ابلاغ ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی

معاون وزیر جهاد بابیان اینکه طرح ممنوعیت کشت برنج در هیئت دولت مصوب و به استان‌ها ابلاغ‌شده است، افزود: در طول سه سال به استان‌های غیرشمالی که برنج کشت کنند، مزایایی تعلق نمی‌گیرد. علی‌مراد اکبری ۴ تیرماه ۹۸ در همایش سه‌روزه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اظهارداشت: در این کارگروه تصریح شد کشت برنج جز […]

معاون وزیر جهاد بابیان اینکه طرح ممنوعیت کشت برنج در هیئت دولت مصوب و به استان‌ها ابلاغ‌شده است، افزود: در طول سه سال به استان‌های غیرشمالی که برنج کشت کنند، مزایایی تعلق نمی‌گیرد.

علی‌مراد اکبری ۴ تیرماه ۹۸ در همایش سه‌روزه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اظهارداشت: در این کارگروه تصریح شد کشت برنج جز در دو استان شمالی گیلان و مازندران ممنوع است.

معاون وزیر جهاد بابیان اینکه این طرح در هیئت دولت مصوب و به استان‌ها ابلاغ‌شده است، افزود: براین اساس، در طول سه سال به استان‌های غیرشمالی که برنج کشت کنند، مزایایی تعلق نمی‌گیرد و از آنان حمایت نخواهد شد.

وی درباره اینکه چرا باوجوداینکه آمارهای هواشناسی بارش‌های امسال را در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه می‌داند، مجوز کشت در استان‌های غیرشمالی داده نمی‌شود؟ اضافه کرد: ایران کشوری خشک و بالا و پایین بودن میزان بارش‌ها جزو رفتارهای مناطق خشک است ضمن اینکه کشورها در مسیر تغییر اقلیم است و برنامه‌های کشتی که تدوین می‌شود باید با توجه به افق‌های طولانی‌مدت باشد.

اکبری تأکید کرد: به‌هرحال ایران کشور خشک است و ایران در مسیر تغییر اقلیم قرار دارد و ما باید برنامه‌های کشت ما با درنظر گرفتن افق‌های طولانی‌مدت باشد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی مصوبات دیگر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی را طی یک سال گذشته مورداشاره قرارداد و افزود: این کارگروه همچنین تصویب کرده که در استان‌های هرمزگان و بوشهر تحویل حجمی آب اجرایی شود.

به گفته اکبری این طرح قرار است هفته آینده مصوب و ابلاغ شود.

معاون وزیر جهاد درباره معطل ماندن طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز اظهار داشت: این طرح در حال تدوین است و در کمیته‌ای تخصصی بررسی می‌شود.

اکبری بابیان اینکه بخش‌های مختلف این طرح آماده است و به نظر بنده تا آخر امسال یا اوایل سال آینده اجرایی می‌شود، تصریح کرد: مشکلاتی درزمینهٔ الگوی کشت وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که کشاورزان کشت خود را براساس میزان درآمدی که آن کشت دارد، تعیین می‌کنند.