استارت‌آپ‌ها زیر چتر کارآفرینی

گروه اقتصادی – حسین زحمتکش : محسن طالبی شلیمکی یکی از جوانان خوش ذوق و آینده دار مازندرانی است که در حوزه مشاوره سرمایه گذاری و کسب و کار توانسته خوش بدرخشد . وی در جشنواره چهره های ماندگار صنعت و معدن ایران در سال 90 به عنوان مشاوره نمونه ملی در حوزه سرمایه گذاری […]

1-2

گروه اقتصادی – حسین زحمتکش : محسن طالبی شلیمکی یکی از جوانان خوش ذوق و آینده دار مازندرانی است که در حوزه مشاوره سرمایه گذاری و کسب و کار توانسته خوش بدرخشد . وی در جشنواره چهره های ماندگار صنعت و معدن ایران در سال 90 به عنوان مشاوره نمونه ملی در حوزه سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار انتخاب شد. طالبی در سال های 93، 94، 95 توانست کرسی برتر مشاوره حوزه سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار را در همایش های هفته صنعت و معدن و اقتصاد مقاومتی مازندران به دست آورد. طالبی که این روزها در دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول تحصیل درمقطع دکتری رشته مدیریت کسب و کار است، نگارش کتابی با عنوان توسعه مدیریت فردی را در دستور کار قرار داده است. طالبی با کلکسیونی از افتخارات علمی و صنعتی، نامی آشنا در بین صنعتگران و معدنداران مازندرانی است. وی با برگزاری همایش هوش هیجانی مدیریت کسب و کار در مازندران تحسین بسیاری از صاحب نظران مدیریت کسب و کار استان را برانگیخت. وی هم اکنون مدیریت روابط عمومی تخصصی ترین تشکل صنعت و معدن استان یعنی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران را بر عهده گرفته است و در نظر دارد با تقویت تعامل صنعت و رسانه پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی را تسریع ببخشید.

این جوان دهه شصتی مهم ترین کسب و کار آینده کشور را در فعالیت های استارت آپی می داند.

* استارت آپ نگرش و فرهنگ خلاقانه در کسب و کار

دکتر محسن طالبی شلیمکی استارت آپ را یک نگرش و فرهنگ خلاقانه برای ایجاد یک کسب و کار جدید دانست و اظهار کرد: استارت آپ، کسب و کاری است که عموماً در محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه استارت آپ در ایران رواج پیدا کرده است، تصریح کرد: برگزاری رویداد های مختلف و گردهمایی های متعدد در طول سال های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشورها، کاربران ایرانی نیز در شوق راه اندازی استارت آپ ها قرار گیرند.

مشاوره نمونه ملی در حوزه کسب و کار، داشتن یک استارت آپ را آنقدر جذاب می داند که بسیاری از مردم حاضر هستند هم اکنون از کار خود استعفا داده و به سمت راه اندازی کسب و کار استارت آپی روانه شوند.

وی با بیان اینکه باید به عواقب ورود به کسب و کار استارت آپی فکر کرد، گفت: باید ابتدا به اندازه کافی به مفهوم استارت آپ آگاهی داشته باشیم.

طالبی، استارت آپ را یک سازمان موقت دانست که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر در یک مدت زمان مشخص به وجود آمده است و اظهار کرد: هر کسب و کار کوچک، لزوما یک استارت آپ نیست، برای مثل یک پیتزا فروشی که برای سال ها ساندویچ و پیتزا را به یک روش مشخص می فروشد و مشتریان و درآمدش در حال افزایش است استارت آپ نیست چون از ابتدا مدل کسب و کارش بر اساس تجربیات و مدل های موجود قبلی انتخاب شده است.

وی تولیدکننده مواد غذایی که غذای جدیدی تولید می‌کند و یا غذای خود را در منطقه جغرافیایی جدید امتحان می‌کند استارتاپ دانست و اظهار کرد: این تولید کننده در مورد مدل کسب‌ و کارش عدم قطعیت دارد و نمی‌داند آیا آن منطقه جغرافیایی جدید از همان غذای قبلی استقبال می‌کند و یا باید در طعم غذا تغییراتی ایجاد کند؟ و اینکه مردم منطقه جغرافیایی جدید، چگونه غذا را مصرف می‌کنند؟

* استارت آپ زیر چتر کارآفرینی

طالبی در مورد تفاوت استارت آپ با کارآفرینی گفت: پایه و اساس شروع کار استارت آپ ها یک ایده نوآورانه است، به همین دلیل استارت آپ ها عموما رقیب ندارند و بیشتر به جای رقابت کردن، باید تمرکز شان بر روی آگاهی رسانی از ایده شان باشد.

وی دلیل شور و شوق زیاد ایرانیان در مباحث استارتاپی را جمعیت زیاد تحصیل کرده و جوان و نفوذ بالای اینترنتی در ایران نسبت به کشورهای منطقه دانست و اظهار کرد: به علت راه اندازی اینترنت4G توسط اپراتورهای نسل اول و دوم و رشد بسیار بالای استفاده از تلفن‌های هوشمند، فضای مانور و گسترش بالایی در اختیار کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک و استارتاپ ها قرار گرفته است.

مشاور نمونه کسب و کار مازندران موفقیت یک استارت‌آپ وابسته به طی کردن یک فرآیند صحیح اعتبارسنجی دانست و با بیان اینکه تاسیس یک استارت‌آپ یعنی بررسی و آزمایش یک فرصت با هدف ایجاد یک کسب ‌وکار پایدار، خطاب به فعالان این حوزه خاطر نشان کرد: یادتان باشد که وقتی رشد کنید و به تثبیت برسید دیگر از فاز استارت‌آپی خارج شده‌اید، کارآفرینی مثل چتری است که استارت‌آپ زیر آن قرار می‌گیرد.