استرس آبی و خشک‌سالی به سراغ برنج‌کاران آمد

همه ما می‌دانیم برای اینکه خوشه‌های سبز شالی به بار بنشیند کشاورزان باید چه رنج‌ها و مشقتی را تحمل کنند تا تبدیل به برنج محصول استراتژیک شود. برنج‌کاران برای اینکه زحمت و رنج آنان به ثمر بنشیند مشکلات بسیاری را پشت سر می‌گذارند و شرایط آب و هوایی مازندران این مشکلات را دوچندان می‌کند، چرا […]

همه ما می‌دانیم برای اینکه خوشه‌های سبز شالی به بار بنشیند کشاورزان باید چه رنج‌ها و مشقتی را تحمل کنند تا تبدیل به برنج محصول استراتژیک شود.

برنج‌کاران برای اینکه زحمت و رنج آنان به ثمر بنشیند مشکلات بسیاری را پشت سر می‌گذارند و شرایط آب و هوایی مازندران این مشکلات را دوچندان می‌کند، چرا که همواره باید نگران باشند.

یکی از مشکلات بحث استرس آبی و خشک‌سالی است که امسال نیز همانند سال‌های گذشته به سراغ برنج‌کاران آمده و نگرانی‌هایی بسیاری به وجود آورده است.مشکل آب در برخی از مناطق مرکزی و شرقی مازندران به حدی است که زمین‌ها ترک خورده و نشاها روز به روز زردتر و زردتر می‌شوند و تمام امیدهای آنان را نقش بر آب می‌کند.کشاورزانی که نشای سبز را با زحمت و مشقت فراوان در میان آب و گل می‌نشانند به امید روزی که به بار بنشیند و تبدیل به دانه‌های سپید شود این روزها نگران مشکل آب مزارع خود هستند.بحث خشکسالی و استرس آبی طی سال‌های اخیر رشد بیشتری گرفته به‌طوری‌که امسال شاهد کاهش چشمگیر بارش در مازندران بودیم.

* خشکی نوبه‌ای در اراضی به‌نفع برنج است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر شاهد استرس آبی و خشک‌سالی در برخی از مناطق مرکزی و شرقی مازندران هستیم.دلاور حیدرپور با بیان اینکه ستاد بحران برای حل این مشکل تشکیل شده و تصمیماتی در این جلسه گرفته شد، اضافه کرد: امیدواریم کشاورزان همکاری تنگاتنگی با کارشناسان ما داشته باشند و در مصرف آب مدیریت کنند و خیلی حجم آب را در مزارع شالیزاری بالا نبرند.وی ادامه داد: باید همه تلاش کنیم آب به اراضی که در انتهای شبکه آب قرار دارد برسد؛ چرا که امکان حفر چاه و آبیاری کانال وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: اینکه پایه برنج یک تا ۱۰ سانت آب باشد تفاوتی ندارد نباید پایه برنج خشک شود و یا اینکه ترک بخورد.حیدرپور با اشاره به اینکه خشکی نوبه‌ای در اراضی به‌نفع برنج است که موجب خشک شدن و ترک خوردن زمین نشود، افزود: باید حجم آب در مزرعه کاهش یابد و با همفکری کارشناسان به‌صورت نوبتی تحویل دهند تا آب به کشاورزان برسد.وی در پایان گفت: در حال حاضر در سطح محدود استرس آبی داریم که امیدواریم گسترده‌تر نشود، البته این مهم مستلزم همکاری خوب کشاورزان با مأموران جهاد کشاورزی با شرکت آب منطقه‌ای است.

به گزارش فارس، با توجه به گزارش‌ها در صورت عدم رعایت و توجه به توصیه‌ها و ادامه این روند تمام امید و آرزوی برنج‌کاران و رنج و مشقت‌های آنان نقش بر آب می‌شود.