اختیارات شهرداران جوابگوی حجم بالای وظایف نیست

رامسر _خبرنگار حرف: شهردار فریدونکنار به افزایش چندبرابری وظایف شهرداران بواسطه گردشگر پذیری و میزبانی از مسافران کشور اشاره کرد و گفت: با توجه حجم وظایف، اختیارات شهرداران کافی نیست و حذف برخی منابع درآمدی گویای آن است. حمید بخشی در همایش فرمانداران،شهرداران و دهیاران مازندران با حضور وزیر کشور و استاندار مازندران در رامسر، […]

7d6b909d-545c-4f97-a902-99e6b8f378bc

رامسر _خبرنگار حرف: شهردار فریدونکنار به افزایش چندبرابری وظایف شهرداران بواسطه گردشگر پذیری و میزبانی از مسافران کشور اشاره کرد و گفت: با توجه حجم وظایف، اختیارات شهرداران کافی نیست و حذف برخی منابع درآمدی گویای آن است.

حمید بخشی در همایش فرمانداران،شهرداران و دهیاران مازندران با حضور وزیر کشور و استاندار مازندران در رامسر، با اشاره به اینکه باتوجه به قانون شهرداری ها باید برخی از اقدامات شهرداری ها در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد:   قانون شهرداری ها نیاز به توجه بیشتر دارد، زیرا برخی قوانین جدید نیز نیاز به بازنگری دارد.

وی مدیریت بر سواحل را بسیار مهم تلقی کرد و اظهار داشت: مازندران دارای جاذبه ارزشمندی به نام دریا است که در سال‌های اخیر دچار تغییرات عظیم شده است.

به گفته وی، تغییرات موجود در دریا ناشی از تغییرات انسان بر محیط است که این عوامل دریا را به نابودی خواهد برد.

شهردار فریدونکنار ادامه داد: در زمینه مدیریت دریا برخی عوامل موضوع سرمایه گذاری و مدیریت بر سواحل را سخت کرده و در کشور سازمانی برای ساماندهی این بخش وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود شهرهای مختلف در سواحل اما هنوز نقش سواحل بر اقتصاد شهرها ملموس نیست و نتوانستیم از سواحل درآمد مناسبی کسب کنیم،با این وجود حضور انبوه مسافران زیرساخت شهرها را تحت تاثیر قرار داده و شهرداری ها با بودجه اندکی که دارند توانایی تامین زیرساخت های لازم مورد نیاز حجم بالای مسافران را ندارند و دولت باید در فکر تامین بودجه لازم باشد.

بخشی با تاکید براینکه از کسب درآمد از طریق گردشگری دریایی آگاه هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداریها از نظر مالی دچار نقصان هستند، گردشگری دریایی می‌توانست برای شهرداری ها تولید ثروت کند اما مشکلاتی در اجرای این طرح ها وجود دارد که نیازمند همت ملی برای رفع آن است.

به گفته وی،در طرح سالم سازی دریا هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران در فصول گرم هستیم اما در اختیار قرار دادن منابع انسانی برای مسافران بسیار سخت است زیرا منابع استان اندک بوده و فقط پاسخگوی نیازهای شهرمان است.

شهردار شهر بندری فریدونکنار با بیان اینکه در راستای درآمدهای پایدار، با توجه به پتانسیل هر شهر،طرح درآمدهای پایدار آن نوشته شود، گفت: اجرای طرح هایی در راستای درآمد ثابت تولید ثروت کرده و این ثروت در تامین منابع مورد نیاز عمران و شهری کمک می کند.

وی در خصوص مشکلات دیگر شهرداری ها نیز اظهار داشت: علیه شهرداری ها در دادگاه ها شکایتهای مختلفی مطرح است که برای رفع این موانع نیاز است تا دادسرای ویژه مدیریت شهری با داشتن تخصص لازم تشکیل شود تا قضات آن شهرداران را درک کنند زیرا بسیاری از قوانین از فضای انسانی دور افتاده و موانع ایجاد می‌کنند.

بخشی به شرایط خاص مازندران در بخش پسماند اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه مدیریت پسماند با مشکلات مختلفی مواجه هستیم که از جمله آن مشکلات اقلیمی است زیرا این استان دارای بارندگی و رطوبت فراوان بوده و با چالش آب های سطحی مواجه است.

تا کنون به مدیریت واحد و دانش لازم برای مدیریت پسماند نرسیدیم،رسیدن به یک هم افزایی و اشتراک تجربیات در مدیریت شهری می تواند کمک موثری در حل این بحران نماید.

وی تصریح کرد: پسماند در حال حاضر به بحرانی در بخش‌های شمالی تبدیل شده و به نظر می رسد تا قبل از اینکه به یک مشکل امنیتی بزرگ تبدیل شود، رسیدگی جدی صورت بگیرد.