نوش داروی پرعوارض

شورای اقتصاد سرانجام دو هفته پس از آن که محصول کلزا در مناطقی از مازندران به مرحله برداشت رسید و کشاورزان بخشی از تولیدشان را با قیمت علی الحساب سال گذشته تحویل مراکز خرید داده اند ، نرخ خرید تضمینی را اعلام کرده است. به گزارش حرف آنلاین، کارشناسان کشاورزی اعلام دیرهنگام نرخ جدید با […]

n82908360-72326497

شورای اقتصاد سرانجام دو هفته پس از آن که محصول کلزا در مناطقی از مازندران به مرحله برداشت رسید و کشاورزان بخشی از تولیدشان را با قیمت علی الحساب سال گذشته تحویل مراکز خرید داده اند ، نرخ خرید تضمینی را اعلام کرده است.
به گزارش حرف آنلاین، کارشناسان کشاورزی اعلام دیرهنگام نرخ جدید با افزایش کمتر از پنج درصدی را علاوه بر بی توجهی به مصوبه مجلس در باره ضرورت افزایش سالانه بر اساس نرخ تورم ، سبب بی انگیزگی کشاورزان و احتمال عقب گرد دوباره سطح زیر کشت این محصول پس از چند سال رونق می دانند .
این کارشناسان معتقدند اشتباهی مشابه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 سبب شده بود تا سطح زیر کشت کلزا در مازندران از 40 هزار هکتار به یک دهم کاهش یابد ، ولی با نگاه ویژه دولت یازدهم ، کشاورزان دوباره انگیزه یافته و سطح زیر کشت را چندین برابر افزایش داده اند.
شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را امسال بتازگی 2 هزار و 866 تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 103 تومان افزایش دارد .
کارشناسان و مسئولان کشاورزی معتقدند به لحاظ وابستگی 90 درصدی کارخانجات روغن کشی کشورمان به دانه های روغنی وارداتی ، نباید فعالیت های آموزشی و ترویجی و همکاری های کشاورزان به خاطر رقم ناچیز افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا به مخاطره بیفتد.
کشاورزان مازندران در سال زراعی جاری 19 هزار و 300 هکتار از اراضی خود را زیر کشت کلزا بردند این در حالی که سطح زیر کشت سال زارعی گذشته 12 هزار هکتار بود.
کشت کلزا در مازندران پس از یک دوره چند ساله روند کاهشی ، از سال 93 با سیاست های ویژه دولت تدبیر و امید افزایشی شد به گونه ای که از کمتر از چهار هزار هکتار در سال 92 امسال به بیش از 19 هزار هکتار رسید.
پیش بینی شده است که امسال بیش از 33 هزار تن کلزا از کشتزارهای مازندران برداشت شود .
** تکرار یک اشتباه
تعلل در تعیین نرخ تضمینی در دهه 80 مهم ترین دلیلی بود که سبب شد کلزاکاری در مازندران از دستور کار کشاورزان خارج شود و از 40 هزار هکتار در اواخر دهه 70 به کمتر از چهار هزار هکتار در اواسط دهه 80 برسد.
اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی ، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان ، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذر و علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی دولت تدبیر و امید بوده است که به کلزاکاران ارائه شد.
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است./منبع ایرنا