اتفاقات پشت پرده بوکس

تلاش های انتخاباتی برای حضور در مجمع فدراسیون بوکس در شرایط نابرابری در حال پیگیری است. پنجم دی ماه بالاخره و پس از ۲۸ سال جانشین احمد ناطق نوری در فدراسیون بوکس مشخص خواهد شد. جانشینی که بدون شک کار بسیار سختی در فدراسیون پرحاشیه که دارای شکاف عمیق اختلافی میان مربیان و ورزشکاران است […]

تلاش های انتخاباتی برای حضور در مجمع فدراسیون بوکس در شرایط نابرابری در حال پیگیری است.

پنجم دی ماه بالاخره و پس از ۲۸ سال جانشین احمد ناطق نوری در فدراسیون بوکس مشخص خواهد شد. جانشینی که بدون شک کار بسیار سختی در فدراسیون پرحاشیه که دارای شکاف عمیق اختلافی میان مربیان و ورزشکاران است دارد. ۱۰ کاندیدا برای شرکت در انتخابات این فدراسیون ثبت نام کردند که یک نفر به دلیل دارا نبودن شرایط مدیریتی جواز حضور در این مجمع را ندارد. اما از میان گزینه های حاضر در مجمع انتخاباتی سه گزینه (داوری، حسینی و ثوری) دارای بیشترین شانس برای تصدی ریاست فدراسیون هستند. گزینه هایی که البته هرگز شرایط برابری برای تبلیغات خود ندارند!

اگر به گذشته برگردیم با استعفای ناطق نوری از ریاست این فدراسیون وزارت ورزش و جوانان افشین داوری را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد. بسیاری از نزدیکان داوری می گویند وی با شرط شرکت در انتخابات سرپرستی این فدراسیون را پذیرفت اما داوری برخلاف این ادعا در بدو ورودش به فدراسیون اعلام کرد که برنامه ای برای شرکت در انتخابات ندارد. اتفاقی که البته خلاف آن رخ داد و تنها حدود دو ماه بعد سرپرست فدراسیون برای حضور در مجمع انتخاباتی ثبت نام کرد.

در همان ابتدای ورود داوری به مجمع،  وی حسینی نایب رئیس فدراسیون بوکس را یکی از رقبای اصلی خود در انتخابات می دانست. شاید از همین رو بود که تمام برنامه هایی که ماه ها قبل توسط حسینی به واسطه نایب رئیسی و ریاست کمیته فنی اتخاذ شده بود کنسل شد. داوری حضور تیم ملی کوبا قهرمان بوکس جهان را برای اردوی مشترک با ایران لغو کرد و سرمربی خارجی بوکس را چند ماه مانده به پایان قرارداد از تیم ملی کنار گذاشت. البته در کنار این تصمیمات برگزاری اردوی تیم ملی و اسکان ملی پوشان در هتل آکادمی ملی المپیک اگر تنها با هزینه حامی مالی و بدون بدهی برای فدراسیون باشد یکی از اقدامات مثبت وی در بوکس است.

در این میان حسین ثوری مدیر کل ورزش سیستان و بلوچستان که خود سالها ریاست هیات بوکس این استان را بر عهده داشته آرام و بی صدا مشغول رایزنی با هیات های استانی است. پس از حواشی اعتراض برخی از ملی پوشان و قهرمانان المپیکی سابق بوکس مقابل درب وزارتخانه در واکنش به اقدامات سرپرست، برخی مدعی شدند گزینه وزارت ورزش از داوری به ثوری چرخش پیدا کرد هرچند این وزارتخانه بارها به صراحت اعلام کرده است که در انتخابات فدراسیون های ورزشی گزینه ای ندارد.

*رمزگشایی از پاسخ داورزنی به پرسش خبرنگار مهر

اتفاقی که در بسیاری از فدراسیون های ورزشی رخ می دهد و سرپرستانی که صرفا برای ایجاد آرامش و برگزاری مجمع به فدراسیون ها می آیند و بعد به ناگاه خودشان کاندیدا می شوند یک سوال اساسی را ایجاد می کند که پاسخ منطقی و عادلانه به آن از سوی وزارت ورزش و جوانان الزامی است. آیا شرایط برای کاندیدایی که سرپرستی فدراسیون را بر عهده دارد با دیگر کاندیداها برابر است؟!

در گذشته نیز بارها این اتفاق افتاد و وزارت ورزش و جوانان در اقدامی هوشمندانه جلوی بروز حرف و حدیث و حواشی را گرفت. حتی در ابعاد کوچکتر وزارت ورزش و جوانان عموما سعی در برگزاری انتخابات هایی عادلانه داشته است. بهترین نمونه آن مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج بود که سید امیر حسینی سرپرست این فدراسیون با ثبت نام برای مجمع از پست خود کنار گذاشته شد. حتی پهلوان زاده (رئیس کنونی) در زمان ثبت نام برای ریاست، دبیر این فدراسیون بود  اما برای عادلانه تر شدن انتخابات و پایان حرف و حدیث ها از دبیری این فدراسیون هم کنار رفت و مدتی بعد هم به عنوان رئیس انتخاب شد.

محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که شرایط کاندیداهای انتخابات فدراسیون بوکس برابر نیست و سرپرست می تواند از امکانات برای تبلیغات خود استفاده کند گفت: به خانواده بوکس بگویید نگران نباشند انتخابات کاملا عادلانه برگزار می شود!

این پاسخ معاون وزیر ورزش و جوانان که خود یکی از موفق ترین روسای تاریخ فدراسیون های ورزشی ایران بوده دو احتمال را به وجود می آورد یا داوری از سرپرستی فدراسیون کنار گذاشته می شود و در شرایطی برابر با دیگر کاندیداها در انتخابات شرکت می کند و یا اصلا داوری در انتخابات شرکت نمی کند. اگر قرار بود احتمال نخست به واقعیت بپیوندد همین حالا هم دیر است چرا که برنامه های عجولانه ای در بوکس در حال اجراست که صرفا از آن به عنوان تبلیغ تعبیر می شود.

*حرف و حدیث های تمام نشدنی در خصوص تایید صلاحیت ها

یکی از نخستین جنگ های روانی برخی کاندیداهای انتخابات بوکس ایجاد شایعه در خصوص تایید صلاحیت کاندیداهای دیگر بود. از مشکلات مدیریتی تا رد شدن نام برخی کاندیداهای دیگر که هم اکنون پست اجرایی در ورزش دارند همه و همه می تواند تنها ناشی از موضع ضعف این افراد باشد.

آنچه مسلم است اقدامات انجام شده در یک یا دو ماه نمی تواند معرف خوبی برای افراد باشد. خانواده بوکس امروز در مرحله گذار و نقطه عطفی تاریخی باید جایگزینی مناسب برای ناطق نوری بیابد. جایگزینی که هم تخصص لازم و آشنایی کافی با رشته بوکس و دلسوزان این رشته را داشته باشد، هم مدیریت خوبی بر شرایط موجود داشته باشد، هم از نظر مالی نه تنها باری بر دوش فدراسیون نگذارد بلکه از خود هزینه هم کند. روسای هیات های بوکس که عموما خود از فعالان مطرح این رشته بوده اند نیز می دانند که این انتخاب تا چه اندازه می تواند در سرنوشت رشته بوکس تاثیر بگذارد بنابراین لازم است تا بدون توجه به سفارش ها،توصیه ها و حتی فشارها به گزینه اصلح رای بدهند.