آیت‌الله روحانی؛ واسط بی‎بدیل همدلی و همزبانی

حرف آنلاین: همه‎ساله در سوم ماه‌ رجب مقارن با سالروز شهادت امام علی‌النقی‌الهادی (ع) یاد و نام مشعل فروزان خطه شمال حضرت آیت‌الله هادی روحانی نماینده فقید امام و رهبری در مازندران گرامی داشته می‌شود. امسال نیز به‌مناسبت شانزدهمین سالگرد عروج ملکوتی این فقیه صمدانی مراسمی عصر روز چهارشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در حوزه علمیه خاتم‌الانبیا […]

حرف آنلاین:

همه‎ساله در سوم ماه‌ رجب مقارن با سالروز شهادت امام علی‌النقی‌الهادی (ع) یاد و نام مشعل فروزان خطه شمال حضرت آیت‌الله هادی روحانی نماینده فقید امام و رهبری در مازندران گرامی داشته می‌شود.

امسال نیز به‌مناسبت شانزدهمین سالگرد عروج ملکوتی این فقیه صمدانی مراسمی عصر روز چهارشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در حوزه علمیه خاتم‌الانبیا «صدر» بابل با سخنرانی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور برگزار می‌شود.

ویژگی‌های شخصیتی، فکری و ارزشی آیت‌‌الله روحانی او را به‌عنوان الگوی قابل اتکای نسل حاضر بدل کرده و خلاء این عارف وارسته پس از 16 سال، روزبه‌روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، اگرچه طرح و معرفی خصوصیات اخلاقی و معرفتی بزرگان، امری تکراری نیست اما نگارنده در این وجیزه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله فقید و سعید، هدفی روزآمد و البته کاربردی از شیخ صبور به‌دنبال دارد و در این قلم مقایسه‌ای تطبیقی بین شعار سال و مبانی رفتاری ایشان دارم.

مقام معظم رهبری که امسال را با هدف همکاری‌های گسترده دولت و ملت سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» اعلام فرمودند، در حقیقت به‌دنبال پایه‌گذاری نهالی فرهنگی برای آینده کشور بوده و هستند، چه آنکه منویات ایشان تاریخ مصرف ندارد بلکه چراغ راه همیشه انقلاب اسلامی هست.

در این میان اگر به‌دنبال الگویی برای همدلی و همزبانی هستیم آیت‌الله روحانی نمونه‌ای موفق و قابل اتکا است، قانون‌گرایی، سعه‌صدر، مردم‌داری، ساده‌زیستی و حمایت از کارگزاران نظام در طول تصدی ایشان در نمایندگی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، زبانزد خاص و عام بود.

در کنار سجایای اخلاقی نیکوی فوق‌الاشاره، قانون‌گرایی ایشان بیش از سایر گزاره‌ها قابل ستایش است، به‌عبارتی از نگاه و نگرش آیت‌الله روحانی، قانون‌گرایی فصل مشترک همدلی دولت و ملت بود و طبق این نظر، گاه روابط بین ملت و دولت را در نظمی منطقی تعریف می‌کرد.

بنا به گفته بسیاری از مسئولان و نزدیکان، ایشان همواره مشوق نظم و قانون بود و ملاک و مبنای تصمیم‎گیری‎هایش قانون بود، شاید امروز همکاری‎های گسترده ملت و دولت در پرتو قانون‎گرایی گزینه اولویت‎داری باشد.

از دیگر خصائص ارزنده امام جمعه فاضل بابل، مردم‌داری و مردم‎محوری ایشان بود، او همواره به مردم احترام می‎گذاشت و صادقانه با آنها رفتار می‎کرد، طوری که مردم هیچ فاصله‎ای بین خویش و امام جمعه محبوب‎شان نمی‎دیدند؛ والحق او پدر معنوی شهر بود، البته خصلت مردم‎داری و نوع‎دوستی زنده‌یاد روحانی، قدمت دیرینه دارد و به سال‎های همکاری با خیر نیک‎اندیش زنده‌یاد سید حسین فلاح نوشیروانی در انجام امور عمرانی عام‎المنفعه در سال‎های قبل از انقلاب اسلامی برمی‎گردد.

این‌چنین است که آیت‎الله روحانی، واسط بی‎بدیل همدلی و همزبانی ملت و دولت بود و نقش پدر معنوی را به‎نحو مطلوب ایفا می‎کرد؛ خوشبختانه هم‎اکنون نیز این نقش معنوی و مردمی توسط دیگر علمای مازندران به‌خوبی ایفا می‌شود./فارس