم «جمعیت بیکاران فارغ التحصیل» و «شاغلان فارغ التحصیل» از کل جمعیت بیکار و شاغل کشور نشان دهنده افزایش میل جوانان به دانشگاه در سال‌های اخیر و عدم ایجاد فرصت های شغلی مناسب است.

در راستای چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار98، سهم جمعیت بیکار10ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران حدود 40.3 درصد در بهار 98 بوده است که این رقم در بهار 97 حدود 36.4 درصد بوده است که حدود 3.9 درصد افزایش داشته است.

 همچنین بیکاری جمعیت 10ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی حدود 16.6 درصد  یعنی حدود 1میلیون و 190هزار و 382 نفر است.

بر اساس گزارش تسنیم، در حالی که در سال 96 سهم بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی از کل بیکاران 36.4 درصد بود، این سهم در سال97 با رشد 3.9 درصدی به 40.3 درصد رشد کرد. سهم جمعیت شاغل 10ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان در بهار 98 حدود24.5 درصد است که نسبت به بهار 97 حدود 1.3درصد است. این سهم در بهار 97 حدود23.2 است.

افزایش سهم «جمعیت بیکاران فارغ التحصیل» و «شاغلان فارغ التحصیل» از کل جمعیت بیکار و شاغل کشور نشان دهنده افزایش میل جوانان به دانشگاه در سال‌های اخیر است.