اداره کل ارشاد مازندران حائز رتبه نخست پژوهشی کشور شد

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مازندران حائز رتبه نخست پژوهشی کشور شد. به گزارش حرف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور توسعه پژوهش‌های فرهنگی درحوزه فرهنگ و هنر ايران، تشويق پژوهشگران و انديشمندان داخلی و خارجی به تحقيق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات در ايران و نيز شناسايی و معرفی […]

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مازندران حائز رتبه نخست پژوهشی کشور شد.

به گزارش حرف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور توسعه پژوهش‌های فرهنگی درحوزه فرهنگ و هنر ايران، تشويق پژوهشگران و انديشمندان داخلی و خارجی به تحقيق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات در ايران و نيز شناسايی و معرفی آثار برتر در حوزه پژوهش‌های فرهنگی،‌ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی سال را برگزار کرد که پس از اعلام برگزیدگان نهایی؛ واحد پژوهش این اداره کل، صبح یکشنبه 12 اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، جمعی از پژوهشگران و صاحب نظران کشوری در تالار همایش‌های  پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در راستای رویکرد حمایتی از نخبگان فرهنگی و همچنین حمایت از طرح های علمی پژوهشی و پایان نامه های پژوهشگران و نیز برای ایجاد پایگاه اینترنتی جامع فرهنگ مازندران و تجلیل از مفاخر ارزنده در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری، فعالیت های گسترده ای را به منصه ظهور رسانده است که مورد توجه اندیشمندان کشوری قرار گرفته و در بررسی های انجام شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، با کسب عنوان نخست در کشور افتخار آفرین شد.

محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی ایراد سخنانی در آیین اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره که قدمت ۱۴ ساله دارد، تقدیر از پژوهش‌های فرهنگی است. در سال‌های دور به پژوهش‌های فرهنگی از طریق جشنواره‌های مختلف از جمله فارابی و خوارزمی توجه می شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش پژوهش از جمله حوزه‌های کم توجه محسوب می‌شود، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که جشنواره‌ای با جهت گیری خاص فرهنگی برگزار و آثار در قالب پروژه، پایان نامه و کتاب ارائه شود.

سلگی با اشاره به اینکه در این دوره در بازه زمانی کوتاه ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: آثار در محور‌های ده گانه مطالعات فرهنگی و در ۱۰ سرفصل مورد ارزیابی تیم ۱۰۰ نفره داوری قرار گرفت. در نتیجه آن، آثار برتر و شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش استانی هم از بین استان‌ها، استان مازندران تقدیر شد.

شایان ذکر است واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران طی تلاش های مستمر توانست نسبت به احیای انجمن مفاخر مازندران اقدامات قابل توجهی انجام داده و در مسیر حمایت های جدی از محققین و پژوهشگران برای چاپ آثار آنان و سایر مقولات پژوهشی از جمله نشر فصلنامه های تخصصی و پژوهشی گام های مثمر ثمری بردارد.

برگزاری همایش فصل فرهنگ، تجلیل از فصلنامه نویسان، اجرای طرح مادر ماه، تجلیل از استاد خوشرو و برگزاری جایزه قلم ستوده از جمله فعالیت ها و برنامه های پژوهشی سال آینده توسط  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا گردید،شایان ذکر است در هفته گذشته در بخش روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران نیز حائر رتبه برتر گردید و توسط معاون اول رییس جمهور محترم تقدیر گردیدند .