از پیشرفت 30 درصدی در 5 سال تا قراردادهای زیرکانه

حرف آنلاین – سهیلا محمدی: طرح ساخت مسکن مهر که در دولت نهم و دهم به تصویب رسید از سال 1386 کلید خوردو همزمان با آغاز بکار دولت دهم شتابی فزاینده گرفت. این طرح که در راستای عدالت پروری و مهر ورزی با پسوند کریمه دولت احمدی نژاد شروع شده بود با استقبال عمومی مردم […]

حرف آنلاین – سهیلا محمدی: طرح ساخت مسکن مهر که در دولت نهم و دهم به تصویب رسید از سال 1386 کلید خوردو همزمان با آغاز بکار دولت دهم شتابی فزاینده گرفت. این طرح که در راستای عدالت پروری و مهر ورزی با پسوند کریمه دولت احمدی نژاد شروع شده بود با استقبال عمومی مردم روبرو شده و متقاضیان واجد شرایط زیادی که عموما از اقشار ضعیف جامعه بودند ، ثبت نام کردند تا جایی که دولت نمی توانست نیاز مسکن این تعداد متقاضیان را در راستای مسکن مهر برآورده سازد به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا در قالب طرحی بنام خود مالکی که واگذاری مسئولیت آن بعهده مشاوران املاک بود از مشارکت بخش خصوصی کمک بگیرد کما اینکه وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در همین باره به ایسنا گفته بود ” طرح خود مالکی و ورود به بافت فرسوده طرحی است که برای تعدادی از متقاضیان مسکن مهر که اضافه بر تعداد ثبت نام شده اند اجرا می شود “.

مسکن مهر خود مالکی مسکنی است که سازنده ، مالکیت زمین را دارد و یا زمین های بنیادی ، دولتی و یا منابع طبیعی بصورت رایگان به آنان واگذار می شود و خود مالک با سازنده متعهد می شود بجز واحد خود ، مابقی واحد هایی را که می سازد به متقاضیان واجد شرایط مسکن مهر واگذار کند بدین ترتیب دولت اجازه می دهد که سازنده با وجود داشتن خانه از تسهیلات مسکن بهره مند شود و همچنین سازنده تا 50 درصد از تخفیف در عوارض صدور پروانه برخوردار شده و مابقی را می تواند بصورت تقسیط ظرف مدت 3 سال پرداخت کند.اما با وجود همه ی این سیاست های تشویقی دولت ، برای کمک به اقشار ضعیف جامعه ، قصه تکراری بی مهری مسکن مهر بارها از سوی رسانه های مختلف در سالهای اخیر انعکاس داده شد و این مهم نه تنها باعث خانه دار شدن مردم نشد بلکه   بعضا تمام دارایی شان به باد فنا رفت زیرا دست های پیدا و پنهانی که در قالب شرکت سازنده سربلند کرده بودند طمع پیشه کرده و مهر مسکن مهر را ندیدند و بر پیشانی این طرح مهر بدنامی زدند.

مسکن خود مالکی شرافتی تنکابن با متولی گری برادران شرافتی یکی از این قصه های تکراری است که در آن ساخت خانه های نافرجام رقم خورد.

اعضای این مسکن خود مالکی در شهرستان تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ما ، اظهار داشتند : که از سال 1389 تا کنون با این ماجرا دست و پنجه نرم کرده و نه تنها ضرر مالی کردند بلکه اعصاب و آرامش خود راهم باختند.

سید شمس الدین نجبایی یکی از اعضای مسکن خود مالکی شرافتی واقع در فردوسی شرقی تنکابن در این باره گفت : در تاریخ 24/7/89 مبلغ 23 میلیون و 800 هزار تومان بابت یک واحد 84 متری به شرکت سازنده ی نامبرده پرداخت کردم و همچنین 25 میلیون تومان نیز تسهیلات مسکن مهر به این واحد به شرکت سازنده تعلق گرفت و مطابق بند 6-1 قرارداد منعقده بین طرفین شرکت سازنده مورد معامله را می بایست با احتساب تاخیر ظرف مدت 18 ماه از تاریخ امضای قرار داد به اعضا تحویل بدهد ولی با وجود گذشت 5 سال از آن تاریخ ساختمان مذکور تنها فقط حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بنابر استعلام نظام مهندسی مورد تایید نیست و همچنین علاوه بر آورده اولیه مبلغ 6 میلیون و هفتصد هزار تومان دیگر بصورت مازاد به شرکت سازنده پرداخت کردم که در طی سالهای 89 و 90 با این رقم می توانستم یک واحد 90 متری را خریداری کنم.

وی افزود : نظام مهندسی تنکابن در نامه ای بشماره 94/ک/610 به تاریخ 30/1/94 اعلام داشته است : نظر به مدارک و مستندات ارائه شده و مطابق مقررات ملی ساختمان ایران و با توجه به بازدید وضع موجود اسکلت فلزی پروژه بدلیل فقدان مدارک کافی این سیستم سازه ای تحت عنوان سازه قاب خمشی با پیچ های میان گذر و با روش های معمول موجود در مقررات ملی قابل کنترل نیست و همچنین این سازه بعنوان سیستم نوین سازه ای هیچ گواهینامه و مدرک قابل استنادی از مراجع فنی ایران که این نوع سازه فلزی را تایید کرده باشد به این گروه ارائه نشده است.نجبایی اضافه کرد : بنابر استعلام نظام مهندسی تنکابن ،پروژه شرافتی در فردوسی شرقی بعلت نبود نظارت کافی در کارگاه صدمه زیادی به تاسیسات ،لوله گذاری های برق و مکانیک وارد شده و مسیر تاسیسات در سرویس های بهداشتی بصورت ناقص اجرا شده است و تاسیسات پروژه قابل بهره برداری نیست همچنین ایرا دات زیادی در فونداسیون سازه و استفاده از مصالح بی کیفیت دارد .

وی گفت : همه این موارد درحالی انجام شده است که میزان تسهیلات تصویبی این پروژه یک میلیارد و 500 میلیون و 750 هراز تومان بوده که از این مقدار یک میلیارد و 200 میلیون و 846 هزار تومان به حساب آقایان مجید و مراد شرافتی واریز شد ولی ارزش سازه ای که اکنون ساخته اند آن هم در سه بلوک از حدود 450 میلیون تومان تجاوز نمی کند و اینکه باقی مانده تسهیلات با انضمام آورده ی 63 عضو به کجا رفته است امری است که باید مسئولان نظارتی و امنیتی پیگیری کنند.

این عضو مسکن خود مالکی شرافتی از فروریختن سازه نامبرده طی یک وزش باد در گذشته خبر داد و گفت : ساختمانی که با وزش باد فرو می ریزد و سپس برای تامین استحکام آن از قوطی نصب شده در ساختمان   بصورت ضربدری استفاده می شود ، چگونه می تواند سرپناه امنی برای این همه انسان باشد . حال اینکه تراکم ساخت این پروژه چهار طبقه بود که متولیان آن به 7 طبقه افزایش دادند.

یزدان فر دیگر عضو این پروژه بیان داشت : نکته جالب توجه در قرار داد منعقده این است که همه چیز در آن به نفع شرکت سازنده بوده و در واقع متولیان این شرکت از نیاز مردم به مسکن و نا آگاهی آنان نسبت به مسایل حقوقی و قرار دادها سوء استفاده کرده و کلیه خیارات قانونی را از آنان سلب و اسقاط کرد ه اند . وی افزود : برادران شرافتی از 63 واحد در سه بلوک که دو بلوک آن کاملا بهم چسبیده است ، حدود 20 واحد آن را بنام افرادی ناشناس ! و یا بنام بستگان خود فروختندو پس از آن به بهانه انصرافشان به گرانترین قیمت به متقاضیان واجد شرایط واگذار کردند.

یزدان فر ضمن گلایه شدید از دست اندر کاران این امر و عدم نظارت مسئولین مرتبط بر کار پیمانکاران گفت : برادران شرافتی با تنظیم توافق نامه ی جدیدی با کلمات تازه و فریبنده بعد از 5 سال قیمت هر متر مربع واحد ها را 750 هزار تو مان از پایه تعیین کردند و هرچه طبقات بالا می رود به قیمت این مبلغ افزوده می شود و با اقدام به تهدید اعضا به حذف یا برگرداندن اصل پول و فروش واحد از آنها می خواهند تا این توافق نامه را امضا کنند. وی اضافه کرد : بارها با مسئولین مرتبط ، معاونت سابق فرمانداری تنکابن ، رییس سابق راه و شهرسازی این شهرستان جلسه برگزار کردیم ولی چیزی عایدمان نشد.

سیده زهرا حسینی دیگر این عضو این پروژه نیز گفت : نرخ نهایی مصوب این پروژه هر متر مربع 320 هزار تومان است ولی براداران شرافتی تا مبلغ هر متر مربع 550 هزار تومان وا حدها را به اعضا فروختند که البته با قرار داد زیرکانه ای که به نفع شرکت سازنده منعقد شده است ، آنها همچنان به بهانه تورم و تاخیر (خودساخته ) و …روز به روز نرخ واحد ها را افزایش می دهند . وی افزود : در کمتر از یک ماه و نیم اخیر اعضای این پروژه با تجمع در فرمانداری تنکابن اعتراض خود را اعلام کردندو معاونت فرمانداری تنکابن از آنان خواست تا 29 تیرماه سال جاری به فرمانداری مهلت بدهند تا مشکلشان حل شود .حسینی گفت : ما تنها حقمان را می خواهیم و با استفاده از رسانه از مسئولین کشوری و استانی خواستاریم تا نسبت به احقاق حقمان کمک کنند.63 عضو مسکن خود مالکی شرافتی تنکابن و همچنین اعضای سه پروژه ی مسکن خود مالکی دیگر در شیرود –میرشمس الدین و سبزه میدان جملگی به متولی گری براداران شرافتی خواستار احقاق حق خود و رسیدن به مسکن با نرخ مصوب اولیه مندرج در قرارداد هستند.امید جدی داریم تا این عدالت بدست توانای مسئولین محقق شود.