افت فشار گاز تعداد بنگاه‌های مازوت‌سوز مازندران را به ۵۰ واحد رساند

حرف آنلاین: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: تعداد بنگاه‌های تولیدی و صنعتی مازوت‌سوز مازندران به دلیل سردی هوا و افت فشار گاز و قطعی برق به ۵۰ واحد افزایش یافته است. حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه سردی هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی باعث شده تا […]

حرف آنلاین: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: تعداد بنگاه‌های تولیدی و صنعتی مازوت‌سوز مازندران به دلیل سردی هوا و افت فشار گاز و قطعی برق به ۵۰ واحد افزایش یافته است.


حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه سردی هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی باعث شده تا در زمان حاضر صنایع بزرگ استان با مشکل جدی کمبود گاز و برق مواجه باشند، افزود: در یک هفته گذشته سه واحد از مجموع ۱۵۰ واحد صنعتی بزرگ مازندران به دلیل کمبود انرژی به صورت موقت تعطیل شدند.
وی با اشاره به این موضوع که تعداد کارخانه‌های مازوت سوز در مازندران تا سیزدهم دی ماه سال جاری حدود ۲۰ واحد صنعتی بود ، گفت که به دلیل تدوام افت فشار گاز و قحطی برق تعداد این بنگاه‌های اقتصادی اکنون به ۲.۵ برابر افزایش یافته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: در زمان حاضر ۲ کارخانه سیمان در کیاسر و نکا و همچنین ۴۸ واحد آجرپزی در مازندران مازوت‌سوز شدند که در صورت تداوم سردی هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، احتمال افزایش تعداد این واحدها وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز مازندران، سرما و یخبندان در روزهای گذشته میزان مصرف گاز مازندران را از حداکثر ۳۰ میلیون به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش داد و با افزایش بیش از ۲۰ درصدی مصرف گاز میزان تاب‌آوری شبکه گاز استان به مرز هشدار رسیده است.
قوانلو با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ مازندران با وجود افت فشار گاز و قحطی مکرر گاز، به دلیل کاهش کیفیت کالاهای تولیدی با مازوت سوزی اعتقادی به مصرف این سوخت جایگزین ندارند، ادامه داد: حدود ۱۰۰ واحد صنعتی بزرگ مازندران که حدود ۱۲ هزار کارگر دارند در زمان حاضر به صورت مقطعی ظرفیت تولید خود را تا ۵۰ درصد کاهش داند اما با این حال حاضر به مازوت سوزی نیستند.وی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز از سوی اقشار مردم در مازندران، اضافه کرد: به طور حتم با تدوام سردی هوا و افت فشار گاز تا ۲۰ روز آینده ۷۰ واحد صنعتی بزرگ مازندران به صورت موقت از مدار تولید خارج خواهند شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران احیاء سامانه سوخت جایگزین گازوئیل را راهکار اساسی برای برون رفت از تعطیلی موقت واحدهای صنعتی و همچنین جلوگیری از مازوت‌سوزی آنها در زمان سردی هوا و همچنین کمبود انرژی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی مازندران نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های سوخت‌رسانی جایگزین با گازوئیل بر روی خط تولید خود اقدام کردند که پیگیری‌های مستمر با شرکت پخش فرآورده نفتی مناطق ساری و چالوس برای تخصیص سهمیه سوخت گازوئیل به این واحدها در حال انجام است.
در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰  واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۱۳۵ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. سهم صنعت مازندران از مجموع اشتغال مازندران ۳۰ درصد است.