افتتاح متفاوت نمایشگاه روز مازندران

حرف آنلاین: نمایشگاه روز مازندران در حالی روز گذشته کار خود را آغاز کرد که از حضور مسئولین ارشد استان در مراسم افتتاحیه خبری نبود. به دلیل عدم حضور مسئولین مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز متفاوت تر از دیگر نمایشگاه ها برگزار شد. تشکل های مردمی که برنامه های مفصلی را برای این هفته در […]

حرف آنلاین: نمایشگاه روز مازندران در حالی روز گذشته کار خود را آغاز کرد که از حضور مسئولین ارشد استان در مراسم افتتاحیه خبری نبود. به دلیل عدم حضور مسئولین مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز متفاوت تر از دیگر نمایشگاه ها برگزار شد. تشکل های مردمی که برنامه های مفصلی را برای این هفته در نظر گرفته اند، علی رغم عدم حمایت مسئولین ارشد از برنامه های روز مازندران، ستاد اجرایی بزرگداشت روز مازندران که از تشکل های مردمی تشکیل شده، در برپایی نمایشگاه نیز با قدرت و منظم ظاهر شدند. در این نمایشگاه نظیر نمایشگاهای دیگر سعی شده فرهنگ، آداب و رسوم مازندران احیاء شود ولی تفاوت آن با دیگر نمایشگاه ها در نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه بود. در ورودی سالن نمایشگاه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، بنری برای خیرمقدم استاندار و دیگر مقامات نصب شده بود ولی غیبت استاندار، معاونین وی و دیگر مدیران دستگاه های اجرایی صدای دکتر اسلامی (رئیس پژوهشکده ساری شناسی) را بلند کرد. اسلامی در همان ورود سالن خطاب به حاضرین غیبت مسئولان استانداری را توجیه ناپذیر دانست و این بی توجهی را به “مازندران ستیزی” تشبیه کرد.

با توجه به اینکه معاون فرهنگی مدیرکل ارشاد و لطف ا… آجودانی مدیرمرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در افتتاحیه حضور داشتند، آجودانی پس از پایان سخنان اسلامی، در مقام پاسخ درآمد و گفت: «استاندار پیغام دادند و از عدم حضور عذرخواهی کردند ولی بنده را به نمایندگی برای حضور در این مراسم فرستادند.»

این پاسخ برای حاضرین قانع کننده نبود و دکتر اسلامی نیز مجددا به این موضوع اعتراض کرد و با اصرار وی محمدرضاحسن پور دبیراجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران ربان افتتاحیه را برید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فرماندار شهرستان ساری نیز از غایبین این مراسم بودند که از گوشه کنار صدای اعتراض به عدم حضور این مسئولین نیز شنیده می شد.

دکتر اسلامی بعنوان رئیس شورای سیاستگذاری بزرگداشت روز مازندران نبود مسئولان را جبران کرد و رونق خاصی به مراسم افتتاحیه و بازدید از غرفه ها داد. حضور فرهیختگان و دلسوزان فرهنگ و آداب و رسوم مازندران و شور و شوقی که دکتر اسلامی در نمایشگاه دمید حال و هوای سکون نمایشگاه را شکست و خلاء نبود مقامات ارشد استان را پر کرد.

این نمایشگاه در 37 غرفه با حضور هنرمندان و ارائه محصولات صنایع دستی و غذاهای سنتی و محلی مازندران به همراه استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و همدان آغاز بکار کرد. در این غرفه ها هنرمندان با آثاری همچون سفال، گلیم،جاجیم، گلسازی، تابلو نقش برجسته ، معرق چوب، چرم، نقاشی روی سنگ، نقاشی تذهیب، زیور آلات سنتی، کتاب،قلم زنی ، نمادهایی از یک خانه روستایی همچنین غذاهای سنتی و محلی همانند پشت زیک، گز بهار نارنج، نان سنتی، آش دوغ و آش سنتی مازندران،ساق عروس، شیرینی سنتی تا 14 آبان پذیرای مردم هستند.

تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی و با حضور فعال گروه آیین زندگی سوادکوه، موزه مردم شناسی خانه ریحانه کوتنا و… نیز فعالیت های خود را در این نمایشگاه ارائه کردند.

از برنامه های جنبی این نمایشگاه می توان اجرای برنامه های آیینی، لالایی خوانی، امیری خوانی،شاهنامه خوانی، بازیهای بومی محلی ، جلسه هم اندیشی در خصوص موسیقی بومی و…. نام برد که هر روزه متناسب با برنامه‌ریزی انجام شده برگزار می شود.

شایان ذکر است جشنواره و نمایشگاه روز مازندران از 9 الی 14 آبان ماه از ساعت 9 صبح الی 19 عصر پذیرای عموم مردم به ویژه فرهنگ دوستان مازنی می باشد.