اعلام آمادگی 10 خلبان ایرانی برای سفر به فضا

    رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم با اشاره به بچه‌دار شدن دو میمون‌ فضایی ایران و سلامت فرزند، از انجام مراحل مقدماتی پرتاب انسان از ایران به فضا خبر داد و گفت: برای این مهم 10 خلبان کشورمان اعلام آمادگی کردند که دو نفر نیازمندیم. فتح‌الله امی در حاشیه سفر به مازندران با اشاره […]

 

 

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم با اشاره به بچه‌دار شدن دو میمون‌ فضایی ایران و سلامت فرزند، از انجام مراحل مقدماتی پرتاب انسان از ایران به فضا خبر داد و گفت: برای این مهم 10 خلبان کشورمان اعلام آمادگی کردند که دو نفر نیازمندیم.

فتح‌الله امی در حاشیه سفر به مازندران با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ از مهم‌ترین خبرها بود، اظهار کرد: این اتفاق که چند وقت گذشته با موفقیت انجام شد با چهار هدف تست پایگاه امام خمینی، تست موتور تفتان در ماهواره‌بر سیمرغ، جدایش موتور مرحله دوم از مرحله اول و برد بالای مدار به 500 کیلومتر همراه بود.

وی با اعلام اینکه تاکنون چهار ماهواره کشورمان به فضا پرتاب شد که در مدار پارکینگ قرار گرفت، افزود: این پرتاب‌ها از پایگاه‌های موبایل بوده و پایگاه ثابت نداشتیم بنابراین پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ برای نخستین بار از پایگاه ثابت فضایی امام خمینی با ماهواره‌بر جدید به همراه بیش از 140 تن تراست به عنوان تراس بزرگ و چهار محوطه، بدون کوچکترین زاویه انحرافی انجام شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این پرتاب مهم واکنش‌های زیادی در سطح جهان داشت، تصریح کرد: از دیگر اقدامات حمل ماهواره طلوع به مدار لئو و مدار بالاتر یعنی 500 کیلومتر بوده که با وزن 80 کیلوگرم این عمل موفقیت‌آمیز شکل گرفت.

این مسؤول با تأکید بر اینکه این سازمان به دنبال ساخت ماهواره‌هایی با مدارهای یک هزار کیلومتر است، یادآور شد: هم‌اکنون این امر در دستور کار قرار دارد و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخت ماهواره UC و طراحی آن را آغاز کردند که رونمایی شده و آماده پرتاب است که زمان دقیق آن را آماده‌سازی ماهواره‌بر مشخص می‌کند.

امی با اشاره به اینکه باید برای پرتاب ماهواره‌بر با قابلیت مخابراتی و سنجشی زمان مشخص کرد، گفت: هم‌اکنون ماهواره دانشگاه امیرکبیر آماده پرتاب است و سازمان هوافضا در ایام‌الله دهه فجر سال جاری همزمان با روز 14 بهمن روز ملی هوافضا اقدامات بزرگ برای رونمایی و قرار دادن بر روی خروجی دارد.

به گزارش فارس، وی با بیان فعالیت این پژوهشگاه در دو بعد صنعت هوا و فضا، خاطرنشان کرد: از بعد فضا بعد از پرتاب حیوان به فضا توسط دانشکندان ایرانی، پرتاب انسان را در دستور کار داریم که مراحل مقدماتی آن هم انجام شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضای ایران با تأکید بر اینکه پس از پرتاب موفقیت‌آمیز دو میمون “پیشگام” و “فرگام” این دو حیوان هم‌اکنون سالم بوده و پس از جفت‌گیری صاحب فرزند شدند، افزود: تولد این بچه میمون برای‌مان بسیار ارزشمند است و می‌توان بر روی آن تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شود یا تاثیر سفر ماهواره‌ای والدین او را بر روی این حیوان بررسی کرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه برای پرتاب انسان به فضا با توجه به امور بین‌المللی مذاکراتی با کشور روسیه انجام شده و منتظر جواب این کشور هستیم، بیان کرد: نخستین سفر ماهواره‌ای انسان توسط یک زن ایرانی انجام شده و باید برای این پرتاب تفاوت زیادی قائل بود چون پرتاب توریستی بوده ولی سفر پیش‌رو تحقیقاتی و پژوهشی است و بین سفر توریست فضایی و فضانورد فرق زیادی وجود دارد.

امی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم در حال تربیت فضانورد است و خلبان‌هایی با بیش از 3 هزار ساعت پرواز را آموزش و تمرین می‌دهد، ادامه داد: تاکنون بیش از 10 خلبان برای پرتاب شدن به فضا اعلام آمادگی کردند تا سفینه و کپسول حامل را هدایت کند ولی برای پرتاب این ماهواره به دو فضانورد نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه طبق سند پیش‌بینی در سال 1404 فضانوردان ایران با همکاری طرف بین‌المللی راهی فضا می‌شوند، گفت: در بعد هوایی نیز باید ساختارهایی را در کشور راه‌اندازی کنیم و برای این مهم در حال طراحی و ساخت هواپیماهای سبک با سرنشین دو تا 19 نفر هستیم، پس از این پروژه نیز به دنبال ساخت هواپیماهای غول‌پیکر با سرنشین 150 نفر خواهیم بود.