اخبار ویژه روزنامه حرف مازندران/3تیر98

تأملی بر تغییرات در سه فرمانداری! روز گذشته سه فرماندار از عنوان نمایندگی عالی دولت در شهرستان خداحافظی کرده و جای خود را به سه فرد دیگر سپردند. به گزارش حرف، در حالی روز گذشته جلسات تودیع فرمانداران سابق محمودآباد، قائم‌شهر و گلوگاه برگزار شد که برخی از سؤالات در این زمینه به وجود آمده […]

تأملی بر تغییرات در سه فرمانداری!

روز گذشته سه فرماندار از عنوان نمایندگی عالی دولت در شهرستان خداحافظی کرده و جای خود را به سه فرد دیگر سپردند.

به گزارش حرف، در حالی روز گذشته جلسات تودیع فرمانداران سابق محمودآباد، قائم‌شهر و گلوگاه برگزار شد که برخی از سؤالات در این زمینه به وجود آمده است. در شرایطی که استان خود را مهیای برگزاری یکی از مهم‌ترین انتخابات می‌کند سؤال این است که بر اساس کدام ضرورت مدیریتی، چنین تغییراتی ایجادشده است؟! اساساً کسانی که اکنون سکان مدیریت در شهرستان‌های مذکور را برعهده‌گرفته‌اند کدام‌یک تجربه تخصصی وزارت کشور (به‌غیراز یوسف پور که آن‌هم در محمودآباد کارنامه درخشانی نداشت) را در کارنامه مدیریتی خوددارند؟ اینکه فردی در آموزش‌وپرورش شاغل هست بسیار ارزشمند به شمار می‌آید اما آیا در بدنه وزارت کشور کسی نبود که او را به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان شود؟! از سوی دیگر مگر دولت تدبیر و امید مدعی این نکته نبود که اولویت او در نصب مدیران ارشد استان و شهرستان، نیروهای وزارت کشور هستند پس حالا چگونه است که در چرخشی 180 درجه برخلاف توصیه و ادعای دولت انتصاب صورت گرفته است؟! کسی منکر این موضوع نیست که بالاخره دولت می‌بایست نظر نهائی خود را در انتصابات اعمال کند اما باید به این نکته هم توجه نمود که افکار عمومی می‌بایست به جمع‌بندی درست در این زمینه نائل شوند تا هم‌گرائی بهتری را با مدیران داشته باشند. به نظر می‌رسد شفاف‌سازی در این زمینه می‌تواند هضم این تغییرات را آسان‌تر نمایید.

 نسخه ملخی معاون حسن روحانی!

یکی از معاونین رئیس‌جمهور در مصاحبه با خبرگزاری رسمی دولت از این حشره به‌عنوان منبع پروتئین یادکرد که می‌توان آن را خورد! دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به‌تازگی در یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: در خوزستان زمانی که هواپیمای سم‌پاش می‌خواست اهواز را سم‌پاشی کنند، اجازه نمی‌دادند چراکه ملخ پر از پروتئین است، چطور میگو را می‌خورند، ملخ هم مانند میگو است. یک عده میگو می‌خورند و یک عده ملخ! او در بحث حیات‌وحش نیز گفته است: «موضوعات مربوط به حیات‌وحش فنی است و ازآنجایی‌که حیات‌وحش تخصص من نیست، دراین‌باره هرچه متخصصان بگویند، همان کار را انجام می‌دهم و بحث هم نمی‌کنم، چراکه صاحب‌نظر نیستم. یک گروه متخصص ۱۰ الی ۱۵ نفرِ هستند که درباره حیات‌وحش نظر می‌دهند و زمانی که به اجماع برسند، مقوله مورد اجماع را دستور می‌دهم. یکی از متخصصان در حوزه حیات‌وحش، دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان هستند، ایشان در این حوزه بسیار صاحب‌نظر است و هیچ‌کس را به‌اندازه دکتر نمکی نمی‌شناسم که در این حوزه صاحب‌نظر باشد، البته در یک‌زمان شکار می‌رفتند، اما آلان دیگر شکار نمی‌کنند و ۱۰ الی ۱۵ سال است که شکار را کنار گذاشته‌اند.» کلانتری همچنین با ادعای اینکه مردم طبقات پایین به دلیل گرانی گوشت به شکار روی آورده‌اند، اظهار می‌کند: «در مسئله پارک ملی گلستان که در پاییز سال گذشته اتفاق افتاد، آن منطقه مانند میدان جنگ شده بود، ۱۸ الی ۱۹ نفر در سنگرهای زیرزمینی اطراق کرده بودند تا در زمان جفت‌گیری حیوان به آن‌ها حمله کنند، در آن درگیری حتی یک محیط‌بان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. وقتی گوشت گران می‌شود، جامعه روستایی به حیات‌وحش هجوم می‌برد، به‌ویژه در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده که حیوانات در دسترس هستند. باید گفت؛ بهترین دسترسی برای طبقات پایین قتل‌عام حیوانات است. البته برخی از گرانی و کمبود گوشت سوءاستفاده می‌کنند و همین سوءاستفاده در دریا نیز اتفاق می‌افتد» پرواضح است که این اظهارات سطح پایین و عوامانه به‌هیچ‌وجه در سطح یک مدیر تراز اول دولتی نیست و البته مشخص هم نیست که رئیس‌جمهور روحانی چه اصراری دارد که چنین افراد حاشیه‌سازی که البته ید بیضایی هم ندارند، در شاکله اصلی دولت حضورداشته باشند. کلانتری در حالی مدعی است که طبقات پایین جامعه به دلیل گرانی مشغول شکار شده‌اند که خود در همین صحبت‌ها اذعان می‌کند که وزیر بهداشت روحانی، قبلاً شکارچی بوده است! ضمناً مشخص نیست چرا باید ملاک‌های قضاوت در ایران با سایر جهان متفاوت باشد؟! زیرا امر شکار هم‌اکنون در دنیا به‌عنوان یک تفریح شمرده می‌شود که براثر گسترش رفاه اقتصادی یک کشور و تمایل مردم به تفریحات خاص موردتوجه قرار می‌گیرد.

حکایت این روزهای ساکنان کاخ سفید!

سیاست خارجی آمریکا در زمان دونالد ترامپ اگر چه بسیار پر سروصدا بود اما هیچ آورده‌ای برای کاخ سفید نداشت.

بر اساس اخبار منتشره از دانا به قلم امیر حمزه نژاد، سیاست‌های آمریکا یکی پس از دیگری در نقاطی که به‌طور پرفشار روی آن عملیات انجام می‌دهد‌، شکست می‌خورد. ترامپ کم کم به پایان دوره اول ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود و واقعیت این است که در حوزه سیاست خارجی نه‌تنها دستش خالی است بلکه باسیاست آنارشیستی و به‌هم‌ریخته‌ای که داشته بسیاری از معاهدات و نظم‌های بین‌المللی که میراث اقدامات آمریکایی بوده را نیز از بین برده است. به نظر می‌رسد همین‌طور که ترامپ پیش می رود ویرانه‌ای بیش از سیاست خارجی آمریکا در جای‌جای جهان باقی نماند. کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری ترامپ در پرونده‌های مختلف ازجمله کره شمالی، سوریه، ونزوئلا، یمن و این اواخر ایران به‌شدت شکست خورد. شکستی که در کارنامه کاری ترامپ رقم خورد رئیس‌جمهور این کشور به‌طور دیوانه‌واری سعی دارد حداقل یکی از آنان را ترمیم کند تا به کارزار انتخابات آینده آمریکا قدم بگذارد. سردمداران کنونی کاخ سفید بعدازاینکه در بسیاری از نقاط جهان با شکست فاحش مواجه شدند برای اینکه دست‌خالی به کارزار انتخاباتی نروند سعی کردند این‌بار با نیروی قوی‌تری مواجه شوند و آخرین تیر ترکش خود را نیز امتحان کنند؛ اما نتیجه بازی آمریکایی‌ها با دم شیر فاجعه‌آمیز بود. بعدازاینکه آمریکایی با بازی ناوها خواستند ایران را برای یک جنگ بترسانند بلافاصله بااقتدار و پاسخ محکم ایران عقب‌نشینی کردند و از سیاست چماق به سمت هویج رفتند. ترامپ در یک سفر به ژاپن «شینزو آبه» را واسطه این بازی سیاه خود کرد ولی نخست‌وزیر ژاپن با پاسخ مقتدرانه رهبر معظم انقلاب روبرو شد. سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و جمع‌آوری لاشه هزار تکه شده آن از آب‌های سرزمینی ایران ضربه شصت محکمی به آمریکایی‌ها بود که دیگر ایران را تهدید به جنگ و منازعه تسلیحاتی نکنند. واقعیت اینجاست که حالا نه‌تنها ترامپ بایستی با دست‌های خالی در حوزه سیاست خارجی به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور برود بلکه بایستی با خود کوله باری از شکست‌های دیپلماتیک و نظامی و … را در این انتخابات حمل کند.

رئیس کل بانک مرکزی چقدر حقوق می‌گیرد؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره شفافیت و میزان رقم حقوق دریافتی خود، توضیح داد: من دانشیار دانشگاه تهران هستم و حقوق دانشگاه را دریافت می کنم و به دلیل اینکه اعلام شده مقامات ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، مابه التفاوت این میزان که حدود یک میلیون تومان است از سوی بانک مرکزی پرداخت می شود که در سال جدید به دلیل افزایش حقوق دانشگاه ها، دیگر پرداختی از سوی بانک مرکزی صورت نخواهد گرفت. این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: من بعید می دانم که سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.