اجرای بیش از 3 هزار برنامه به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در مازندران

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران گفت: به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان بیش از 3 هزار برنامه فرهنگی هنری در استان مازندران برگزار می شود. به گزارش حرف آنلاین، سردار «عبدالله ملکی» در نشست خبری که به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان پیش از […]

1526971920-149kurdtoday

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران گفت: به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان بیش از 3 هزار برنامه فرهنگی هنری در استان مازندران برگزار می شود.

به گزارش حرف آنلاین، سردار «عبدالله ملکی» در نشست خبری که به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان پیش از ظهر امروز در اداره کل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس مازندران برگزار شد، اظهار داشت: موضوع خرمشهر به جهت اینکه هم موضوع مقاومت مردم و هم حماسه آزادسازی را در بر می گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه هر ساله از سوی ستاد کل نیروهای مسلح بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در قالب ستاد به نیروهای مسلح ابلاغ می شود، بیان کرد: در این راستا امسال در تاریخ 23 اسفندماه سال گذشته وزارت کشور به استانداری های سراسر کشور نیز ابلاغ کرد.

سردار ملکی ادامه داد: با تشکیل ستاد دهم اردیبهشت ماه در استانداری مازندران با حضور53 دستگاه، این ستاد با تشکیل هفت کمیته با عناوین فرهنگی- تبلیغاتی، کمیته رسانه و فضای مجازی، کمیته ایثارگران، کمیته مردمی، کمیته بانوان، کمیته نیروهای مسلح و ورزش و جوانان آغاز به کار کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان‌ها نیز ستاد شهرستانی با ریاست فرماندار و دبیری سپاه نواحی آغاز به کار کرد.

وی شعار امسال ستاد بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر را «ما توانستیم» اعلام کرد و گفت: برنامه های این ستاد طی سه روز از دوم خرداد الی چهارم در سطح استان برگزار می شود.

سردار ملکی با اشاره به نامگذاری این ایام از سوی ستاد کل افزود: روز دوم خرداد به نام درس ها و عبرت ها از حماسه سوم خرداد، حماسه سازان و فخرآفرینان، سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی، پیشکسوتان فرماندهان و شهیدان و نیز چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری، روز دزفول، ولایتمداری، معنویت در پشت جبهه ها نامگذاری شده است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه ایمان رزمنده‌ها که با تاسی از آموزه‌های دینی ما بوده است سبب فتح حماسه خرمشهر بوده است، تصریح کرد: وحدت بین نیروهای مسلح و مردم سبب تحقق حماسه آزادی و پیروزی در خرمشهر شده است.

سردار ملکی با بیان اینکه رزمندگان گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا بوده و همچنین همراهی مردم در کنار نیروهای مسلح از دیگر امتیازهای پیروزی در برابر دشمن در عملیات بیت المقدس بوده است، افزود: بدون مردم نمی‌توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم و به پیروزی برسیم.

وی با اعلام اینکه سپاه 100 گردان را برای آزادسازی خرمشهر آماده کرده بود که 10 گردان آن از منطقه 3 بود و مازندرانی ها با سه تیپ در این حماسه نقش آفرین بودند، تصریح کرد: 225 شهید مازندرانی در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر قهرمان تقدیم ارزش های نظام اسلامی شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه نسل آینده جامعه باید نسبت به شناخت ابعاد حماسه خرمشهر قهرمان نقش آفرینی کنند، افزود: پس از آزادی خرمشهر مردم جشن گرفتند و حماسه آفرینی کردند.

سردار ملکی با اشاره به اینکه منطقه عملیات بیت المقدس در غرب رودخانه کارون و شهر خرمشهر بوده است، گفت: 10 اردیبهشت تا 3 خرداد 61 مدت زمان عملیات بوده و هدف این عملیات، آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه و جاده اهواز – خرمشهر و خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه دشمن بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان عمل کننده این حماسه نیروهای ارتش و سپاه بوده که در 4 مرحله و سه قرارگاه قدس، فتح و نصر به فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا اجرایی شده است، افزود: حدود شش هزار نفر در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

سردار ملکی بابیان اینکه فرمان‌بری از رهبری، ایمان رزمندگان و وحدت نیروهای مسلح و مردم سبب آزادسازی خرمشهر شده است، گفت: بعثی‌ها با تمام قدرت وارد خرمشهر شدند تا بمانند ولی مردم و رزمندگان با کمبود امکانات پس از ۲۴روز خرمشهر را آزاد کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به پایداری مردم در برابر دشمن اشاره کرد و افزود: مردم ما با قدرت در برابر دشمن ایستادگی کردند و اگر مردم نبودند نمی‌توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه خرمشهر منطقه استراتژیک برای کشور بوده است، بیان کرد: شش هزار نفر در عملیات بیت‌المقدس شهید و ۲۴ هزار نفر مجروح شدند و در این عملیات ۱۶هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و مجروح، ۱۹هزار اسیر و ۵۵۰ تانک و نفربر منهدم و ۵۳ هواپیما دشمن سرنگون شدند.

وی با بیان اینکه هر ساله برای گرامی‌داشت آزادسازی خرمشهر مراسمات ویژه ای برگزار می‌شود، تصریح کرد: سوم تا پنجم خرداد در مازندران مراسمات حماسه سوم خرداد برپا می‌شود.

سردار ملکی اجرای بیش از 3هزار برنامه توسط رده های نواحی مقاومت بسیج در سراسر استان، حضور و سخنرانی فرماندهان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و به خصوص عملیات بیت المقدس در نمازجمعه سراسر استان  و برنامه های گرامی داشت، دیدار با تعدادی پیشکسوتان دفاع مقدس و عملیات فتح خرمشهر، برگزاری نشست بصیرتی و روشنگری پیرامون مقاومت اسلامی با حضور رزمندگان و بسیجیان در سطح شهرستان ها، به صدا درآمدن صوت کشتی در بندر امیرآباد و نوشهر و صوت قطار در راه آهن شمال، چاپ کتاب شهدای مازندرانی عملیات بیت المقدس، برگزاری انواع مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری در دانشگاههای سراسر استان، برگزاری مسابقات قرآنی، برگزاری یادواره شهید «ابوتراب اکبری»، برگزاری محفل انسی با قرآن با حضور قاریان برتر ارتش، طرح آموزش ملی سبک زندگی جهادی با مشارکت وزارت فناوری اطلاعات از طریق ویدئو کنفرانس در 31 استان، برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی با موضوع حضور و فعالیت های بانوان در زمان جنگ، کارگاه آموزشی تهدیدها و آسیب های اجتماعی با موضوع «خانواده و آشنایی با مواد محرک و نشاط آور» با حضور والدین دانش آموزان و بانوان کارمند دستگاههای اجرایی و برگزاری مسابقه کتابخوانی به مناسبت آزادسازی خرمشهر را از جمله برنامه های این ستاد اعلام کرد.

سردار ملکی همچنین ادامه داد: همایش شعر و خاطره با عنوان روز مقاومت، برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای ویژه برنامه های فرهنگی فرهنگی در کانون های فرهنگی هنری مساجد، همایش جنگ نرم، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری عکس و آثار تجسمی و مفهومی، اجرای تئاتر خیابانی و صحنه ای، تولید و پخش ویژه برنامه های رادیویی و تلویزیونی در شبکه استانی ویژه حماسه آزادسازی خرمشهر، دیدار با خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، عطرافشانی گلزار شهدا، آذین بندی و فضاسازی ادارات و نهادها، برپایی خیمه های معرفت در امامزادگان استان و ویزیت رایگان بیماران در سراسر استان را نیز از دیگر برنامه های این ستاد عنوان کرد.