اخراجی‌های مفید برای سازمان گردشگری

اشتباهات تکراری و متوالی کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال که باعث خسارت‌های زیاد به فوتبال شده حوصله اهالی فوتبال را سر برده و نیاز به تغییر خیلی زیاد احساس می‌شود. با توجه به اتفاقاتی که برای برخی از تیم‌های لیگ برتری مانند استقلال و بسته شدن پنجره‌های نقل و انتقال در فیفا و همینطور بازیکنان خارجی […]

اشتباهات تکراری و متوالی کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال که باعث خسارت‌های زیاد به فوتبال شده حوصله اهالی فوتبال را سر برده و نیاز به تغییر خیلی زیاد احساس می‌شود.

با توجه به اتفاقاتی که برای برخی از تیم‌های لیگ برتری مانند استقلال و بسته شدن پنجره‌های نقل و انتقال در فیفا و همینطور بازیکنان خارجی یا نقل و انتقالات‌شان رخ داد تعدادی از نیروهای کمیته بین‌الملل تغییر کرده و فرد خاطی هم برکنار شد. با استفاده از نیروهای مجرب و کارآمد سعی بر آن داریم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.» صحبت‌های امروز صبح مهدی تاج دقیقا بر خلاف صحبت‌های علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال است که در مناقشه پیش آمده و محرومیت برخی از باشگاه‌های ایرانی از سوی فیفا عنوان شده بود جایی که اسدی گفته بود در اتفاقاتی که برای برخی از باشگاه‌ها افتاده فدراسیون فوتبال مقصر نیست و موضوعی بر گردن این فدراسیون قرار ندارد!

در چند سال اخیر بحث پرونده‌های حقوقی و بین‌المللی فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی و اخطارهایی که باشگاه‌های ایرانی دریافت کرده‌اند یکی از آشناترین خبرهای فوتبال برای علاقمندان به آن بود. جایی که کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال و حتی سازمان لیگ فارغ از مسئولیت‌های مهمی که بر عهده دارند بیشتر به فکر سفرهای برون مرزی تحت لوای ناظر فدراسیون و AFC هستند. این گردشگری‌ها آنقدر زیاد بوده که شاید بتوان عنوان کرد اگر این افراد در سازمان گردشگری مشغول به کار بودند کارایی‌شان بیشتر بود!

نکته جالب تر اینکه برخی از این افراد از سوی خود فدراسیون طرد شده اند اما عجبا که برخی باشگاه های ایرانی به عنوان مشاور از این افراد استفاده می کنند که نتیجه مشاوره دادن چنین اشخاصی هم که کاملا عیان است.

در این بین موضوعی فراموش شده و آن استقلال و پرقدرت بودن اعضای کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است که به طور مشخص این موضوع فراموش شده و شاهد این مسئله نیستیم. در این بین لابی‌گری و رفاقت‌های مسئله‌دار بین برخی افراد کمیته بین‌الملل با برخی اصحاب رسانه‌،‌بازیکنان و مربیان بیشتر از هر چیز به چشم می آید. آن هم در حالی که همین افراد سفرهای متعددی می‌روند که شاید همین مسئله باعث شود آنها از وظایف داخلی خود غافل شده و شاهد رخ دادن فجایعی مثل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات برای برخی باشگاه‌ها و محرومیت‌های طولانی مدت برای فوتبال ایران هستیم. هر چند که در این بین به نظر می‌رسد برخی از این سفرهای برون مرزی نه برای کار بلکه برای گشت و گذار و خوش‌گذرانی انجام می‌شود.

دقیقا بعد از بازی با سپاهان بود که یکی از مسئولان روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب و تامل برانگیز عنوان کرد مهدی طارمی مهاجم پرسپولیس به دلیل کارت قرمزی که در بازی برگشت مقابل الهلال در ریاض گرفته از بازی مقابل الهلال محروم است. رسانه ای شدن این خبر از این بابت عجیب بود که چنین خبر مهمی طبعا باید از سوی سایت فدراسیون فوتبال یا سایت سازمان لیگ رسانه‌ای می شد هر چند که با بازی شب گذشته طارمی مقابل الهلال کذب بودن این خبر اثبات شد. طارمی البته در بازی با پدیده که اولین بازی پرسپولیس در فصل گذشته بود به دلیل اخراج در بازی با الهلال غایب بود و این موضوع عنوان شد که در اولین بازی رسمی بعد از کارت قرمز بازیکن باید محرومیتش را طی کند اما مشخص نیست که این کارمند کمیته بین‌الملل با چه استدلالی خبر از محرومیت طارمی از بازی با الهلال داد به طوری که بدون شک تمرکز این بازیکن بابت همین خبر کذب به هم خورده بود. پشت پرده رسانه ای شدن این خبر آن هم نهاز کانال رسمی فدراسیون چیست؟ آیا مسئولان پرسپولیس همچنان می خواهند در خواب غفلت باشند و نخواهند بدانند در ایران چه کسانی هستند که می خواهند بی دلیل برای این باشگاه حاشیه درست کنند؟

یک بار دیگر به بازی الاهلی امارات و استقلال نگاه کنید؛ الاهلی تیمی پرستاره اما استقلال تیمی که قادر نبود از بازیکنانی که در نقل و انتقالات زمستانی جذب کرده بود استفاده کند. در صورت حذف احتمالی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل کمبود بازیکن کدام مسئول کمیته بین‌الملل پاسخگوی میلیون‌ها هوادار استقلال می شد که به خاطر قصور آنها این تیم نتوانست مهره دلخواه مربی‌اش را جذب کند؟ یا همین تیم تراکتورسازی که از پنجره نقل و انتقالات محروم شده و در فینال جام حذفی باید برای آسیایی شدن رقابت کند، اگر این تیم به دلیل دست خالی مربی‌اش و یا حتی کسر امتیاز دچار خسارت شود آیا کسی هست که پاسخی به هواداران پرشور این تیم پرهوادار بدهد؟

مهدی تاج از معدود رؤسای فدراسیون فوتبال است که همه مناصب فوتبالی را در اختیار داشته و با کوله‌باری از تجربه و دانش بر مسند فدراسیون فوتبال نشسته است. قطعا انتظار اهالی فوتبال از چنین مدیر کاربلدی این است که یک انقلاب اساسی در کمیته‌های متخلف انجام بدهد تا بلکه از این به بعد شاهد چنین اتفاقات عجیب، تکراری و متوالی نباشیم. به هر حال فوتبال ما در این بازه زمانی 10 ساله بارها دچار خسارت‌های بین‌المللی شده است و الان وقت آن رسیده تا تاج با اقدامی به موقع محبوبیتش را در بین اهالی فوتبال بیش از پیش کند.